Nummering cilinders
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Nummering cilinders
Gisteren kleppen gesteld, daarbij ben ik er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat de kleppen genummerd zijn vanaf de kant van het vliegwiel; dus klep 1 aan de vliegwielkant. Nou veegde ik gisteren het blok eens een beetje schoon, blijkt er naast het kleppendeksel een "1" in het blok te staan aan de schutbordkant en een "8" aan de vliegwielkant. Hoe zit dat nou?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Nummering cilinders
Hééé
, nog niet gezien op mijn blok...de nummering 1 tm 8, maar inedergeal bij mijn blok ( 1.4 Cléon Inj.)
is de nummering vanaf de vliegwielzijde... althans dat is cylinder nr 1 en als daar de uitlaatklep helemaal open staat, dan kun je dus de inlaatklep cyl 3 en uitlaatklep cyl 4 , de klepspeling controleren/stellen....enz.

is de nummering vanaf de vliegwielzijde... althans dat is cylinder nr 1 en als daar de uitlaatklep helemaal open staat, dan kun je dus de inlaatklep cyl 3 en uitlaatklep cyl 4 , de klepspeling controleren/stellen....enz.
Het is dus niet een nummering van 1 t/m 8, ik heb alleen een "1" en een "8" teruggevonden. Misschien moet ik er even bij zeggen dat het een 1400 blok is uit een R5, maar als ik het goed heb lag die oorspronkelijk ook in de lengterichting in de wagen.
Tja en mijn blok komt weer uit een Super5 en dus dwarsgeplaatst, maar maakt volgens mij niet uit, de eerste cylinder blijft vliegwielzijde....toch??
Dat dacht ik ook, vandaar dat ik die nummers zo raar vind...
-
Maakt niet uit, of je nou de ene kant of de andere kant als 1 telt; de afstellingen blijven hetzelfde, tis allemaal symmetrisch
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Inderdaad maakt niets uit, dwarsgepaatst, vliegwielzijde, schutbordzijde....als je de volgorde
van afstelling en in-en uit maar hanteert , of 4 nou 1 is , maar en nog steeds benieuwd wat die 1 en die 8 nou betekenen??
van afstelling en in-en uit maar hanteert , of 4 nou 1 is , maar en nog steeds benieuwd wat die 1 en die 8 nou betekenen??
- harbourseal
- Contacteer:
Zou het niet de volgorde van de kopbouten kunnen zijn dat zijn er ook acht toch?
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Goede suggestie. Maar volgens afbeelding 12.14 in Haynes klopt dat ook niet...