TurboTalk...

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 13794Bericht Ron »

Dit hoort min of meer thuis op een andere site, maar goed.

Zo'n dumpvalve, die is bedoeld om je turbo op toeren te houden als je gas terug neemt.
Maar is zoiets nou bevordelijk voor de turbo of niet?
Aan de ene kant zou je denken dat de turbo dan minder klappen te verduren krijgt, maar aan de andere kant is hij z'n leven wel langer bezig in het hoge toerengebied.
Wat is nou wijsheid?

Nog los van het leuke geluidje wat het ding maakt, heeft zoiets echt merkbaar rendement bij het doorkarren?
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 13801Bericht Folkert »

Ach.. mag je best vragen...
JAZEKER! Zo'n ding heeft absoluut vreselijk veel nut. Sterker nog: het is het behoud van je turbo. Als je bij het schakelen de gasklep in een keer dicht gooit, dan kan de turbo zijn lucht niet kwijt en staattie bij wijze van spreken in een keer stil. Dat is pas slecht voor je turbo. De lucht blijft dan in het compressorwiel zitten en gaat meedraaien waarvan cavitatie kan ontstaan...
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 13806Bericht Ron »

Waarom bouwen ze dat niet standaard in dan?

En ik heb nog een vraag.
Als ik gas terug laat klappen (doe ik liever niet natuurlijk), hoor ik interrumperend :
tss tss tss tss.. Heel kort achter elkaar.
Wat veroorzaakt dat geluid?
En :
Een dumpvalve geeft toch een lange sisssssss?
Gebruikersavatar
cyclofrene
Berichten: 191
Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am
Locatie: bergentheim

Bericht: # 13818Bericht cyclofrene »

bij mijn weten zorgt een dumpvalve niet voor een lange sis, maar meer een geluid dat klinkt als PFOEFFFFF

kan zeuren zijn hoor maar het is mijn beleving. moet je maar een keer naar een rally gaan zoals de golden tulip en dan wachten tot er een Subaru Impreza WRC voorbij komt... dat is echt een ruig geluid...
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 13831Bericht Folkert »

Tja.. Onderdeeltjes kosten geld.
En wat voor geluid ze maken, hangt duidelijk af van de uitvoering. Die die het meeste doch vooral kortste geluid maken, functioneren het best. Op mn 406 zit er ook een, maar die hoor je helemaal niet, want dat hoort niet bij zo'n auto. Inplaats van een luchtafvoer naar buiten gaat de lucht daar terug naar "achter het luchtfilter"...
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 15906Bericht Ron »

En ik heb weer even geïnformeerd.
Robert, van de AT, zegt dat jullie (is Menno en Folkert) er eentje van Bosch hebben. Ongeveer 30 eurootjes bij de Brezan.
Is een membraantype, en eventueel recirculerend aan te sluiten.
Nu zou je verwachten dat dat bij een AT wel moet, maar daar hebben jullie geen last van met die LPG.
Maar, gaat zo'n ding dan ook passen op mijn GTT?
En bevalt de dumpvalve wel een beetje? Bij Menno hoorde ik hem wel uitblazen, maar bij Folkert heb ik niets gehoord (kan ook angst geweest zijn :smile:)
Doorgaans prevaleert men zuigertypes, maar die zijn weer duurder.
Wat moet ik nou?
Het geluid vind ik niet zo heel erg belangrijk.

Deze maar doen dan?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 15987Bericht Folkert »

Kweenie waar je die foto vandaan hebt, maar nu zit iedereen tegen mijn toetsenbord/pop-offvalve aan te turen...
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 15994Bericht Ron »

Woensdag hackdag!
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 15999Bericht Folkert »

Lol...
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 16001Bericht Ron »

Sorry, maar wist ik niet. Heb ik via mail gekregen van Robert toen ik eea vroeg over die klep.
Maar ik zie hem al zitten bij jullie:

Afbeelding
zoek de 10 verschillen
Afbeelding

Maar, waar is dat blauwige ding voor aan de zijkant? Is dat voor eventuele recirculatie maar dan dichtgemaakt?


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2003-03-06 22:32 ]</font>
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 16002Bericht Ron »

Ik denk er niet eens aan. Voor hetzelfde geld wil jij of Menno niet dat ik dit plaats. Laat het me weten.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 16016Bericht Folkert »

Blauwe ding aan de zijkant?
Dat is overduidelijk menno zijn auto...
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 16022Bericht Goof »

LOL...
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 16036Bericht Ron »

Hahahaha.
Ja, hihi.
En nu antwoord, of ik rij je d'r uit!

En Menno heeft dus NIET zo'n Bosch geval is het wel?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2003-03-07 18:51 ]</font>
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 16047Bericht Folkert »

Nope. Menno heeft een stoere en ik zo'n goedkope van bosch (die voor een 2.0Turbo met 150pk schijnt te voldoen (Ik heb bij de brezan het nummer van dat ding op mn 406 opgedreund...))...

Dat blauwe ding aan de zijkant van mijn popoffvalve is een filtertje... Stationair draaiend staat die dumpvalve ook een beetje open en dan zuigt de motor ongefilterde lucht an...
Plaats reactie