carburateur probleem

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: carburateur probleem

Bericht: # 147518Bericht RVIER »

@Dirk,

lekt hij mogelijk onderaan de vlotterkamer, bij de plug waardoor je de hoofdsproeier kunt demonteren?
On die plug zit een koperen ring. Die zou je eens kunnen vervangen of weer zacht maken (in een vlam roodgloeiend laten worden en dat in koud water gooien).

Ik blijf het een merkwaardig geval vinden. Laatste optie Is misschien de vlotter lek? of klemt het asje van de vlotter? Het je na het vervangen van de vlotternaald wel een ring onder de vlotternaald gelegd? en het goede vlotter niveau gecontroleerd?

Allemaal kleine dingen, met grote gevolgen :-(

Succes Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: carburateur probleem

Bericht: # 147520Bericht dirkoosterhoff »

Als ik na ongeveer 5 minuten nadat de motor stilstaat in de venturi kijk wordt er met veel kracht benzine in gespoten die er dan bij de gashendel uit lekt.
Ik heb de vlotternaald inderdaad vervangen en er zat geen ring onder.
Die zou er dus wel onder moeten?
Er zat wel een koperen ringetje bij het revisie setje.
Mogelijk dat die er dus onder moet?
Maar dan nog mag er toch geen benzine bij de gashendel lekken?
Dan zou hij tijdens het rijden dus ook lekken.
Het blijft een raar probleem
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: carburateur probleem

Bericht: # 147521Bericht RVIER »

Dag Dirk

We hebben het toch over een zenith28 carburateur?

Als hij na 5 minuten nog spuit (kan niet veel zijn) kan het alleen als er ergens druk wordt opgebouwd.
Omdat de benzinepomp stilstaat kan het daar niet vandaan komen. Je modificatie met de terugloop leidt ertoe dat de leiding vanaf het lek naar de carburateur leegloopt. De enige benzine die kan spuiten zit in de vlotterkamer.
Als de vlotterkamer leegloopt, betekent dat ook dat de motor slecht start?
Heb je wel de isolatiepakkingen (5 mm dik) tussen carter en benzinepomp en spruitstuk en carburateur gemonteerd?
Er zitten keerringen om het asje van de gasklep. (kluwer blz 76/78) heb je die ook vervangen ?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: carburateur probleem

Bericht: # 147525Bericht dirkoosterhoff »

Weet je Fons ik heb het een beetje gehad met het gedoe met deze auto.
Ik heb hem een half jaar geleden gekocht (voor veel geld in de hoop gelijk een goede te hebben).
om er lekker in te rijden maar daar is tot nu toe nog weinig van gekomen.
Ik laat nu dus maar een goed gereviseerde carburateur van Ruud Wind komen in de hoop dat het gezeik dan verholpen is.
Die modificatie haal ik dan ook weer weg want origineel vanuit de fabriek heeft het met een goede carburateur toch ook gewerkt?
In ieder geval erg bedankt voor je meedenken.
Hartelijke groet,
Dirk
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: carburateur probleem

Bericht: # 147527Bericht jeffr4 »

Dat een APK niets zegt over de staat van de auto en al helemaal niets over een R4, waarbij zelfs de bekende problemen over het hoofd worden gezien, tja dat is algemeen bekend, maar het is natuurlijk heel sneu, dat je verwacht dat je een goede auto voor goed geld koopt , je er nog heel veel aan moet herstellen ....en investeren,
maar dan HIJ RIJDT WEER viewtopic.php?f=2&t=15218
Je enthousiasme is er toch ! Je hebt er al bijna een nieuwe R4 van gemaakt !
Dus keep on going en wellicht zijn al de problemen opgelost met de gereviseerde carburateur.. en kun je verder met plezier rondrijden in een toch schitterende 1971-er.

Tja had dan ook die blauwe Gendarmerie behouden :D Volgens mij kom ik die nog tegen, hier in de buurt van Rosmalen...Tilburg dacht ik, kom ik ook vaak genoeg...
Mijn gendarmerie R4 was maar een paar honderd euro, maar dan ook niet in vergelijk met een originele 1971 R4 en.......geen carburateurproblemen, want die zit er niet op :lol:
Dus...je gaat goed het nieuwe jaar 2014 in , ...met heel veel rijplezier !!!!
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: carburateur probleem

Bericht: # 147530Bericht RVIER »

@Dirk

het ergst is de ergernis die je niet verwerkt :-)

Het probleem is vrijwel zeker dat de ring onder de vlotternaald ontbreekt (Kluwer blz 76 ring nr 26) Omdat die ring ontbreekt wort het niveau in de vlotterkamer te hoog. (Dat niveau moet liggen op het niveau van de uitlaat van de hoofdsproeier, die in de venturie uitkomt. Daartoe moet je de vlotternaaldhoogteafstelling controleren (kluwer blz 257).)
Als het niveau te hoog ligt zal na het uitzetten van de motor het teveel aan benzine in de vlotterkamer via de hoofdsproeier in de venturi lopen, dat valt vervolgens op de gesloten gasklep en gaat dan via de speling op de gasklep as naar buiten.
Je moet dus nog een keer sleutelen (dus de vlotternaaldhoogte afstellen volgens kluwer). Daarna is het probleem weg en mag je met een voldaan gevoel aan het bier :D

Je eerder aangebrachte modificatie was geen oplossing voor dit probleem (ik ging er toen van uit dat de afstelling van de carburateur op orde was).

succes Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: carburateur probleem

Bericht: # 147535Bericht dirkoosterhoff »

Ik heb het nog eens bekeken en er zat wel een ring onder de vlotternaald.
Maar toch voor de zekerheid vervangen door de nieuwe koperen ring die bij het revisie setje zat.
Als ik weer meer zin heb ga ik wel eens kijken of die vlotternaald afstelling in orde is.
En Jeffrey, ik heb wel meer viertjes verkocht in het verleden waar ik achteraf spijt van kreeg.
Maar ja soms neem je domme beslissingen in het leven.
Uiteindelijk hoop ik deze 71er echt voor elkaar te krijgen :lol:
Bedankt voor alle reacties en fijne feestdagen! (baai)
Dirk
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: carburateur probleem

Bericht: # 147536Bericht dirkoosterhoff »

Nog even Fons; Is de aangegeven maat in de Kluwer bij fig.12.38 de werkelijke maat?
Er staan geen mm bij namelijk
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: carburateur probleem

Bericht: # 147550Bericht RVIER »

Dag Dirk

de maat A in figuur 12.38 op pagina 257, vind je op pagina 224/225 bij vlotterhoogte voor de GTL 8.9 mm.
Ik heb even geen carburateur bij de hand maar dit lijkt me de maat.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie