Eindelijk R4 eigenaar

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Sjon1991
Berichten: 40
Lid geworden op: ma jun 03, 2013 4:57 pm
Locatie: Nijkerk

Eindelijk R4 eigenaar

Bericht: # 145402Bericht Sjon1991 »

Eindelijk.. zo'n 2 maanden na verkoop van mijn Oer5'je is de leegte opgevuld door een R4. Het model dat ik stiekem al wilde hebben maar eigenlijk te duur was. Bij nader inzien viel dat best mee en was de knoop snel doorgehakt toen de R5 kuren begon te vertonen die juist voor de zoveelste keer verholpen waren.

Sinds vorige week dus de trotse 10e eigenaar van de PB-81-GY. Een R4 GTL uit 1986 in Rouge Bordeaux (721) Voor de aankoop de auto maar eens goed bekeken, zeker toen bleek dat hij bij KIHON vandaan kwam. Gelukkig viel het allemaal goed mee. Nieuw chassis, remmen, ophanging, aandrijfassen, elektra en een gereviseerde motor. Eigenlijk is dus zo'n beetje alles nieuw en is daar de oude doffe koets weer op gezet. Apart. Gelukkig is daar ook zo goed als geen roest aan te vinden, afgezien van de bevestiging van het voorspatbord.

Beetje jammer is dat de auto nogal laag op de wielen staat en iemand er een nieuwe RVS uitlaat met Borla einddemper onder heeft gehangen. Lekker diep geluid, maar doe mij maar een originele. Iemand interesse? Via de zoekfunctie al ontdekt dat het omhoogzetten van de auto niet bepaald makkelijk is. Morgen de plaatselijke Renault garage maar eens bellen hoe die er over denken.

Daarnaast is er iets vreemds met de kentekenregistratie. Naar mijn idee is de GTL eind jaren '80 alleen nog geleverd met de 1108 Cleon motor. Die zit er bij mij ook in; de 688 D7 12. Maar wanneer ik op kenteken van de auto zoek geeft hij aan dat er een 845cc in hoort te liggen. Overigens kloppen de nummers van papieren en auto wel.

Afijn, tijd voor foto's!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Eindelijk R4 eigenaar

Bericht: # 145406Bericht R4F6GTX Automaat »

Nederlandse kentekens moet je niet vanuit gaan dat die kloppen; RDW keurmeesters die de papieren regelen zijn doorgaans mensen die alles van moderne auto's weten maar weinig van oudere types plus die mensen komen niet veel buiten en het interesseert ze eigenlijk ook geen bal....
GTL heeft trouwens altijd een 1100...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Solexdavid
Berichten: 99
Lid geworden op: di aug 18, 2009 10:25 am
Locatie: De Lier

Re: Eindelijk R4 eigenaar

Bericht: # 145411Bericht Solexdavid »

Van mijn R4 heb ik de torsieveren laten stellen bij Garage Gordini in Oosterland, die heeft speciaal gereedschap. De gepassioneerde man had zelfs nog even de toekomstige aandachtspunten in kaart gebracht :)
Ik was de r4 een weekeindje kwijt, maar kreeg toen wel een leenauto (roestig, maar heel pittig 5je).
Solex 3800 - 1966
Kreidler Florett - 1975
Renault 4 GTL - 1978
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Eindelijk R4 eigenaar

Bericht: # 145413Bericht Rudolf2 »

Kenteken en leeftijd passen prima bij elkaar, en de kans dat de RDW heeft zitten prutsen bij de uitgifte toendertijd is goed mogelijk. In een nummer van het tijdschrift Transporama stond ooit een verhaal van iemand met een DAF-brandweerwagen, die bij de bouw door de RDW als een vuilniswagen is geregistreerd. De fout werd pas 30 jaar later opgemerkt, en omdat de RDW foutloos werkt lag het aan de nieuwe eigenaar :oops:

Rudolf
Gebruikersavatar
Sjon1991
Berichten: 40
Lid geworden op: ma jun 03, 2013 4:57 pm
Locatie: Nijkerk

Re: Eindelijk R4 eigenaar

Bericht: # 145503Bericht Sjon1991 »

Bedankt voor de reacties! :)
Dus ik hoef toch niet bang te zijn dat er met de auto of nummers geknoeid is.
Donderdag wordt hij weer op originele hoogte afgesteld en een nieuwe uitlaat is onderweg. :D Ik hoop dat hij dan ook weer wat beter veert, want nu is er aan de voorkant maar bar weinig ruimte om te veren. Onwaardig voor een Franse auto.

Verder rijdt hij echt heerlijk! Wat een topautootje. Afgelopen zomer 3000 km met m'n 2cv door Frankrijk gereden, maar deze R4 is toch wel wat meer auto. Ook wel logisch natuurlijk met een motorblok met bijna 2 x zoveel inhoud.
Gebruikersavatar
Paul Oud
Berichten: 258
Lid geworden op: ma jan 12, 2004 2:00 am

Re: Eindelijk R4 eigenaar

Bericht: # 145506Bericht Paul Oud »

Is Kihon een drama dan? Daar zijn ze wel aan de prijs.
Ben wel benieuwd naar je ervaring met de opgehoogde wagenhoogte straks. Die van mij is voor ook te laag. Kan ik me alvast instellen op hoe/wat
kneul0
Berichten: 150
Lid geworden op: zo jul 04, 2010 12:01 pm
Locatie: spijkenisse

Re: Eindelijk R4 eigenaar

Bericht: # 145633Bericht kneul0 »

Pb gestuurt

Wel een beetje een vagen want staat halverwege je eigen bericht.
lordje
Berichten: 693
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Eindelijk R4 eigenaar

Bericht: # 145642Bericht lordje »

Hallo Sjon 1991, dit onderstel is van mij afkomstig. Het is inderdaad een TL onderstel met daar op een GTL koets. Ik heb dit chassis helemaal gerenoveerd en verkocht aan een man in Zetten. Er zat inderdaad een 850 motor in. De koets heb ik op een chassis van 1982 gebouwd. Als je interesse hebt er is hier nog een hele fotoreportage van de renovatie. Heel veel plezier met je aanwinst. Groeten Lordje
Gebruikersavatar
Sjon1991
Berichten: 40
Lid geworden op: ma jun 03, 2013 4:57 pm
Locatie: Nijkerk

Re: Eindelijk R4 eigenaar

Bericht: # 145648Bericht Sjon1991 »

Zo, weer even een berichtje over het Viertje.

De auto is inmiddels door Renault van Ramshorst in Nijkerk op de goede hoogte gezet. Eerst hadden ze hem op gevoel 2 tanden versteld, maar toen leek die te gaan steigeren. Nu met 1 tandje hoger staat hij weer mooi op z'n bandjes.

Afbeelding

Tijdens het rijden is het echt een groot verschil. De auto helt een stuk meer over in bochten, maar veert ook veel en veel beter. Zoals het hoort bij een Franse auto. Ook heb ik nu tenminste niet meer het idee dat ik schuin naar beneden zit.

Om het familiegezicht compleet te maken heb ik het Viertje, net als mijn Citroën BX en 2cv, voorzien van gele lampen in de koplamen. Smoelt naar mijn idee beter dan het harde witte licht, en zelfs als de lichten gedoofd zijn is het goed te zien.

Afbeelding

De nieuwe uitlaat is gearriveerd, maar past niet goed. Een paar bochten zouden wat scherper moeten zijn. Het lukt mij zelf niet op dat exact op maat te krijgen, dus nu de nieuwe demper maar aan de huidige uitlaat bevestigd. Ondanks wat weg te werken speling zit dat ook goed en klinkt het een stuk beschaafder.
Nu nog zoeken naar de oorzaak van het plofje in de uitlaat bij stationair lopen.

Daarnaast met de stoomreiniger de bekleding maar eens een goede reinigingsbeurt gegeven. De muffige olielucht is gelukkig weer een stuk minder. Pas een collega naar huis gebracht die dol was op de bekleding, want ja, dat schijnt binnenkort weer helemaal hip te zijn. Dedicated follower of fashion in een Quatrelle!

Afbeelding

Over Kihon, de verhalen die ik erover gehoord heb waren weinig positief. Veel rotte auto's voor hoge prijzen. Maar daar zullen vast ook andere ervaringen mee zijn.

@Lordje: Bedankt voor de informatie! Leuk om wat te weten over de geschiedenis van mijn auto. Het is dus toch wel officieel een TL met GTL update. Blij om te weten hoe dat zit. De fotoreportage zou ik graag willen zien. Altijd leuk om meer te weten over je auto :) Bedankt voor je bericht.
Gebruikersavatar
Sjon1991
Berichten: 40
Lid geworden op: ma jun 03, 2013 4:57 pm
Locatie: Nijkerk

Re: Eindelijk R4 eigenaar

Bericht: # 146616Bericht Sjon1991 »

Wat is het Viertje toch een geweldig autootje.
Vorige maand een dagje naar Lille geweest, geen centje pijn. Afgelopen weekend een weekendje Parijs gedaan. Geen enkel probleem. 125 km/h op de gps.. het duurt even maar ze doet het zonder probleem. Natuurlijk wil ik de Cléon in het vooronder wel te vriend houden, dus meestal 100 à 110 km/h gereden. Heerlijk op de comfortabele stoelen, genoeg ruimte om je heen voor kaarten, eten enz. En een kofferbak die met gemak de grote reistassen binnenhoudt.

Binnen 5,5 uur van Parijs naar Amsterdam met tussenstops. Wat wil een mens nog meer. Nou.. mijn vrouwelijke reisgenoot wist dat wel. De versnellingspook en gevoelige koppeling werden regelmatig vervloekt. Tja, het is inderdaad even wat anders dan de Nissan Pathfinder automaat die ze gewend was. Maart toch kwam alles goed. Veel opgestoken duimen en regelmatig op de gevoelige plaat vastgelegd.
Renault 4, een auto geschikt voor alle doeleinden.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 467
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: Eindelijk R4 eigenaar

Bericht: # 146639Bericht Jan1962 »

Prachtige wagen! Wel een beetje vreemde kleurcombinatie, beige interieur bij bordeaux rode carosserie.
Fijn dat je er zoveel plezier aan beleeft :lol:
Net als wij trouwens.
Hou hem op de weg zou ik zeggen.
groeten,
Jan1962
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1091
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Eindelijk R4 eigenaar

Bericht: # 146641Bericht Voormalig Steunpunt NO »

[quote="Jan1962"]Prachtige wagen! Wel een beetje vreemde kleurcombinatie, beige interieur bij bordeaux rode carosserie.

Die kleurcombinatie klopt wel hoor.
Af fabriek hadden de bordeauxrode GTL-letjes uit die tijd dit bruinbeige ruitmotief.
De tomaatrode was voorzien van het roodblauwe ruitjesdessin.

Groet
Harry
Gebruikersavatar
Sjon1991
Berichten: 40
Lid geworden op: ma jun 03, 2013 4:57 pm
Locatie: Nijkerk

Re: Eindelijk R4 eigenaar

Bericht: # 146884Bericht Sjon1991 »

Dank voor de reacties! :)
Gelukkig is de kleurencombi dus wel origineel. Blij mee, want ik vind het persoonlijk mooier dan de blauw/rood/grijze versie. Deze kleuren tonen iets 'warmer'.

Helaas ligt de pekel hier in het midden van het land weer op de weg. De neus van het Viertje was weer goed vies. Gelukkig staat het chassis dik in de coating, maar vandaag toch maar weer even schoongespoten. Daarnaast alle levenssappen weer bijgevuld en een niet werkende claxon onder handen genomen. Helaas werkt die nog steeds niet. Morgen met multimeter maar eens kijken of hij wel stroom krijgt.

Meteen onder de kap de boel weer eens geïnspecteerd, en mijn oog viel op dit veertje aan de versnellingsbak. De vorige keer zat die volgens mij toch echt aan 2 kanten vast. Helaas is aan de onderzijde het oogje afgebroken. En ik kan maar niet bedenken waar die vast hoort te zitten. Wie helpt mij uit de brand?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Eindelijk R4 eigenaar

Bericht: # 146886Bericht Rudolf2 »

Die veer mag aan de bestuurderskant aan het binnenscherm aan een loszwabberend haakje.
De veer trekt(als hij vast zit) de pook in het vlak van de eerste en tweede versnelling. Er zijn echter legio vierrijders die die veer volledig weglaten, kwestie van persoonlijke voorkeur.

Rudolf
Gebruikersavatar
Sjon1991
Berichten: 40
Lid geworden op: ma jun 03, 2013 4:57 pm
Locatie: Nijkerk

Re: Eindelijk R4 eigenaar

Bericht: # 146887Bericht Sjon1991 »

Bedankt voor de reactie!
Ik vroeg me al af waarom ik hem zelf meer naar links moest drukken om hem in z'n eerste versnelling te zetten. Dat is het dus :) Snel weer eens vastzetten.
Plaats reactie