Carburateurvraagje
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Carburateurvraagje
@tweety (en Paul)
de accelaratiepomp en de opvoerpomp zijn dus twee verschillende dingen.
De opvoerpomp zuigt de benzine uit de tank en duwt die in de vlotterkamer totdat de vlotter het toevoergaatje dichtduwt (zit inderdaad op het blok)
De acceleratiepomp werkt alleen bij zoals de naam het al zegt: het accelereren, dus als je optrekt en het gaspedaal diep intrapt. De accelaratiepomp spuit dan extra brandstof in de keel van de carb en verrijkt daar het mengsel zodat je meer vermogen hebt en de moter beter oppakt.(is onderdeel van de carb)
Voeger was het gebruik van die extra inrchting heel normaal maar het de enegiecrisis wilde men zuiniger gaan rijden en daarom heeft de GTL met de 1100 motor een carb zonder acceleratiepomp (zenith 28), Daarom trekt die ook zo suf op.
vr gr Fons
de accelaratiepomp en de opvoerpomp zijn dus twee verschillende dingen.
De opvoerpomp zuigt de benzine uit de tank en duwt die in de vlotterkamer totdat de vlotter het toevoergaatje dichtduwt (zit inderdaad op het blok)
De acceleratiepomp werkt alleen bij zoals de naam het al zegt: het accelereren, dus als je optrekt en het gaspedaal diep intrapt. De accelaratiepomp spuit dan extra brandstof in de keel van de carb en verrijkt daar het mengsel zodat je meer vermogen hebt en de moter beter oppakt.(is onderdeel van de carb)
Voeger was het gebruik van die extra inrchting heel normaal maar het de enegiecrisis wilde men zuiniger gaan rijden en daarom heeft de GTL met de 1100 motor een carb zonder acceleratiepomp (zenith 28), Daarom trekt die ook zo suf op.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Carburateurvraagje
is duidelijk ! fijn dat dit kleine idoomverwarrinkje ook uit de wereld is...
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Carburateurvraagje
Die dingen heten "spanbussen" of "holspie-en"... zijn verkrijgbaar bij elke zichzelf respecterende ijzerhandel, kosten geen drol. Je moet de 6 mm dikke versie hebben als ik me niet vergis. Ze worden gewoonlijk in 6 cm (dacht ik) lengte geleverd dus je moet er wat af zagen.Tweety schreef:schokken komt door onvoldoende vervroeging... ontsteking een ietsje vroeger zetten.... originele pinnen voor de motorkapscharnieren zijn nieuw bij renault voor niet zo veel te krijgen...
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
- renault4f4
- Berichten: 76
- Lid geworden op: zo jun 24, 2007 11:48 am
- Locatie: Waalre
Re: Carburateurvraagje
@ paul,
Heb je het schokken bij 50 km/h in z'n vier nu opgelost en zo ja wat is het probleem geweest??
Heb je het schokken bij 50 km/h in z'n vier nu opgelost en zo ja wat is het probleem geweest??
Re: Carburateurvraagje
Rutger, zagen zal niet gaan! is gehard staal, wordt dus afslijpen!!
gr.Jan.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Carburateurvraagje
Nee, doet het nog steeds, iets minder na vervanging van de bobine maar het is nog niet opgelost...renault4f4 schreef:@ paul,
Heb je het schokken bij 50 km/h in z'n vier nu opgelost en zo ja wat is het probleem geweest??
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Carburateurvraagje
deutz schreef:Rutger, zagen zal niet gaan! is gehard staal, wordt dus afslijpen!!
gr.Jan.
Dacht dat ik ze toch heb afgezaagd met een ijzerzaag, maar wellicht ook wel met en slijper . Feit blijft dat je 'm wel doormidden krijgt links- of rechtsom .
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Carburateurvraagje
Je zou toch bijna gaan denken dat de uitlaat lekt of een restrictie in een slangetje niet goed zit.R4F6GTX Automaat schreef:Nee, doet het nog steeds, iets minder na vervanging van de bobine maar het is nog niet opgelost...renault4f4 schreef:@ paul,
Heb je het schokken bij 50 km/h in z'n vier nu opgelost en zo ja wat is het probleem geweest??
Als je met 50 in zijn 4 rijdt, wat ik ook graag doe, dan rijdt de wagen in een laag toerental.
Als je dan plots veel gas geeft, sputtert hij dan tegen, of komt ie dan langzaam op gang?
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Carburateurvraagje
O wacht, ik ben in de war met de andere R4; de F6 blijft schokken, de GTL doet het prima. Bij 45 in z'n 4, gaat goed. Ruimere sproeier erin (1mm) en watermist injectie erbij en het loopt prima, zelfs lekker zuinig met 1 op 21,6 bij heel rustig rijden en 1 op 17,5 bij lekker pittig scheuren... Gebruikt ongeveer een halve liter water op een tank benzine. Ik wil nu streven naar andersom.....
Als je wilt accelereren in de 4 als je 50 rijdt heeft er niet veel mee te maken want daarvoor heeft een R4 gewoon te weinig koppel om dat te kunnen. Gewoon terug naar 3 (of 2) en het gaat prima.
Als je wilt accelereren in de 4 als je 50 rijdt heeft er niet veel mee te maken want daarvoor heeft een R4 gewoon te weinig koppel om dat te kunnen. Gewoon terug naar 3 (of 2) en het gaat prima.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Carburateurvraagje
Toevallig hortte en stootte die van mij ook wat. Na inspectie bleek de voet van de carburateur (weer) krom te zijn. Heb mijn andere carburateur (overigens met acceleratiepomp) er op gezet (vantevoren goed gevlakt) en voilá, loopt als een zonnetje. Ik zou zeggen: kijk eens hoe krom die van jouw carb. staat, als ie krom staat zuigt ie daar valse lucht aan met matig lopen als gevolg. Vlakken kun je gemakkelijk doen met een glasplaat waar je waterproof schuurpapier (met water) op legt, dan achtjes draaien met de carb. tot ie vlak is (Paul, dat weet jij vast wel, maar ook voor de mensen die dit topic ooit terug lezen, wellicht zinvol ).
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Carburateurvraagje
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Carburateurvraagje
Watermist injectie, vertel...
Hoe ziet er dat uit, met een spray dop en pompje in de auto...
Foto misschien...
Hoe ziet er dat uit, met een spray dop en pompje in de auto...
Foto misschien...
Re: Carburateurvraagje
Ben ik ook wel benieuwd naar, heb wel vaker gehoord van zo'n waternevel en dat het je verbruik zou drukken, maar dacht altijd dat het een sprookje was. Wat is het verschil met door de mist rijden, want daar wordt je auto toch ook niet zuiniger van?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Carburateurvraagje
Als het mist, dan zit er veel zuurstof in de lucht en is de luchtvochtigheid ook beter, hierdoor kan een auto beter presteren en ook zuiniger rijden.
Maar waar plaats je zo'n injector en hoe maak je die zelf?
Maar waar plaats je zo'n injector en hoe maak je die zelf?
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Carburateurvraagje
Zoek zelf maar, Youtube staat er vol mee
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"