Rem schijven vervangen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Rem schijven vervangen

Bericht: # 140832Bericht Tweety »

Ik heb dat sinds enige tijd ook, en nee dat hoort dus niet, hoe dat met nieuwe schijven kan weet ik ook niet, hoewel ik me kan herrineren dat er iets was met jouw schijven, zat veel roest op ofzo, moest je ze weer bij schuren... hoe dan ook, ging er tot nog toe van uit dat het een eenvoudig klusje was net zoals ik dat een paar weken terug bij m'n Volvo heb gedaan, maar daar moet ik een aanpassing op doen, ik zal het dan ook wel ietsje anders in gaan plannen.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5203
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Rem schijven vervangen

Bericht: # 140833Bericht Bertje »

Rutger-peer schreef:Het kan natuurlijk ook dat er smerigte zit tussen de ankerplaat en de remschijven, waardoor ze niet helemaal recht op de ankerplaten zitten. Lijkt me stug want ik heb het brandschoon in elkaar gezet.
Toch moet dat het zijn, dat de schijven zelf krom zijn kan ik me niet voorstellen, TENZIJ ze al een hele tijd zo zwabberen en dus asymetrisch aan het slijten zijn...
Wat je eens kunt proberen in de boutjes waarmee de schijven vast zitten los halen en ze 1/6e slag verder draaien (oftewel: 1 boutje) en met je voelermaatje checken of het probleem minder wordt. Net zo vaak herhalen totdat de zwabber het kleinst is.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1031
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Rem schijven vervangen

Bericht: # 140842Bericht Rutger-peer »

Mja, kan mijn vermoeden dus toch wel eens kloppen. Ze doen 't al een hele tijd maar in principe zou dan niet kunnen komen door swabberen, want omdat ie ronddraait zou hij daardoor overal evenveel moeten afslijten.

Hoe dan ook, ik ga je tip inderdaad even opvolgen; binnenkort die boutjes maar eens even los want echt plezierig vind ik dit niet.

Thanks.

En Tweety: die schijven waren helemaal nieuw dus ik denk dat je dat dan ergens anders mee verwart :).
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Rem schijven vervangen

Bericht: # 140862Bericht RVIER »

@ Rutger,

slingeren in inderdaad bijna altijd het gevolg van vuil of een braam.

Je moet de naaf goed schoonschuren, ook aan de omtrek. Vervolgens monteer je hem met wat kopervet. Dan moet het eigenlijk goed zijn. Je krijgt de schijf dan ook wer na 5 jaar los zonder de lagers te vernielen.
Overigens is het verdraaien op de naaf (1/4 slag, 1/2 slag oid) een optie (van Bertje maar ook van Renault) om kleine slingeringen op te heffen maar dat gaat alleen goed als je alles indedaad erg goed schoon hebt gemaakt.

keep us informed!

fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1031
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Rem schijven vervangen

Bericht: # 140906Bericht Rutger-peer »

Hee Fons, bedankt! De eerst volgende keer dat ik de kans heb het spul eens uit elkaar te trekken zal ik dat doen en jullie tzt op de hoogte houden! Bedankt voor het advies en het bevestigen van mijn vermoeden.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
lordje
Berichten: 681
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Rem schijven vervangen

Bericht: # 140913Bericht lordje »

Het is van groot belang dat de remblokken goed terugkomen van de schijf, wanneer deze te heet worden zal de remschijf door warmte overdracht ongelijkmatig afkoelen met kromtrekken tot gevolg. Op deze manier ooit twee sets remschijven ( Audi) vernield voordat de oorzaak was opgespoord, n.l. een kromme geleidingspen van de remklauw. Groeten lordje
Plaats reactie