F6 cleon 956cc 44 pk

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: F6 cleon 956cc 44 pk

Bericht: # 143711Bericht harbourseal »

Vlotter lijkt goed te staan naar de specificaties van de Haynes.
Vlotter is ook niet lek.

Nu begonnen met de uitgangssituatie in Haynes. menselschroef helmaal dicht en daarna drie volle slagen weer open.

Starten motor op temperatuur laten komen en stationair afstellen op 700 rpm vervolgens met de menselschroef
het toerental opvoeren tot het niet meer opkomt en terug regelen met de stationairschroef daarna weer met de mengselschroef en weer terug met de stationair schroef.

Motor loopt niet heel stabiel. Nu niet meer afslaan in de haakse bochten met gas loslaten. Op de snelweg redelijk lopen maar weinig kracht. bij optrekken wel kracht, en best wel veel.

Op toeren dus niet echt problemen, maar op laag toerental niet best.

Ik weet het even niet meer.
nieuwe puntjes
nieuwe rotor
nieuwe verdelerkap
nieuwe bougies
nieuwe kabels

Dwell is 56 graden
vervroeging ongeveer 6 graden voor BDP

Wie helpt mij uit de brand?
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: F6 cleon 956cc 44 pk

Bericht: # 143712Bericht Rudi »

IK denk aan vervuild luchtfilter, of misschien een restrictie in een van de slangen, of een lekke retour slang naar carburateur.
In mijn eerste 4 had ik ook een dergelijk probleem, onderweg naar Enschede voor een rondrit, bleek de vacuum slang op de carb niet goed te zijn.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: F6 cleon 956cc 44 pk

Bericht: # 143713Bericht Willem de Zwijger »

Dat niet stabiele lopen doet mij denken aan valse lucht. Kan bv door spruitstuk komen als er moeren los zitten. Als het erger wordt naarmate de motor heter is, dan is dat zeker een aanwijzing in die richting.
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: F6 cleon 956cc 44 pk

Bericht: # 143715Bericht roberto »

Willem de Zwijger schreef:Dat niet stabiele lopen doet mij denken aan valse lucht. Kan bv door spruitstuk komen als er moeren los zitten. Als het erger wordt naarmate de motor heter is, dan is dat zeker een aanwijzing in die richting.
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken, als het toerental veranderd als je er WD 40 op spuit dan is dat het geval, anders zou ik eerst de compressie meten dan weet je in ieder geval wat meer ( vergelijk het maar met de bloeddruk meten)
Laatst gewijzigd door roberto op zo dec 20, 2015 6:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: F6 cleon 956cc 44 pk

Bericht: # 143717Bericht harbourseal »

Dank weer even voor het meedenken.

De compressie is goed gemeten op de alle vier cilinders 9,8 bar.
Valse lucht is een optie ik zal komend weekend een serieus kijken.
hangt het slecht af kunnen stellen daar ook mee samen?
Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: F6 cleon 956cc 44 pk

Bericht: # 143719Bericht Rudolf2 »

Vaak wel
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: F6 cleon 956cc 44 pk

Bericht: # 143848Bericht harbourseal »

Vandaag even bij Jan Deutz langs geweest.
Carburateur bleek ernstig verkeerd afgesteld te zijn. Het stelschroefje op de aanslag tussen de gasklep en de choke zorgde voor de problemen.
Nadat die goed stond waren de problemen al weer minder.
Nu wel met mengselschroef en luchtschroef de motor redelijk af kunnen stellen.
Waarschijnlijk ben ik toe aan een nieuwe stationair sproeier want daar loopt het nog niet helemaal lekker.
Het overgangsgebied van stationair naar wat meer toeren lukt nog niet echt.

Jan, bedankt voor de hulp.
Groet,Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
deutz
Berichten: 1795
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: F6 cleon 956cc 44 pk

Bericht: # 143860Bericht deutz »

Graag gedaan! (baai)
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Yes, Yes, Yes!!!!!

Bericht: # 143919Bericht harbourseal »

Na afgelopen maandag een lesje afstellen van Deutz.
Deze week rustig aan de stationair sproeier doorgeprikt met een haar van mijn stoffer en blik.
Daarna in de wasbenzine en vervolgens schoongespoten met perslucht uit mijn duikfles.
Vandaag de luchtschroef helemaal eruit gedraaid en geïnspecteerd op braampjes oid.
De carburateur in het voorbijgaan ook maar even doorgespoten met perslucht en de luchtschroef en sproeier weer gemonteerd.

Het lijkt erop dat de problemen nu over zijn de motor loopt nu rustig stationair en pikt nu over het hele gebied mooi op zonder in te houden.

Ik moest veel gas blijven geven om achteruit in te parkeren en om op te trekken. Dat is nu over.
Komende week nog even de timing iets later zetten want hij pingelt wat bij snelheden boven de 110.

Verder ben ik best een blij mens. (baai)
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
deutz
Berichten: 1795
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: F6 cleon 956cc 44 pk

Bericht: # 143922Bericht deutz »

En een temp.meter inbouwen!!
Zet de ontsteking niet te laat!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: F6 cleon 956cc 44 pk

Bericht: # 144029Bericht harbourseal »

Om nog even door te gaan over het verbruik van mijn F6.
Vandaag ben ik naar Houten gereden bij Utrecht. Dat was heen en terug 129 km. Voor ik wegging afgetankt en na terugkomst 5,64 liter weer afgetankt

VERBRUIK 1 OP 22,87 .Wel met een rustig gangetje van 100km/h gereden en soms een uitschieter naar 120 om even een vrachtwagen in te halen. Downsizen helpt dus wel degelijk.

Dit had ik niet verwacht.

Gisteren ook even bijna de top qua snelheid aangetipt bij 135 had ik nog over maar het begon allemaal wat te rammelen. dus maar weer wat ingehouden.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: F6 cleon 956cc 44 pk

Bericht: # 144030Bericht roberto »

Robert dat is een prachtig Resultaat! wat ik me dan af vraag is na 25 jaar computer techniek robots en sensors in de nieuwste auto’s plus miljarden investeringen ze meer verbruiken dan de vier! waar zijn de Willie wortels al die tijd mee bezig geweest, of zou er een andere reden zijn!
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: F6 cleon 956cc 44 pk

Bericht: # 144031Bericht harbourseal »

Het motortje zelf is uit 1978. Heeft volgens zeggen rond de 80.000 km gelopen.
Nu nieuwe olie wel gedoped met TSL. Op aanraden van Roberto

Behoorlijk lang bezig geweest afstellen. Geloof nu wel het optimum gehaald. Maar misschien kan het nog beter.
Dank voor de hulp en input van iedereen.
Wordt vervolgt.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: F6 cleon 956cc 44 pk

Bericht: # 144040Bericht zwergje »

Prachtig resultaat, verdiend na onvermoeibare sleutelnijd, gefeliciteerd! (nw)
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: F6 cleon 956cc 44 pk

Bericht: # 144974Bericht harbourseal »

Ondanks het vervangen van de alle keerringen, toch olie lekkage tussen koppelingshuis en de motor.

Vandaag samen met Lordje de motor en versnellingsbak eruit getakeld en gekeken wat nu het euvel was.

Alles dus weer los gehad.

Nokkenas keerring zat nog goed, geen lekkage.
Krukas keerring zat niet goed. Had ik waarschijnlijk in mijn opschieten, opschieten modus toch niet ver genoeg doorgedrukt. Hij zat ook een beetje scheef. Er lekte best wel wat olie langs.

Vanmorgen om 8:30 begonnen en om 16:00 uur lag de motor weer lustig te snorren in het vooronder.
Helaas is toen ik terugkwam in Breda de kilometertellerkabel of los geschoten of inwendig gebroken.

Volgende punt dat aangepakt moet worden.

Ach al met al weer een lekker dagje van de straat geweest en nog nuttig besteed ook.
Groet, Rob
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Plaats reactie