Rem schijven vervangen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Rem schijven vervangen
Ik heb dat sinds enige tijd ook, en nee dat hoort dus niet, hoe dat met nieuwe schijven kan weet ik ook niet, hoewel ik me kan herrineren dat er iets was met jouw schijven, zat veel roest op ofzo, moest je ze weer bij schuren... hoe dan ook, ging er tot nog toe van uit dat het een eenvoudig klusje was net zoals ik dat een paar weken terug bij m'n Volvo heb gedaan, maar daar moet ik een aanpassing op doen, ik zal het dan ook wel ietsje anders in gaan plannen.
Re: Rem schijven vervangen
Toch moet dat het zijn, dat de schijven zelf krom zijn kan ik me niet voorstellen, TENZIJ ze al een hele tijd zo zwabberen en dus asymetrisch aan het slijten zijn...Rutger-peer schreef:Het kan natuurlijk ook dat er smerigte zit tussen de ankerplaat en de remschijven, waardoor ze niet helemaal recht op de ankerplaten zitten. Lijkt me stug want ik heb het brandschoon in elkaar gezet.
Wat je eens kunt proberen in de boutjes waarmee de schijven vast zitten los halen en ze 1/6e slag verder draaien (oftewel: 1 boutje) en met je voelermaatje checken of het probleem minder wordt. Net zo vaak herhalen totdat de zwabber het kleinst is.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Rem schijven vervangen
Mja, kan mijn vermoeden dus toch wel eens kloppen. Ze doen 't al een hele tijd maar in principe zou dan niet kunnen komen door swabberen, want omdat ie ronddraait zou hij daardoor overal evenveel moeten afslijten.
Hoe dan ook, ik ga je tip inderdaad even opvolgen; binnenkort die boutjes maar eens even los want echt plezierig vind ik dit niet.
Thanks.
En Tweety: die schijven waren helemaal nieuw dus ik denk dat je dat dan ergens anders mee verwart .
Hoe dan ook, ik ga je tip inderdaad even opvolgen; binnenkort die boutjes maar eens even los want echt plezierig vind ik dit niet.
Thanks.
En Tweety: die schijven waren helemaal nieuw dus ik denk dat je dat dan ergens anders mee verwart .
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Rem schijven vervangen
@ Rutger,
slingeren in inderdaad bijna altijd het gevolg van vuil of een braam.
Je moet de naaf goed schoonschuren, ook aan de omtrek. Vervolgens monteer je hem met wat kopervet. Dan moet het eigenlijk goed zijn. Je krijgt de schijf dan ook wer na 5 jaar los zonder de lagers te vernielen.
Overigens is het verdraaien op de naaf (1/4 slag, 1/2 slag oid) een optie (van Bertje maar ook van Renault) om kleine slingeringen op te heffen maar dat gaat alleen goed als je alles indedaad erg goed schoon hebt gemaakt.
keep us informed!
fons
slingeren in inderdaad bijna altijd het gevolg van vuil of een braam.
Je moet de naaf goed schoonschuren, ook aan de omtrek. Vervolgens monteer je hem met wat kopervet. Dan moet het eigenlijk goed zijn. Je krijgt de schijf dan ook wer na 5 jaar los zonder de lagers te vernielen.
Overigens is het verdraaien op de naaf (1/4 slag, 1/2 slag oid) een optie (van Bertje maar ook van Renault) om kleine slingeringen op te heffen maar dat gaat alleen goed als je alles indedaad erg goed schoon hebt gemaakt.
keep us informed!
fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Rem schijven vervangen
Hee Fons, bedankt! De eerst volgende keer dat ik de kans heb het spul eens uit elkaar te trekken zal ik dat doen en jullie tzt op de hoogte houden! Bedankt voor het advies en het bevestigen van mijn vermoeden.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Rem schijven vervangen
Het is van groot belang dat de remblokken goed terugkomen van de schijf, wanneer deze te heet worden zal de remschijf door warmte overdracht ongelijkmatig afkoelen met kromtrekken tot gevolg. Op deze manier ooit twee sets remschijven ( Audi) vernield voordat de oorzaak was opgespoord, n.l. een kromme geleidingspen van de remklauw. Groeten lordje