Ondanks dat deze 4GTL van 1985 naast Guppie in huize Velthuis een beetje een stiefkindje is, is het een perfecte auto en super betrouwbaar, zomer en winter.
Moeders rijdt er voornamelijk korte afstanden mee, dus echt zuinig in verbruik is ze niet.
En met een top van 125-130 km/h op de teller is het schoon op, maar ja het ding heeft 272.000 km op de klok en wordt ook nooit op zijn staart getrapt.
Moeders rijdt nog geen 6000 km per jaar en met bescheiden onderhoud en kleine reparaties kwam ze altijd vrij probleemloos door de jaarlijkse APK.
Tot gisteren.
Na een geslaagd examen op de remmen testbank, kwam de uitlaatgas sensor tot de conclusie dat er ruim 6,5% CO uit de uitlaatdemper kwam en wat we ook aan de stelschroef draaiden, het werd er niet anders van.
Verder geen enkel APK afkeurpunt, maar wel afkeur op de CO uitstoot.
Ik snel terug naar huis terug, een Zenith 28 IF carbu van een van de sloop GTL-letjes gepakt en overgezet op de 4 GTL van moeders. Geen tijd om inwendig schoon te maken, snel weer terug naar het APK station voor nieuwe uitlaatgas meting en afmelding bij de RDW.
Het viel me direct al op; wat liep het ding goed! Pakt mooi op en trekt goed door, zeker in de hogere toeren.
Slang van de meetapparatuur weer in de uitlaatdemper en een onwaarschijnlijk mooie waarde van 0,45% CO. Ook de waardes voor de verbrandingsgassen waren supergoed volgens de APK keurmeester. Dus goedgekeurd, afgemeld en geen steekproef.
Even de snelweg op en om in Hans Vooijs’ termen te praten: het ding liep als een kogel.
Ik heb het moeders maar niet verteld, maar het karretje tikte zomaar 150 km op de tellerklok aan en er zat nog iets meer in ook.
Niks, maar dan ook niks veranderd aan ontsteking, contactpunten, bougies of weet ik wat, enkel een andere Zenith 28IF carbu erop.
Ik zal me later wel eens verdiepen in de sproeierbezetting van de beide carbu’s, maar voorlopig ben ik wel zeer tevreden. De ene Zenith 28IF is de andere niet, dat is wel duidelijk!
En kennelijk hoef je het bij een 4GTL allemaal niet te zoeken in eindeloze theoretische benaderingen. Met een berg reservespullen en een beetje mazzel krijg je soms verrassende resultaten.
Resultaten die ook nog eens werden bevestigd door de vaste gebruiker, want moeders vond dat haar auto met een verse APK erg goed liep. (Of de APK monteur soms iets veranderd had?)
Groet met een grote glimlach

Harry