Electra vraagje, geen R4

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
R4F6GTX Automaat

Electra vraagje, geen R4

Bericht: # 145196Bericht R4F6GTX Automaat »

In de werkplaats heb ik tijdelijk met spanbandjes een TL armatuur opgehangen om effe meer licht te creëren maar na een minuut of 5 begint het hele ding nogal irritant te brommen. Wat moet ik daaraan doen? Ik heb al een andere TL lamp geprobeerd en op aanraden van iemand de stekker omgedraaid en weer op een aanraden een (tijdelijke) massa draad aan het hele ding gedaan, (met startkabel aan de behuizing van de lamp en aan frame van de schuur) maar het blijft brommen.... (onhandige massakabel weer verwijderd daar het niets deed)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
firedwarf

Re: Electra vraagje, geen R4

Bericht: # 145197Bericht firedwarf »

vervang de starter van de tl lamp is zo een rond buisje meestal lichtbruin of grijzig en ge hebt er 2 van in uw dubbele of ene in een enkele tl armatuur zitten
Jerome

Bericht: # 145202Bericht Jerome »

Hey Paul,

Ik denk dat je er niets aan kan doen of vervangen van het armatuur. Waarschijnlijk is het een spoel die resoneert. Ik heb ook een paar van die oude bromvliegen hangen. Als iemand een oplossing heeft, ....
Blauwe Renault 4 Gendamerie- 112C - December 1988 sinds 29NOV2010
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Jan1962

Bericht: # 145203Bericht Jan1962 »

Ik heb een tijd geleden een huis gekocht waar 2 van die oude (Philips) bromarmaturen in hingen.
Tijdens de verbouwing heb ik ze laten hangen en daarna meteen nieuwe gekocht, kosten bijna niets.
Gewoon afscheid van nemen dus.
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Rudolf2

Bericht: # 145204Bericht Rudolf2 »

Kan wel andere voor je meebrengen...

Rudolf
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 145205Bericht R4F6GTX Automaat »

da kan natuurlijk ook... dan is het probleem van de lamp zelf natuurlijk niet opgelost maar dat geeft dan niet meer...
Sparkchaser

Bericht: # 145212Bericht Sparkchaser »

Voorschakelapparaat is de boosdoender, door ruimte in het platenpakket beginnen de platen, als hij warm wordt, te trillen, resoneren, met een hele irritante brom als gevolg. Je kan proberen om de VSA op te sluiten zodat hij niet meer kan trillen, pas wel op waarmee je dat doet, die dingen kunnen behoorlijk warm worden. Als ze strak in de behuizing (de TL-balk zelf) zitten doet een tie-rap om de balk soms al wonderen, in rubber ophangen heeft meestal een averechts effect. Vervangen is natuurlijk het beste, bij een huishoudelijkeapparaten-boertje (wow, en dat 3x de woordwaarde!) kan je ze vaak voor een paar euro kopen, of uit een oude TLbak slopen, mijn ervaring is hoe groter de VSA, des te kleiner de kans dat hij gaat brommen. Ik vind die oude bakken nog steeds beter dan die moderne HF-shit. Groet Paul
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 145220Bericht R4F6GTX Automaat »

Hoe ziet dat ding eruit...?
Sparkchaser

Bericht: # 145226Bericht Sparkchaser »

Als je de balk openmaakt zie je vanzelf een dik, meestal wit of grijs, blok met twee draden eraan. De vorm is een beetje plat en rechthoekig, ong 10cm lang. Soms glad, maar er zijn ook uitvoeringen waar je het platenpakket goed in kan herkennen, meestal staat het bedradingsschema en vermogen op de VSA afgedrukt. Kijk even uit dat je een van de condensatoren niet voor de VSA aanziet, de kleine condensator is voor ontstoring en zit bij het kroonsteentje parralel over de voedingsdraden, en bij sommige (capacitieve) TLbalken zit er ook nog een grote condensator in serie met de VSA. Ook bij Tlbalken met twee buizen zit er over een van de buizen een condensator. Ik hoop dat je hier wat mee kan, groet Paul
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 145229Bericht R4F6GTX Automaat »

Ik denk dat ik er wel iets mee kan... gewoon de container in en een andere ophangen...
Rudolf2

Bericht: # 145235Bericht Rudolf2 »

psies, hier staat nog zat om te komen brengen...

Rudolf
Plaats reactie