De meeste R4's hebben geen standaard 12 volt aansluiting voor een tom/tom, opladen van telefoon of computer. Simpelweg omdat deze zaken nog niet bestonden toen de R4 werd uitgevonden.
Het lijkt het eenvoudigst om ergens een 12v te vinden in de auto en daar het stopcontact aan te sluiten.
Maar je loopt dan het risico eventuele spanningspieken van de dynamo door te geven. (bv als de regelaar van slag is).
De eenvoudigste oplossing is om de stroom direct van de accu te halen. De accu is nl eigenlijk een grote condensator die eventuele spanningspieken opvangt.
Iets mooier is om het stopcontact via een relais aan de accu te hangen. Het relais laat je door de + aansluiting van de bobine schakelen. Als het contact af is staat is je stopcontact stroomloos en kan er geen accu leeglopen.
Toen ik het geheel had ingebouwd (tegelijkertijd met een andere motor) hoorde ik een merkwaardige metaalachtige tik die synchroon met het toerental liep, maar boven de 1500 toeren verdween.
Ik maakte me al weer zorgen over de motor en ben systematisch gaan luisteren en kwam zo bij het relais terecht. Wat bleek, ik liet het relais schakelen door de onderbrekerkant van de bobine. Per ongeluk verkeerd aangesloten, schuifcontact overgezet en weg geluid

vr gr Fons