Fietsendrager vraagje
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
Fietsendrager vraagje
Weet iemand waar ik de benodigde info kan vinden wat een fietsendrager-op-de-auto betreft kan vinden? Het is nl de vraag of die aan de voorkant van de auto (geen R4) mag zitten ipv achterop. (voor een kampeerbusje waar de ingangsdeur aan de achterkant zit)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Fietsendrager vraagje
Een kampeer busje heeft toch nog zijn originele voorportieren!
Dus komt de fietsendrager op de achterflank, met bevestiging opde kogel of hangend aan de goot cq achterruit. Voor zover ik weet mag je de fietsen niet voor op een bus monteren, veiligheid ed.
Dus komt de fietsendrager op de achterflank, met bevestiging opde kogel of hangend aan de goot cq achterruit. Voor zover ik weet mag je de fietsen niet voor op een bus monteren, veiligheid ed.
-
Het is niet een kampeerbusje die jij in gedachten hebt maar een waarvan de ingangsdeur aan de achterkant zit, zoals eerder gezegd.... ook geen kogel en geen achterruit. Het dak is te hoog dus op het dak leggen is geen optie. Maar dat was de vraag ook helemaal niet.
Ik probeer mee te denken, geef eens een foto of merk en model.
Als je geen scherpe uitstekende delen hebt aan de voorzijde ...
Ik heb nog een fietsendrager die je in de goot kan hangen,
met spanbanden, maar met het stuur om en de trappers gedemonteerd
is dit toch hangende te maken aan de zijkant.
De spiegels zijn de uiterste zijden.
Of, bedenk ik me nu, je kunt een fiets ook aan het stuur ophangen,
met het zadel tegen de achterzijde en zo blijft de deur bereikbaar.
Als je geen scherpe uitstekende delen hebt aan de voorzijde ...
Ik heb nog een fietsendrager die je in de goot kan hangen,
met spanbanden, maar met het stuur om en de trappers gedemonteerd
is dit toch hangende te maken aan de zijkant.
De spiegels zijn de uiterste zijden.
Of, bedenk ik me nu, je kunt een fiets ook aan het stuur ophangen,
met het zadel tegen de achterzijde en zo blijft de deur bereikbaar.
-
Hier dan, voor jou een soortgelijke foto...

Niet mogelijk om via de voordeuren in de camper te komen, wel via de achterkant waar de deur zit...
Mijn idee was dan zoiets:

Niet mogelijk om via de voordeuren in de camper te komen, wel via de achterkant waar de deur zit...
Mijn idee was dan zoiets:

Je mag geen lastdrager bevestigen aan de voorzijde van een voertuig.
Regeling voertuigen artikel 1.1
lastdrager : afneembare of uitschuifbare constructie die is bestemd voor het vervoer van goederen, met inbegrip van hulpmiddelen en die:
a. aan de bumper, op de trekhaak of op het dak van een personenauto, bedrijfsauto, of driewielig motorrijtuig is aangebracht , dan wel is geïntegreerd in de achterzijde van het voertuig;
b. aan de achterzijde, op de trekdriehoek of trekboom van een (middenas) aanhangwagen met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3500 kg is aangebracht, of
c. uitsluitend voor het vervoer van glas, plaatmateriaal of soortgelijke goederen aan één of beide zijkanten van een bedrijfsauto of aanhangwagen met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg is aangebracht;
Zie ook regeling voertuigen artikel: 5.18.7
Regeling voertuigen artikel 1.1
lastdrager : afneembare of uitschuifbare constructie die is bestemd voor het vervoer van goederen, met inbegrip van hulpmiddelen en die:
a. aan de bumper, op de trekhaak of op het dak van een personenauto, bedrijfsauto, of driewielig motorrijtuig is aangebracht , dan wel is geïntegreerd in de achterzijde van het voertuig;
b. aan de achterzijde, op de trekdriehoek of trekboom van een (middenas) aanhangwagen met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3500 kg is aangebracht, of
c. uitsluitend voor het vervoer van glas, plaatmateriaal of soortgelijke goederen aan één of beide zijkanten van een bedrijfsauto of aanhangwagen met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg is aangebracht;
Zie ook regeling voertuigen artikel: 5.18.7
--
Groeten van Toon en Mijke
Verkeersgele 4GTL 78-NK-VK
-
Ze hebben het allemaal over de achterzijde, niet over de voorkant... is dat niet appels met peren vergelijken?
Voorop mag je zoiets helaas niet monteren. Een lading mag niet aan de voorzijde van het voertuig uitsteken.
--
- Rutger-peer
aangezien ik vaak met ondeelbare lading op de openbare weg rij (kano 5.4 m lang - 1.05 m langer dan mijn vorige auto) en aangezien ik hiermee ook al meerdere keren politie interactie heb gehad... over wat wel en niet mag voor deze, en dat de regels hierover in 2009? zijn aangepast...
ter info:
De wetteksten:
Regeling voertuigen:
"lading algemeen"
Artikel 5.18.12 lid 1 http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... 11-05-2012 "mag de lading niet voor het voertuig uitsteken"
"ondeelbare lading"
Artikel 5.18.13 http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... 11-05-2012 "uitzondering voor ondeelbare lading - deze mag 1 m voor het voertuig uitsteken
Dus... als je een ondeelbare fiets hebt - die er niet dwars inpast, en ook niet in de lengte in het voertuig past, en niet helemaal boven op het dak past... zou een stukje hiervan voor de voorbumper mogen uitsteken.... Wordt dan wel een bijzondere fiets!
ter info:
De wetteksten:
Regeling voertuigen:
"lading algemeen"
Artikel 5.18.12 lid 1 http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... 11-05-2012 "mag de lading niet voor het voertuig uitsteken"
"ondeelbare lading"
Artikel 5.18.13 http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... 11-05-2012 "uitzondering voor ondeelbare lading - deze mag 1 m voor het voertuig uitsteken
Dus... als je een ondeelbare fiets hebt - die er niet dwars inpast, en ook niet in de lengte in het voertuig past, en niet helemaal boven op het dak past... zou een stukje hiervan voor de voorbumper mogen uitsteken.... Wordt dan wel een bijzondere fiets!

Arjan
-----------------------------
Megane 1.6 GT - nog geen vier
-----------------------------
Megane 1.6 GT - nog geen vier