
apk
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: apk
Naar aanleiding van dit topic en de komende winter: wat zijn de ervaringen van Mike onder aan de buitenkant van de bodem, ook wat betreft genoemd vuil?
Mensen met visie? IK zie ze niet.....
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper

Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Re: apk
Mijn 4tje heb ik een paar weken geleden goedgekeurd gekregen. Nieuwe banden erop (profiel aan de krappe kant en scheef gesleten), uitgelijnd, velgen meteen opnieuw gespoten, en wat kleinigheidjes (rubbertje stuurhuis en zo). Ik kan komend jaar vooruit.
De basis is goed en dat probeer ik zo te houden. Ik heb er afgelopen weekend nog mee getoerd en de wagen met "nieuwe" velgen op de foto gezet (zie inzending fotowedstrijd november).
Toen ontdekte ik een lekkend voetpompje. Dat gaat er deze winter uit en ik ga een elektrisch pompje gebruiken. Iemand suggesties voor de inbouw van een schakelaar?

De basis is goed en dat probeer ik zo te houden. Ik heb er afgelopen weekend nog mee getoerd en de wagen met "nieuwe" velgen op de foto gezet (zie inzending fotowedstrijd november).
Toen ontdekte ik een lekkend voetpompje. Dat gaat er deze winter uit en ik ga een elektrisch pompje gebruiken. Iemand suggesties voor de inbouw van een schakelaar?
Laatst gewijzigd door Jan1962 op do dec 20, 2012 1:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Re: apk
In de R5 is een zelfde soort schakelaar ingebouwd als in de R4. Die heeft een draad maar (de onderste) en daarmee kun je een (elke) elektrische ponp bedienen.Toen otdkt ik een lekkend voetpompje. Dat gaat er deze winter uit en ik ga een elektrisch pompje gebruiken. Iemand suggesties voor de inbouw van een schakelaar?
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: apk
Bedankt voor de antwoorden.
Ik ga een eenvoudig drukknopje monteren (bv een soort claxonknop van een boot). Deze komt dan links van het stuur in het dashbord te zitten. Dit is ongeveer de plek van het klassieke handpompje in de oudere modellen.
De stroom hiervoor haal ik wel weg bij de accessoirestand van het contactslot.
Ik twijfel nog wel over de plek van een vervangend ruitesproeiervoorraadvat met een elektrisch pompje.
Heeft iemand ervaring met de montage van zoiets op het schutbord?
Aanvulling (20-12-12):tankje van een Audi80 met pompje gemonteerd op linkerschutbord, drukknopje op dashbord links van het stuur, alles werkt prima. Nog even een plaatje erbij maken zodat de APK keurmeester snapt waar de bediening van de ruitesproeier zit.
Ik ga een eenvoudig drukknopje monteren (bv een soort claxonknop van een boot). Deze komt dan links van het stuur in het dashbord te zitten. Dit is ongeveer de plek van het klassieke handpompje in de oudere modellen.
De stroom hiervoor haal ik wel weg bij de accessoirestand van het contactslot.
Ik twijfel nog wel over de plek van een vervangend ruitesproeiervoorraadvat met een elektrisch pompje.
Heeft iemand ervaring met de montage van zoiets op het schutbord?
Aanvulling (20-12-12):tankje van een Audi80 met pompje gemonteerd op linkerschutbord, drukknopje op dashbord links van het stuur, alles werkt prima. Nog even een plaatje erbij maken zodat de APK keurmeester snapt waar de bediening van de ruitesproeier zit.

Laatst gewijzigd door Jan1962 op do dec 20, 2012 2:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Re: apk
Ik heb een complete unit uit een oudere vw golf gemonteerd op het schutbord rechts. Hangt welwat achterover maar werkt goed. vanaf de ruitenwisserschakelaar loopt een draad naardeze plek, dus kun je alleen onder het dashbord de verbinding te maken. Suk6 Lordje.
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: apk
Op marktplaats stond er nog een pompje voor in een R4 sproeiertankje.
Zelf heb ik het tankje laten zitten de aftakking van de voetpomp afgehaald en het slangetje dat naar de ruitensproeier gaat aangesloten op een pompje en de slang uit het reservoir op het zuigende deel.
Het pompje zelf is er een van de brezan die op het schutbord gemonteerd zit.
succes, Robert
Zelf heb ik het tankje laten zitten de aftakking van de voetpomp afgehaald en het slangetje dat naar de ruitensproeier gaat aangesloten op een pompje en de slang uit het reservoir op het zuigende deel.
Het pompje zelf is er een van de brezan die op het schutbord gemonteerd zit.
succes, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: apk
Ik weet dat er wel vaker wordt gediscussieerd over die voetpompjes, maar persoonlijk vind ik die voetpompjes perfect voldoen. Die van mij lekte ook toen ik de auto net kocht. Ik heb het pompje even uit elkaar gehaald, de randjes mooi schoon gemaakt, het rubber ook en toen een beetje teflontape om de rand gedaan. Boel weer in elkaar gezet, het rubber/aantrek-elastiekje er weer om en nooit weer lekkerij gehad. Daarnaast werkt ie altijd.
Electrisch is ook niets mis mee in principe maar ik vind de eenvoud van zo'n voetpompje subliem en authentiek.
Ik wil alleen maar zeggen dat het systeem goed is en je je de moeite van zo'n elektrische pomp inbouwen kunt besparen als je die voetpomp even schoonmaakt, 't zit tenslotte al 30 jaar in elkaar en dan is het geen wonder dat er wat vuil tussen de randen zit en de boel niet meer 100 punten afsluit en dus gaat lekken (er vanuit gaande dat het rubber zelf nog heel is).
Electrisch is ook niets mis mee in principe maar ik vind de eenvoud van zo'n voetpompje subliem en authentiek.
Ik wil alleen maar zeggen dat het systeem goed is en je je de moeite van zo'n elektrische pomp inbouwen kunt besparen als je die voetpomp even schoonmaakt, 't zit tenslotte al 30 jaar in elkaar en dan is het geen wonder dat er wat vuil tussen de randen zit en de boel niet meer 100 punten afsluit en dus gaat lekken (er vanuit gaande dat het rubber zelf nog heel is).
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: apk
Heb een rechter hendelschakelaar uit een type Express, ziet er net zouit als die van de R4, maar met interval en indruk voor pompie.RVIER schreef:
In de R5 is een zelfde soort schakelaar ingebouwd als in de R4. Die heeft een draad maar (de onderste) en daarmee kun je een (elke) elektrische ponp bedienen.
Re: apk
heren,
het lijkt de moeite waard om je auto voorafgaand aan de APK even te controleren op olielekage. Als die er is spuit de auto dan vooraf goed af en minimaliseerde de gevolgen van de lekkage. Als je dat niet doet krijg je een code RA II op het keuringsrapport.
Is geen afkeur maar geeft je mogelijk wel gedoe als een diender je wil verbaliseren voor een olievlek op de stoep.
vr gr Fons
het lijkt de moeite waard om je auto voorafgaand aan de APK even te controleren op olielekage. Als die er is spuit de auto dan vooraf goed af en minimaliseerde de gevolgen van de lekkage. Als je dat niet doet krijg je een code RA II op het keuringsrapport.
Is geen afkeur maar geeft je mogelijk wel gedoe als een diender je wil verbaliseren voor een olievlek op de stoep.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: apk
Werkt dat echt zo Fons?! Dat heb ik nooit geweten haha, ik ben bang dat ik dan nog wel wat boetes kan krijgen haha. Gelukkig vervang ik binnenkort bak en keerringen, dan is dat probleem opgelost
.

Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: apk
Het pompje was inderdaad niet lek. Het koppelstukje onder de motorkap bleek kapot. Door de druk die opgebouwd werd kwam er wel wat vloeistof uit het pompje (toch het zwakste punt). Het pompje bleek het nog prima te doen, eerlijk is eerlijk.Rutger-peer schreef:Ik weet dat er wel vaker wordt gediscussieerd over die voetpompjes, maar persoonlijk vind ik die voetpompjes perfect voldoen. Die van mij lekte ook toen ik de auto net kocht. Ik heb het pompje even uit elkaar gehaald, de randjes mooi schoon gemaakt, het rubber ook en toen een beetje teflontape om de rand gedaan. Boel weer in elkaar gezet, het rubber/aantrek-elastiekje er weer om en nooit weer lekkerij gehad. Daarnaast werkt ie altijd.
Electrisch is ook niets mis mee in principe maar ik vind de eenvoud van zo'n voetpompje subliem en authentiek.
Ik wil alleen maar zeggen dat het systeem goed is en je je de moeite van zo'n elektrische pomp inbouwen kunt besparen als je die voetpomp even schoonmaakt, 't zit tenslotte al 30 jaar in elkaar en dan is het geen wonder dat er wat vuil tussen de randen zit en de boel niet meer 100 punten afsluit en dus gaat lekken (er vanuit gaande dat het rubber zelf nog heel is).
Inmiddels heb ik het geheel omgebouwd naar een electrisch pompje met de bedieningsknop op de plek van het vroegere handpompje. Toch een stukje nostalgie, want ik heb altijd met een handpompje gewerkt in mijn R4 verleden.
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!