Verbruik bepalen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Verbruik bepalen
Ik lees over-en-weer de verbruikswaarden van de R4 en andere afstammelingen.
Een rit naar een stad met 1:16, op een tank 1:21, naar de supermarkt 1:9
Ik heb een F4 met de nodige rotzooi op het dak om de gunstige waardes te drukken,
maar beter dan 1:14 kom ik niet.
Ik bereken mijn afgevulde tank met de gereden kilometers.
Want hoe bereken je een ritje naar een stad, terwijl de maximaal haalbare afstand enkele reis in Nederland op ongeveer 250-75 km ligt, terwijl een volle tank maximaal 34 liter is (bij de latere modellen).
Benieuwd naar jullie visie.
Rudi
Een rit naar een stad met 1:16, op een tank 1:21, naar de supermarkt 1:9
Ik heb een F4 met de nodige rotzooi op het dak om de gunstige waardes te drukken,
maar beter dan 1:14 kom ik niet.
Ik bereken mijn afgevulde tank met de gereden kilometers.
Want hoe bereken je een ritje naar een stad, terwijl de maximaal haalbare afstand enkele reis in Nederland op ongeveer 250-75 km ligt, terwijl een volle tank maximaal 34 liter is (bij de latere modellen).
Benieuwd naar jullie visie.
Rudi
- harbourseal
- Contacteer:
Re: Verbruik bepalen
Hoi Rudi,
Ik denk dat je een redelijke bepaling kan doen van stadsritten.
Als ik een week alleen in Breda werk. En ik zou iedere dag met de 4 naar mijn werk gaan, dan kan ik bepalen met die afgevulde tank aan het begin van de week wat mijn verbruik was aan het einde van de week.
Dit is in een ideale wereld ben ik bang. Iedereen doet in zo'n week ook wel eens een stukje snelweg of provinciale weg. Gebruik bepalen is moeilijk. Zeker met de verschillende vormen van verkeer die je tegenkomt.
Tijdens mijn rit gisteren naar Enschede reed ik voornamelijk snelweg met een snelheid van zo rond de 95 km/h (Tom Tom). Maar ik moest ook vanuit Breda naar de snelweg en in Enschede de stad in.
Mijn verbruik gisteren op de heenweg was dus gemiddeld 1:15.8
Bij alleen stadsverkeer haal ik dat zeker niet.
Met een verbruik van 1:14 haal je volgens mijn berekening trouwens zo'n 475 km uit die 34 liter tank.
Ik weet niet waar je die 250km vandaan haalt?
Leg eens uit?
Groet,
Robert
Ik denk dat je een redelijke bepaling kan doen van stadsritten.
Als ik een week alleen in Breda werk. En ik zou iedere dag met de 4 naar mijn werk gaan, dan kan ik bepalen met die afgevulde tank aan het begin van de week wat mijn verbruik was aan het einde van de week.
Dit is in een ideale wereld ben ik bang. Iedereen doet in zo'n week ook wel eens een stukje snelweg of provinciale weg. Gebruik bepalen is moeilijk. Zeker met de verschillende vormen van verkeer die je tegenkomt.
Tijdens mijn rit gisteren naar Enschede reed ik voornamelijk snelweg met een snelheid van zo rond de 95 km/h (Tom Tom). Maar ik moest ook vanuit Breda naar de snelweg en in Enschede de stad in.
Mijn verbruik gisteren op de heenweg was dus gemiddeld 1:15.8
Bij alleen stadsverkeer haal ik dat zeker niet.
Met een verbruik van 1:14 haal je volgens mijn berekening trouwens zo'n 475 km uit die 34 liter tank.
Ik weet niet waar je die 250km vandaan haalt?
Leg eens uit?
Groet,
Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Hoi Rudi,
Een manier om een beter inzicht in je verbruik te krijgen: bewaar het tankbonnetje en schrijf de kilometerstand van het tankmoment erop. Vul bij als ofwel de tank bijna leeg is, ofwel je een ander soort ritten gaat rijden. Kilometerstand weer noteren.
Het verschil in de kilometerstanden deel je door het aantal getankte liters, en zo heb je je verbruik vastgesteld.
Rudolf
PS: het verbruik wil behoorlijk gaan dalen bij toepassing van het nieuwe rijden en een maximumsnelheid van rond de 90 km/u.
Een manier om een beter inzicht in je verbruik te krijgen: bewaar het tankbonnetje en schrijf de kilometerstand van het tankmoment erop. Vul bij als ofwel de tank bijna leeg is, ofwel je een ander soort ritten gaat rijden. Kilometerstand weer noteren.
Het verschil in de kilometerstanden deel je door het aantal getankte liters, en zo heb je je verbruik vastgesteld.
Rudolf
PS: het verbruik wil behoorlijk gaan dalen bij toepassing van het nieuwe rijden en een maximumsnelheid van rond de 90 km/u.
Dit is de beste methode.
Om je verbruik te bepalen Slang afsluiten van de tank,Maak je een tankje van 1 of 2 liter die sluit je aan op je motor en ga je stukje rijden.
Wel een dijkweg of iets degelijks opzoeken Niet in de stad beetje lullig als ding op druk kruispunt er mee ophoudt .
Niks moeilijk rekenen als tank leeg is weet je hoeveel je hebt gereden en De kilometers dan ook.
1,14 is niet slecht voor een F4 Ligt er gewoon aan hoeveel gas je geeft en hoe hard je rijdt
Om je verbruik te bepalen Slang afsluiten van de tank,Maak je een tankje van 1 of 2 liter die sluit je aan op je motor en ga je stukje rijden.
Wel een dijkweg of iets degelijks opzoeken Niet in de stad beetje lullig als ding op druk kruispunt er mee ophoudt .
Niks moeilijk rekenen als tank leeg is weet je hoeveel je hebt gereden en De kilometers dan ook.
1,14 is niet slecht voor een F4 Ligt er gewoon aan hoeveel gas je geeft en hoe hard je rijdt
Ik houd een schriftje bij met gereden kilometers, prijs benzine, totaal prijs en gemiddelde.
Dit sinds de aankoop van mijn F4.
Ik weet dus heel goed aan te geven hoeveel een auto verbruikt,
het ging mij er even om dat ik soms nogal wat verhalen tegen kom waarin het verbruik plots (in mijn ogen) heel weinig was, waarmee er vraagtekens in mijn ogen kwamen.
Tuurlijk kun je besparen door je rechtervoet wat minder hard te gebruiken, tijdig te schakelen, op rotondes en in bochten niet remmen, maar de auto laten rollen en er deze daarna in de juiste versnelling uit te pakken.
Het gaat mij dus niet dat je kunt besparen, maar hoe.
Een andere carburateur, luchtfilter, bandenspanning, verlichting aan, soort benzine, toevoegingen, motorolie, gebruik je een afdekplaat thv de motor... Dat soort dingen.
Dit sinds de aankoop van mijn F4.
Ik weet dus heel goed aan te geven hoeveel een auto verbruikt,
het ging mij er even om dat ik soms nogal wat verhalen tegen kom waarin het verbruik plots (in mijn ogen) heel weinig was, waarmee er vraagtekens in mijn ogen kwamen.
Tuurlijk kun je besparen door je rechtervoet wat minder hard te gebruiken, tijdig te schakelen, op rotondes en in bochten niet remmen, maar de auto laten rollen en er deze daarna in de juiste versnelling uit te pakken.
Het gaat mij dus niet dat je kunt besparen, maar hoe.
Een andere carburateur, luchtfilter, bandenspanning, verlichting aan, soort benzine, toevoegingen, motorolie, gebruik je een afdekplaat thv de motor... Dat soort dingen.
- Rutger-peer
Denk dat het grotendeels met afstelling te maken heeft. Dus staat je ontsteking precies goed, zijn je puntjes precies 0,4 (of wellicht is er een on-officiele waarde waarbij t nog net wat beter loopt), staat je carburateur goed, co-schroef etc, zijn je kleppen goed gesteld... Daarnaast: hoeveel compressie heb je (m.a.w.: hoeveel sluitage aan de cilinderwanden/zuigerveren), hoe zit het met je vacuumslangetje-boel... is dat allemaal mooi gangbaar etc etc.
Denk niet dat je zonder meer het technische deel, en dus de prestaties daarvan, van verschillende viertjes over 1 kam kunt scheren.
Denk niet dat je zonder meer het technische deel, en dus de prestaties daarvan, van verschillende viertjes over 1 kam kunt scheren.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Van bv Terheijden naar Groningen, dus enkele reis, 248 km Met een gemiddelde van 90 kmh, zonder boordcomputer is dit alleen te bepalen bij het afvullen van de tank.Rudi schreef:Ik lees over-en-weer de verbruikswaarden van de R4 en andere afstammelingen.
Rudi
Omdat ik geen tripmaster heb en nog geen tachograaf...
Ach, daarbij is mijn tank indicator ook niet te vertrouwen, die begint halverwege en eindigt al trillend in het rode gebied
Gooi er maar een slotje op.
-
Die rommel op je dak doet ook mee; mijn eerste F6 had een groot imperiaal op het dak. Zo reed ik jaren rond door de stad, (LPG, Automaat, brede sloffen ,etc) 1 op 7. Toen vroeg me iemand of hij dat imperiaal kon lenen voor een trip met zijn kano dus heb ik het eraf gehaald. Resultaat verbruik ineens 1 op 10; ik heb het rek er nooit meer opgezet!
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Maar 'die rommel' laat ik er wel op zitten.
Ach, dan inderdaad maar wat minder zuinig, als we maar lol hebben toch

Ach, dan inderdaad maar wat minder zuinig, als we maar lol hebben toch

Toch nog even oprakelen.
Vorige week 1:22 gehaald, veel binnendoor, weinig snelweg.
Met het R4 meets 2CV op de snelweg achter Rudolf heen, hij reed uit de wind achter een vrachtwagen, ik lag daar weer 20 meter achter, voor mij had het geen nut.
Lekker binnendoor gereden, ook op de terugweg, stuk snelweg met maximaal 100 km/h.
Haal ik toch 1:15 gemiddeld.
Er is hoop.
Met het R4 meets 2CV op de snelweg achter Rudolf heen, hij reed uit de wind achter een vrachtwagen, ik lag daar weer 20 meter achter, voor mij had het geen nut.
Lekker binnendoor gereden, ook op de terugweg, stuk snelweg met maximaal 100 km/h.
Er is hoop.

En daar was ik nou net nieuwsgierig naar!
En dan nog even een nuancering erachteraan: de afstand tot mijn voorligger is meestal 30 a 40 meter; het luchtweerstandsvoordeel is daarbij beperkt, het belangrijkste is dat je achter een vrachtwagen de ideale snelheid van een 4tje rijdt, daarbij geen andere weggebruikers in de weg zit en zeer gelijkmatig vooruit komt omdat de meeste vrachtwagenchauffeurs de cruisecontrol gebruiken.
Omdat ikzelf ook met grote voertuigen rijd, weet ik veelal precies wat ik aan reacties en weggedrag van vrachtwagens mag verwachten.
Rudolf
En dan nog even een nuancering erachteraan: de afstand tot mijn voorligger is meestal 30 a 40 meter; het luchtweerstandsvoordeel is daarbij beperkt, het belangrijkste is dat je achter een vrachtwagen de ideale snelheid van een 4tje rijdt, daarbij geen andere weggebruikers in de weg zit en zeer gelijkmatig vooruit komt omdat de meeste vrachtwagenchauffeurs de cruisecontrol gebruiken.
Omdat ikzelf ook met grote voertuigen rijd, weet ik veelal precies wat ik aan reacties en weggedrag van vrachtwagens mag verwachten.
Rudolf
Vandaag ook even getankt, gemiddeld 1 op 16,97 gereden met imperial en surfplank en de max snelheden aangehouden..... prima dus!
Sjefke, de blauwe 99-LHZ-4!
Dan drinkt ie behoorlijk volgens mij. Vroeger kwam ik nooit onder de 1:15,5 waarbij ik het gaspedaal goed wist te zitten. Meestal kwam ik uit op 1 op 16,5.Rudi schreef:
Er is hoop.
Nu ik de R4 alleen voor plezier gebruik kom ik uit op 1 op 18,3 (over 2500 km).
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Vandaag ook maar weer even gerekend, over de laatste 1150km, waarvan bijna alles snelweg of autoweg in Nederland en Duitsland met behoorlijk wat bergjes een gemiddelde van 1 op 17,9 met imperiaal op het dak! Prima dus!
Sjefke, de blauwe 99-LHZ-4!