Fout in Haynes?

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Fout in Haynes?

Bericht: # 141635Bericht RVIER »

Heren, dames ook,

welk type R-4 motor staat er op foto 12.7.23 (blz249 Haynes NL)?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Fout in Haynes?

Bericht: # 141639Bericht jeffr4 »

Moeilijk te zeggen, de foto verwijst naar.... Koelsysteem-motortype 688-CIE,
wat ik aan type-aanduiding kan vinden is :

C1E (688) 1108 70 72 48 9/11 C/TC/GTC/TCE L421 82- Zenith 32IF
C1E (688) 1108 70 72 45 5 R1227/1397 79-85 Solex 32 DIS

Een R9 en R5 ,dus geen R4 aanduiding. wel de volgende met C1E

C1E (714) 1108 70 72 34 4 GTL R1128 79-90 Zenith 28IF
C1E (718) 1108 70 72 34 4 Van R2108 86-90 Zenith 28IF

of

688-12 1108 70 72 34 4 GTL R1128 79-90 Zenith 28IF

dus....??????
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Fout in Haynes?

Bericht: # 141645Bericht RVIER »

@jeffr
Moeilijk te zeggen, de foto verwijst naar.... Koelsysteem-motortype 688-CIE,
zover kwam ik ook, maar de pomp zit hier kennelijk aan de distributiezijde!
Het is ook niet de motor uit de auto op blz 230 want die heeft een normale r4 pomp uitgang naar de radiator.
Zouden we nu al 30 jaar voor de gek gehouden worden?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Fout in Haynes?

Bericht: # 141646Bericht R4F6GTX Automaat »

Wat maakt het uit... de kenners gebruiken het boek toch alleen voor de afstelgegevens en diegene die plaatjes kijken weten doorgaans toch niet hoe de onderdelen eruit (behoren te) zien... :roll:
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Fout in Haynes?

Bericht: # 141649Bericht jeffr4 »

Ahhhhaaaa (haha :D ) eerst begreep ik jouw dagelijkse constructieve bijdragen, als vaste
forumbewoner niet helemaal,maar nu snap ik waar het vandaan komt :) Achja....wat maakt het uit.
Ikzelf ben natuurlijk wel hobbymatig en profie zeer beperkt en bezig met plaatjes (keek vroeger al suske en wiske)
en vaak geven die voor de meesten een betere inzicht dan een verhaaltje :lol:

@Fons,
als ik de motorcodes mag geloven en Haynes het hier heeft over de 688-CIE, dan is het iniedergeval geen R4 motor...met aan de distributiezijde de waterpomp lijkt mij dit dan ook te kloppen. Standaard gaat dat niet passen in een R4...je hebt wel van die malloten, die het schutbord verprutsen, omdat ze te lui zijn, de boel om te zetten, of gewoon ook zo willen laten :wink:
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Fout in Haynes?

Bericht: # 141650Bericht RVIER »

heren,

ik stootte op dit plaatje omdat ik erachter kwam dat Haynes eigenlijk de enige is die iets roept over een gaatje in de thermostaat om te ontluchten (de andere lijn onder sleutelen). Olysslager doet het niet, MR175 niet en MR61 ook niet.
Volgens mij hoeft je bij de plaatsting van de thermostaat allen maar bij de oude types erop te letten dat de "draagarm" niet voor de "verwarmingsgat" zit. Voor de rest is het gaatje in de thermostaat oude praktijk bij thermostaten die in horizontaal in de kop werden gemonteerd.
De afbeelding van de pomp en tekening over de plaatsing en de foto zijn dus niet van een R4!
en het gaatje verhaal in de thermostaat is voor Renault dus een automotive legend-->busted

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie