Oplaadperikelen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Oplaadperikelen
Hallo allereerst,ik ben nieuw hier op het forum en in het bezit van een gtl uit 1985.
Ik wil jullie het volgende probleem voorleggen.
De accu wil maar niet opgeladen worden.
Ik heb allereerst de dynamo vervangen,dat was nog de eerste dus dat kon geen kwaad,maar helaas.
Accu is ook een nieuwe dus dat is het ook niet.
Het volgende doet zich voor,als ik de motor start en die loopt gaat het grootlichtcontrole lampje heeeeel flauw branden,tevens werken de richtingaanwijzers niet,als ik de motor stil leg dan gaat het lampje uit.
De richtingaanwijzers doen het weer wel in de radiostand,maar weer niet met het contact aan,(motor uit).
Acculampje gaat branden met contact aan en gaat uit zodra de motor loopt dus dat zou goed moeten zijn.
Zelf zit ik te denken aan massaprobleem,lekstroom o.i.d.
Ik heb dus ook een zooitje aansluitingen gecontroleerd,losgehaald,schoongemaakt enz.waarbij ik ook de massakabel naar de bak eraf heb gehaald,schoongemaakt en weer gemonteerd,hij start goed,loopt goed alleen geen 13 en nog wat volt.
Ik heb ook de zekeringkast los gehaald en alles gecontroleerd op breuk enz maar geen resultaat.
Ook heb ik een nieuw contactslot gemonteerd daar ik die met een schroevendraaier kon starten,nieuw slot is uiteraard goed maar geen oplossing voor mijn probleem,de vraag is dus,wie weet er wat.
Groetjes Menno van der Koyk uit Rotterdam.
Ik wil jullie het volgende probleem voorleggen.
De accu wil maar niet opgeladen worden.
Ik heb allereerst de dynamo vervangen,dat was nog de eerste dus dat kon geen kwaad,maar helaas.
Accu is ook een nieuwe dus dat is het ook niet.
Het volgende doet zich voor,als ik de motor start en die loopt gaat het grootlichtcontrole lampje heeeeel flauw branden,tevens werken de richtingaanwijzers niet,als ik de motor stil leg dan gaat het lampje uit.
De richtingaanwijzers doen het weer wel in de radiostand,maar weer niet met het contact aan,(motor uit).
Acculampje gaat branden met contact aan en gaat uit zodra de motor loopt dus dat zou goed moeten zijn.
Zelf zit ik te denken aan massaprobleem,lekstroom o.i.d.
Ik heb dus ook een zooitje aansluitingen gecontroleerd,losgehaald,schoongemaakt enz.waarbij ik ook de massakabel naar de bak eraf heb gehaald,schoongemaakt en weer gemonteerd,hij start goed,loopt goed alleen geen 13 en nog wat volt.
Ik heb ook de zekeringkast los gehaald en alles gecontroleerd op breuk enz maar geen resultaat.
Ook heb ik een nieuw contactslot gemonteerd daar ik die met een schroevendraaier kon starten,nieuw slot is uiteraard goed maar geen oplossing voor mijn probleem,de vraag is dus,wie weet er wat.
Groetjes Menno van der Koyk uit Rotterdam.
Re: Oplaadperikelen
spanningsregelaar ook goed?
Re: Oplaadperikelen
Die is in de dynamo ingebouwd en dus ook nieuw.
Re: Oplaadperikelen
Menno
- controleer de massa-aansluiting op de dynamo
- test of er wel geladen worden (doet hij kennelijk ook wel maar te weinig, immer spanning wordt > 12 volt)
1) motor uit, groot licht aan
2) start motor en geef een beetje gas, gaat het licht feller branden?-->hij laadt in ieder geval.
Er is kennelijk ergens sluiting.
Goede kandidaat: schakelaar alarmlichten
- doen de alarmlichten het ? Als ze het niet doen beweeg de schakelaar dan eens een paar keer en probeer het opnieuw. Als het probleem blijft neem dan de schakelaar los van de connector.
Als het probleem nog niet is opgelost kun je de zekeringen een voor een verwijderen. Je vind dan in welke groep het zit. Ik ben benieuwd
vr gr Fons
- controleer de massa-aansluiting op de dynamo
- test of er wel geladen worden (doet hij kennelijk ook wel maar te weinig, immer spanning wordt > 12 volt)
1) motor uit, groot licht aan
2) start motor en geef een beetje gas, gaat het licht feller branden?-->hij laadt in ieder geval.
Er is kennelijk ergens sluiting.
Goede kandidaat: schakelaar alarmlichten
- doen de alarmlichten het ? Als ze het niet doen beweeg de schakelaar dan eens een paar keer en probeer het opnieuw. Als het probleem blijft neem dan de schakelaar los van de connector.
Als het probleem nog niet is opgelost kun je de zekeringen een voor een verwijderen. Je vind dan in welke groep het zit. Ik ben benieuwd
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Oplaadperikelen
![:D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Check ook de bedrading richting de bobine op mogelijke sluiting en de bedrading richting onsteking ook. Ik vermoed zelf iets met het controle lampje van de dynamo waardoor er spanning op de massa van het dashbord komt wat de knipperlicht automaat beinvloed.
Re: Oplaadperikelen
Ja,die gedachte had ik eigenlijk ook,nu valt mij ook dat het gewone controlelampje voor de verlichting het niet doet,ik ga in ieder geval met dit even aan de slag,bedankt zover voor de adviesen.
Re: Oplaadperikelen
Het gewone lampje voor de verlichting doet 't standaard niet is namelijk niet aangesloten
maar doen de controle lampjes (die 4 voor olie accu rem en temp) het als je de sleutel op contact zet ?
![:D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: Oplaadperikelen
Het is wel mogelijk om het controlelampje van de verlichting te laten werken. Staat ergens op de website hoe of wat.Menno67 schreef:Ja,die gedachte had ik eigenlijk ook,nu valt mij ook dat het gewone controlelampje voor de verlichting het niet doet,ik ga in ieder geval met dit even aan de slag,bedankt zover voor de adviesen.
![:wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
--
Groeten van Toon en Mijke
Verkeersgele 4GTL 78-NK-VK
Groeten van Toon en Mijke
Verkeersgele 4GTL 78-NK-VK
Re: Oplaadperikelen
Ja,die doen het,alleen die van het gewone licht nietTweety schreef:Het gewone lampje voor de verlichting doet 't standaard niet is namelijk niet aangeslotenmaar doen de controle lampjes (die 4 voor olie accu rem en temp) het als je de sleutel op contact zet ?
![:lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)