Demonteren torsiestangen (achter)

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Burtoni

Demonteren torsiestangen (achter)

Bericht: # 148491Bericht Burtoni »

Op dit moment ligt m'n chassis bij de plaatwerker om van nieuwe achterbalken voorzien te worden en heb ik de achteras ( compleet) op m'n werkbank liggen. Ik wil de torsiestangen verwijderen om de auto te verlagen. Nu ben ik niet de eerste die tegen een vastgerot spul aanloopt en er is ook al genoeg over geschreven op dit forum, maar ik heb nergens kunnen vinden wat de beste manier van aanpakken is.
Als het goed is staat er een plaatje bij dit verhaal.
Afbeelding
Nu de vraag: moet ik nu met een lange drevel door de swingarm heen op de torsiestang meppen (het voorste grote gat) of moet ik met de stang beginnen die daar boven te zien is? Ik heb het spul reeds rijkelijk van WD40 voorzien en heb ook al wat pogingen gedaan, maar tot nu toe zonder succes.
Ik hoor graag `de gouden tip`.
Robert.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd......
RVIER

Re: Demonteren torsiestangen (achter)

Bericht: # 148492Bericht RVIER »

@burtoni,

de eenvoudigste manier is:
1) koop een paar andere staven (je kunt dan bv ook kiezen voor F6 staven, wordt hij wat stijver van achter)
2) slijp de staven van de huidige as doormidden en sla ze dan van binnen naar buiten eruit.
Als je de staven (via het grote gat) naar binnen slaat passen ze niet door het rubberlager :-(
Ik zou ook even alle 4 rubbers vervangen.

Daarna alle splines erg goed schoonmaken en insmeren met kopervet (je gebruikt dan de doorgeslepen staven als ruimer). Je moet de nieuwe staven met de hand erin kunnen schuiven. Daarna afstellen als in Haynes beschreven met het daar beschreven tool (kun je maken van een draadeind M10)

Heb ooit een perstool gemaakt met een potkrikje van 1,5 ton. Daarmee kreeg ik ze net los. Zal het eens fotograferen.

vr gr Fons

ook 3 maanden wd40 helpt hier niet meer :-)
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Burtoni

Bericht: # 148497Bericht Burtoni »

Hai Fons,
Dank voor je reactie.
Dat doorslijpen Is inderdaad een afdoend paardenmiddel. Ik ben wel benieuwd naar een plaatje van je "krik-oplossing".Daar geef ik - voorlopig - nog even de voorkeur aan.("behandel de dieren met zachtheid..... :roll: .")
Groeten,
Robert.
RVIER

Bericht: # 148503Bericht RVIER »

@Robert,

Ik zal de pijn met de helft verzachten:
slijp een stang door. De andere stang krijg je daarne met geweld wel los.
Ik maak zsm fotos :-)

vr gr Fons
RVIER

Bericht: # 148507Bericht RVIER »

@ Robert,
Afbeelding
methode 1: grote poulytrekker. Zorg dat de poulytrekkerarmen goed dragen.
Je moet beide kanten om de beurt 5 mm moet verschuiven om het geheel nog een beetje recht te houden. Als de spline eenmaal bewogen heeft kan er kruipolie op. Daarvoor heeft het nauwelijks effect omdat fijne roest het geheel samenhoudt. Als je de torsiestaven uit de flenzen hebt gedrukt, ligt de as in tweeen. vervolgens houdt je de draagarm in de hand met de torsiestaaf naar beneden en slaat hem hard op een houten blok. Na enige tijd komt de as dan van binnen naar buiten los. Ook hier als de zaak loskomt olieen.

Methode twee is met de tool en een potkrik van 1,5 ton (aandachtspunt bij de potkrik is dat die het alleen vertikaal, maximaal een beetje schuin doet :-(
Afbeelding
Afbeelding
Op de foto 3 zie je aan de linkerzijde een drukstuk liggen, dat met een ronde neus op de torsiestaaf drukt. Tussen het drukstuk en de linkerzijde van de liggende balk zat de potkrik. Tussen de opstaande strips aan de linkerzijde zit aan de bovenzijde een bout.
Afbeelding
Door in deze opstelling te drukken druk je de staaf los uit de draagarm aan de andere kant. Als je tussen de opstaande strips en de flens van de draagarm aan de linkerzijde dikke strips legt (zodat de flens goed draagt) kun je de staaf uit de flens drukken.

Het is een echt ZEN werkje, boos worden heeft geen zin. Jij(m/v) moet alles goed doen, het is jij (en je potkrik) tegen de as.

vr gr Fons
Burtoni

Bericht: # 148508Bericht Burtoni »

Hoi Fons,
Dank voor je uitgebreide uitleg met "lichtbeelden" (nw)
Wat voor mij het meest in de buurt komt is denk ik de toepassing van een poulytrekker.
Het gaat mij zeker niet lukken om de andere methode toe te passen :cry:
Het werken met metaal is niet mijn sterkste punt...... :roll:
Binnenkort ben ik met het chassis bij de plaatwerker en zal dit met hem bespreken.
Wellicht heeft hij al eerder dit soort varkentjes gewassen en kunnen we met jouw info aan de gang.
Mochten we er helemaal niet uitkomen dan rest de slijper....... :evil:
Wordt vervolgd.....
Groeten,
Robert.
dirkoosterhoff

Bericht: # 148512Bericht dirkoosterhoff »

Waarom verlagen? Maakt een R4 er niet mooier op.
jeffr4
Contacteer:

Bericht: # 148513Bericht jeffr4 »

Dat is van mijn zijde makkelijk te verklaren, want ik heb hetzelfde gedaan met mijn "kale chassis ", waarbij deze ook verlaagd moet worden en het gelukkig met wat WD40 en ramwerk los te krijgen en te stellen was.
De opbouw van Rob ( en ook die van mij :D ) wordt namelijk een stuk lichter.
http://jeffr4.weebly.com/design--build- ... sport.html
dick holtrop
Contacteer:

Bericht: # 148515Bericht dick holtrop »

net een tl voorzien van f6 staven, 1 tandje verlaagd, en oh ja een ts blokje.

je kunt overigens de staven er zo uit slaan als de as onder de auto zit.

de staven moeten uit het grote gat komen. daar is de vertanding namelijk groter.

groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
jeffr4
Contacteer:

Bericht: # 148517Bericht jeffr4 »

Inderdaad Dick, dat heb ik ook gedaan, de koets was er wel af en het chassis met een kant tegen een hydraulische pers gezet( aan de grond verankert) , zodanig dat de staaf nog vrijlijk er uit kon, maar ook dat was niet eens nodig., want ik heb eerst flink op de rechterzijde geslagen en nog geen centimetertje verplaatst en toen de ander zijde hetzelfde, dus om en om en toen in zijn geheel....ging goed! ( heb ze in Thenay ook zien meppen met een puntkoevoet en flinke hamer) :D

Dus wellicht makkelijker als de as nog gemonteerd is!
Plaats reactie