Onlangs ging bij mijn R4, (1100 GTL, 1984) s ávond tijdens het rijden plotseling het dynamolampje branden.
Gelukkig bleef het licht even fel branden. Na een krachterm, die het probleem niet oploste, toch maar even gestopt en de diagnosetest zonder instrumenten gedaan:
-->laat de motor stationair lopen met het licht aan, geef vervolgens gas. Als de lampen feller gaan branden weet je in ieder geval dat hij stroom levert (en voor de slimmerds: dat beide V-snaren nog aanwezig zijn).
Toch bleef het dynamolampje branden

Het merkwaardige was wel dat als ik de motor stopte en vervolgens weer op contact zetten het dynamolampje niet ging branden.
Wat bleek, de meeste rechtse zekering zat los, en die zorg er voor dat de instrumentlampjes als het contact word aangezet aan de +12 volt hangen, zodat we in ieder geval kunnen controleren of ze het doen.
Het dynamolampje hangt nu aan de andere kant via de regelaar aan de massa.
Als de motor gaat lopen wekt de dynamo 12 (of wat meer) volt waardoor het lampje vanuit de accu ook 12 krijgt (en niet meer aan de massa ligt)--> het lampje gaat dus uit.
Het was dus weer allemaal minder erg dan het leek. Probleem dus opgelost

Nu een testvraagje:
1) Waarom ging het oliedruklampje niet eveneens branden?
2) Welke andere lampjes branden nog meer niet als de meest rechtse zekering loszit en de auto op contact staat?
vr gr Fons