Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Nou laat ik dat ff doen, voor de grootste fout zoeiso maar ff !! de katalysator zet de NOx (NO & NO2) terug om in N2 en O2. NOx was 1 van de twee grootste oorzaken van zure regen samen met SO2 (sinds er geen zwavel meer in brandstof mag zitten zijn we daar ook van af) en gelukkig is zure regen amper nog een probleem te noemen, de kleine hoeveelheden die door auto's zonder katalysator worden uitgestoten zijn samen onvoldoende om echt zure regen te veroorzaken. Een katalysator is echter kwetsbaar, vandaar dat alleen loodvrije benzine getankt mag worden (lood zet zich af op het Platinum en dan raak de Kat verstop en ineffectief) en, en hier wordt 't voor mij ook een beetje duister, hoewel er hier wel een topic was over Katalysatoren, als ik het goed begrepen heb is ook de mengselverhouding meer van belang, bij te weinig brandstof gebeurt er iets met die kat, brand weg ofzo, en bij teveel wordt er Koolstof op afgezet.. zoiets, maar daar heb je dan computers voor ! CO meting geeft natuurlijk ook vooral een indicatie van efficiency en afstelling en bij een hoge CO meting zijn er vaak ook meerdere dingen niet OK.. betreffende CO2, dit wordt vastgesteld in Kg per Kilometer en ook dat is typisch een geval van wat erin gaat moet er ook weer uit. maw een nieuwe hummer die 3 kilometer rijdt op een liter benzine verbruikt stoot +- 5x zoveel CO2 uit als een oude R4 die 15 kilometer per liter benzine af legt.. (voor diesel en gas is de reken factor niet gelijk, het gaat dan om verhouding koolstof atomen per liter, ik dacht dat die bij diesel hoger lag en bij gas lager..) uiteraard is de grootste oorzaak van het broeikas effect nog steeds de verenigte staten, vlak gevolgt door China, in samenwerking met de afbraak van regenwoud ten behoeve van de vleesindustrie. of zoals Marianne thieme het zij, een vegetarier in een hummer heeft minder \co uitstoot dan een vlees eter op de fiets... een vegetarier op de fiets is natuurlijk het best. Een moderne motor in een 4 is fantastisch, maar loop ook een aan het vlees vak voorbij !jeffr4 schreef:moderne auto's stoten wel wat minder CO2 uit dan oudere modellen (als ze Wat dacht je van alleen al de lambda- sonde,die het aandeel zuurstof meet in het uitlaatgas en deze door geeft aan het motormanagementsysteem. De lambdawaarde is een indicator voor de effectiviteit van de verbranding. Kleine afwijkingen worden door het motormanagementsysteem bijgestuurd door de samenstelling van brandstof en lucht aan te passen door de brandstofinjectie bij te regelen.
Het voordeel van de injectie t.o.v. een carburateur is een fijnere
mengselcontrole, dankzij een betere verneveling van de benzine,
Ook het brandstofverbruik ligt lager, vooral omdat de brandstofinspuiting tijdens het afremmen op de motor onderbroken wordt.
En de katalysator? die zeker de koolmonoxide CO omzet, want dat is de meest schadelijke stof en omzet naar o.a. CO 2., dus ja lijkt mij dat het niet zo erg is dat ook modernere auto's deze uitstoten, maar wel een meetindicatie is.![]()
Goed, m.a.w. correct me if I am wrong, de CO2 meting is een meetindicatie om juist te bezien of er sprake is van een (bijna) volledige ontbranding en de gevaarlijke CO uitstoot binnen de norm blijft????
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, de katalysator verhelpt onvolledige verbranding, oftewel hij oxideert CO en onverbrande benzine. Daarbij wordt O ondermeer wordt geleverd door NOx die gretig wordt opgepikt door CO om CO2 te vormen was, wat ook plezierig is.Tweety schreef: Nou laat ik dat ff doen, voor de grootste fout zoeiso maar ff !! de katalysator zet de NOx (NO & NO2) terug om in N2 en O2. NOx was 1 van de twee grootste oorzaken van zure regen samen met SO2 ...
Tja, dat zou ik inderdaad nog kunnen doen en geldt dat binnenkort ook voor ander steden, zoals onze eigen Utrecht en wat dacht je van Parijs? Al deze steden willen de oudere type auto's de stad uit, hoofdzakelijk vanwege de fijnstoffen. maar goed met de 1400 injectie en katalysator en ook nog de mogelijkeid om met mijn conversion-set te rijden op bio-ethanol,,,,zou het mogelijk zijn( met vignet/keuring/toestemming enz) om nog te blijven rijden in de steden.Tweety schreef:Ga je 'm trouwens ook TUV laten keuren zodat je een Vignet voor de duitse binnenstad krijgt ?
BVDP schreef:Allemaal,
Vermits Kees niet reageerd, zelf ff wat verder vragen.
Toen ik mijn wagen (850cc motor type 800 dus)kocht was er nogal wat aan geprutst. Het meeste is ondertussen terug netjes zoals het hoort. Enkel met de CO meting/afstelling is wat mis. Als ik de CO regelschroef volledig in draai valt de motor niet stil. Hij blijft draaien op een iets lager toerental en loopt wat minder mooi.
Een hele tijd geleden heb ik uitleg gekregen over de restrictie die in de slangen van carterventilatie (slang 1 op de foto) via een t-stuk naar spruitstuk( slang 2) en carb (slang 3)gaan. Daar zou een restictie van respectievelijk 1.3 en 5 mm in moeten zitten volgens Fons. De waarden die hij geeft zijn voor een 688 type motor dus een 1100cc. Zie link viewtopic.php?f=2&t=13549&hilit=restrictie&start=15
Ik zie echter ook deze link viewtopic.php?f=2&t=13633&start=15&hilit=restrictie waar er sprake is over een restrictie van 0.9 mm.
Ik ben er op verder gegaan. Er zit een gaatje van 1.5 in mijn spruitstuk waarvan ik dacht dat het de restrictie was en daarnaast heb ik een restrictie gezet in mijn leiding naar de carburateur. Als ik de slang naar het spruitstuk er af haal als de motor loopt valt deze niet stil (zie opmerking van Fons onderaan de eerste link).
Uit volgende link viewtopic.php?f=2&t=14395 haal ik nu dat er naast het gaatje in het spruitstuk echter nog een restrictie zit in de leiding naar het spruitstuk. Klopt dat voor een 850cc motor of is het enkel voor een 1100cc?
In het laatste geval zou dus in de leiding naar het spruitstuk een restrictie zitten van 1.3 mm en zou het gaatje in het spruitstuk zelf 1.5 mm zijn. De leiding na het T-stuk naar de carb zou dan een restrictie hebben van 5 mm. Klopt het zo voor een 850cc? Misschien eens duidelijk posten hier hoe het zit want ik zie er meerdere vragen over komen.
Ik heb bij het lezen van de linken begrepen dat het al dan niet aanwezig zijn van de restricties invloed heeft op olieverbruik en ook CO niveau. Ik zou de restricties dan ook in orde willen hebben om dat al uit te sluiten. Dan kan ik verder zoeken in de carburateur.
groeten, Bart