Beperkt vermogen en afslaan
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Beperkt vermogen en afslaan
wat een leven
Re: Beperkt vermogen en afslaan
Vanmiddag even van alles gecontroleerd:
- contacten op bobine zijn vernieuwd toen onlangs 1-2-3 Ignition is gemonteerd
- moeren spruitstuk konden allemaal kwart slag aangedraaid worden
- idem moeren voet carburateur
- grootste boosdoener: lek restrictieslangetje . Soms veronderstel je dat als een slangetje met een klem vast zit, hij dus écht vast zit. Mooi niet: flinke scheur, bij het losmaken brak hij spontaan doormidden. Gelukkig hebben wij nog een 4GTL ter restauratie op zijn kant liggen, en daar heb ik even het slangetje vandaan gehaald.
- mengselschroef eruit gehaald en schoongeblazen
Resultaat:
- loopt stationair aanzienlijk stabieler
- slaat, ook bij een laag stationair toerental, niet meer af
- heeft net iets meer méér vermogen dan voorheen
Overigens haalt hij nog steeds met gemak 125 op de snelweg, maar mijn indruk is dat hij er net iets te lang over doet (ik kan vergelijken omdat ik regelmatig in een andere 4GTL rijd/reed).
Bijkomend probleem: het blok gooit er aan de voorkant olie uit. Goed te zien, want die olie komt in de buurt van de snaren, en die trekken dan weer zo'n duidelijk zichtbaar oliespoortje door het motorcompartiment. Bij aankoop hebben wij de koppakking vervangen, en het vermoeden was toen al dat er rond de eerste cilinder iets niet voor de volle 100% in orde was. Had vandaag niet genoeg tijd om er uitvoerig naar te kijken.
Ik zet nu 2 punten op mijn to do lijst:
- carburateur demonteren en schoonmaken (z.n. reviseren)
- olielekkage rond eerste cilinder opsporen
Voorlopig kan ik er mijn gebruikelijke 400-450 kilometer per week mee rijden (50- en 80 km. wegen).
Bedankt voor jullie adviezen!
- contacten op bobine zijn vernieuwd toen onlangs 1-2-3 Ignition is gemonteerd
- moeren spruitstuk konden allemaal kwart slag aangedraaid worden
- idem moeren voet carburateur
- grootste boosdoener: lek restrictieslangetje . Soms veronderstel je dat als een slangetje met een klem vast zit, hij dus écht vast zit. Mooi niet: flinke scheur, bij het losmaken brak hij spontaan doormidden. Gelukkig hebben wij nog een 4GTL ter restauratie op zijn kant liggen, en daar heb ik even het slangetje vandaan gehaald.
- mengselschroef eruit gehaald en schoongeblazen
Resultaat:
- loopt stationair aanzienlijk stabieler
- slaat, ook bij een laag stationair toerental, niet meer af
- heeft net iets meer méér vermogen dan voorheen
Overigens haalt hij nog steeds met gemak 125 op de snelweg, maar mijn indruk is dat hij er net iets te lang over doet (ik kan vergelijken omdat ik regelmatig in een andere 4GTL rijd/reed).
Bijkomend probleem: het blok gooit er aan de voorkant olie uit. Goed te zien, want die olie komt in de buurt van de snaren, en die trekken dan weer zo'n duidelijk zichtbaar oliespoortje door het motorcompartiment. Bij aankoop hebben wij de koppakking vervangen, en het vermoeden was toen al dat er rond de eerste cilinder iets niet voor de volle 100% in orde was. Had vandaag niet genoeg tijd om er uitvoerig naar te kijken.
Ik zet nu 2 punten op mijn to do lijst:
- carburateur demonteren en schoonmaken (z.n. reviseren)
- olielekkage rond eerste cilinder opsporen
Voorlopig kan ik er mijn gebruikelijke 400-450 kilometer per week mee rijden (50- en 80 km. wegen).
Bedankt voor jullie adviezen!
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: Beperkt vermogen en afslaan
Nokkenaskeerring misschien lek? is makkelijker dan de koppakking vervangen!!
gr.Jan.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: Beperkt vermogen en afslaan
Ja, nokkenaskeerring lijkt het meest waarschijnlijke wat betreft de olielekkage.
Moet ik dus gaan doen, wordt een vettige zooi onder de motorkap en op de oprit
Ik pak na een aantal weken (2CV6 in garage gezet en alles 'uitgezocht', deuren DS gerestaureerd) de draad weer op: omdat ik mijn 4GTL even twee weken niet nodig heb, heb ik een deskundige gevraagd de carburateur te reviseren. Als die nu in orde is en als dat vervolgens niet tot een verbetering leidt, ga ik het verder zoeken in de kop. Zo nodig revisie bij Kennis in Eindhoven.
Moet ik dus gaan doen, wordt een vettige zooi onder de motorkap en op de oprit
Ik pak na een aantal weken (2CV6 in garage gezet en alles 'uitgezocht', deuren DS gerestaureerd) de draad weer op: omdat ik mijn 4GTL even twee weken niet nodig heb, heb ik een deskundige gevraagd de carburateur te reviseren. Als die nu in orde is en als dat vervolgens niet tot een verbetering leidt, ga ik het verder zoeken in de kop. Zo nodig revisie bij Kennis in Eindhoven.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: Beperkt vermogen en afslaan
Behalve naar de nokkenaskeering, zou je ook even kunnen kijken naar de pakking van de benzinepomp.
Bij de mijne was de onderste van de drie bevestingsbouten helemaal losgedraaid. Ook dat geeft veel olietroep aan die kant van de motor. Er horen twee pakkingen te zitten met daartussen een dikke pakking om te voorkomen dat de pomp te heet wordt.
Betrekkelijk een voudig te vervangen.
Carel
Bij de mijne was de onderste van de drie bevestingsbouten helemaal losgedraaid. Ook dat geeft veel olietroep aan die kant van de motor. Er horen twee pakkingen te zitten met daartussen een dikke pakking om te voorkomen dat de pomp te heet wordt.
Betrekkelijk een voudig te vervangen.
Carel
als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker
Re: Beperkt vermogen en afslaan
Zal ik doen. Bedankt voor de tip.carelhj schreef:Behalve naar de nokkenaskeering, zou je ook even kunnen kijken naar de pakking van de benzinepomp
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
- Locatie: Leeuwarden
Re: Beperkt vermogen en afslaan
Ik heb een boel geleerd van dit topic. Vandaag voor de eerste keer naar de APK geweest met mijn nieuwe(?) aanwinst. De motor draait vergelijkbaar met dit verhaal. Dus ik weet nu wat ik zo'n beetje moet doen. Ik heb alleen nog nooit een carburateur uit elkaar gehaald. Zijn er veertjes die weg kunnen springen, of pieletjes die verkeerd om gemonteerd kunnen worden? Verder kon ik en de garage niet wijs worden uit het vliegwielhuis. Er staan wel 6 streepjes. Op welke moet je de ontsteking afstellen? Ik heb een '84 GTL.
Groet,
Peter
Groet,
Peter
Re: Beperkt vermogen en afslaan
Carburateur reviseren heb ik uitbesteed. Er is wel ergens een site met een tekening van de Zenith 28 IFE te vinden, maar ik heb het www-adres even niet bij de hand.
Ontstekingsvraag kan ik niet beantwoorden, ik heb 1-2-3-Ignition laten monteren.
Succes!
Ontstekingsvraag kan ik niet beantwoorden, ik heb 1-2-3-Ignition laten monteren.
Succes!
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: Beperkt vermogen en afslaan
d'r zijn niet echt veertjes die weg kunnen springen, eigenlijk is het verwijderen van de gaskabel het lastigst... want dan kan er iets vallen... dan zit de carb er meestal nog op... als er wel 6 streepjes op het vliegwiel staan zou ik zeggen doe dit... draai bij draaiende motor (stationair warme motor) aan de ontsteking totdat de motor redelijk loopt en draai dan langzaamde ontsteking met de klok mee totdat er een hoorbaar verschil is ... dan ietsje terug... en als je een stroob hebt (op de 1ste bougie kabel, das dus de voorste...) kijk dan maar even, het streepje dat je dan kan zien is het juiste ....ms.dageraad schreef:Ik heb alleen nog nooit een carburateur uit elkaar gehaald. Zijn er veertjes die weg kunnen springen, of pieletjes die verkeerd om gemonteerd kunnen worden? Verder kon ik en de garage niet wijs worden uit het vliegwielhuis. Er staan wel 6 streepjes. Op welke moet je de ontsteking afstellen? Ik heb een '84 GTL.
Groet,
Peter
Re: Beperkt vermogen en afslaan
ik vroeg me opeens af, heb je ook het kanaaltje gereinigt... of te wel, als de geen schroef in zit loopt er dan benzine van de vlotterkamer uit het gat... en d'r loopt ook nog een lucht-kanaaltje van boven af naast de stationair sproeier naar benenden... als je een compressor hebt, zo niet dan met een spelt....ff doorprikken ...JoReno schreef:- mengselschroef eruit gehaald en schoongeblazen
Re: Beperkt vermogen en afslaan
Was een weekje op vakantie en ik werd gebeld door mijn kennis die bezig was de carburateur te reviseren: er lag een sproeier los onderin het vlotterhuis !! Volgens hem de verklaring voor het probleem. Ga carburateur in de loop van de week ophalen om hem zaterdag weer te monteren. Ben zeer benieuwd.......JoReno schreef:Carburateur reviseren heb ik uitbesteed
Ik houd jullie op de hoogte!
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: Beperkt vermogen en afslaan
Dag Jan,deutz schreef:Nokkenaskeerring misschien lek? is makkelijker dan de koppakking vervangen!!
gr.Jan.
kun je in grote lijnen aangeven hoe de nokkenaskeerring vervangen moet worden? Welke maat keerring is het?
Moet wel lukken, koppakking plus waterpomp vervangen is tenslotte óók gelukt. Ik word er steeds wijzer van!
Wat betreft de carburateur: ik heb hem vanavond gemonteerd, en het motortje loopt als nooit tevoren!
Ik snap werkelijk niet dat hij geruime tijd nog zó gelopen heeft met een niet functionele sproeier.
Als iemand voor mij een foto kan plaatsen, wil ik wel laten zien hoe de sproeier er bij lag bij opening van het deksel van de vlotterkamer. Dat probleem is dus opgelost!
JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: Beperkt vermogen en afslaan
Dag JoReno,
Mijn motor type is een C1e7/18 en ik heb daarvan de nokkenas - en de krukasoliekeerring vervangen. Als jij hetzelfde type motor hebt kan ik je morgen, als het weer licht is in mijn werkplaats wel de renault nummers geven. Ik heb de ringen gekocht bij de Renaultgarage. Ze zijn op voorraad en bij vermelding van het motortype krijg je altijd de goede na een paar dagen geleverd.
Om deze ringen te vervangen moet de versnellingsbak van de motor worden losgemaakt en het vliegwiel gedemonteerd. Dan heb je beide ringen in het zicht en zijn ze makkelijk te vervangen. Het meeste werk gaat daaraan vooraf. Ik had de zaak uit elkaar, voor de vervanging van de drukgroep en de platen en heb gelijk de ringen vervangen. Dan is het een fluitje van een cent.
Carel
Mijn motor type is een C1e7/18 en ik heb daarvan de nokkenas - en de krukasoliekeerring vervangen. Als jij hetzelfde type motor hebt kan ik je morgen, als het weer licht is in mijn werkplaats wel de renault nummers geven. Ik heb de ringen gekocht bij de Renaultgarage. Ze zijn op voorraad en bij vermelding van het motortype krijg je altijd de goede na een paar dagen geleverd.
Om deze ringen te vervangen moet de versnellingsbak van de motor worden losgemaakt en het vliegwiel gedemonteerd. Dan heb je beide ringen in het zicht en zijn ze makkelijk te vervangen. Het meeste werk gaat daaraan vooraf. Ik had de zaak uit elkaar, voor de vervanging van de drukgroep en de platen en heb gelijk de ringen vervangen. Dan is het een fluitje van een cent.
Carel
als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker
Re: Beperkt vermogen en afslaan
Hoi JoReno,
Je hebt van mij nog het nummer van de nokkenasoliekeerring (max. score bij scrabble) tegoed:
motor type: C1E7/18 nr. keerring: 882.00.934.09 a € 14.21 ecx BTW 16.91 inclusief. Hierbij zijn de transportkosten vanuit Belgie/Frankrijk begrepen. besteld bij renault garage in drie dagen af te halen.
succes
Carel
Je hebt van mij nog het nummer van de nokkenasoliekeerring (max. score bij scrabble) tegoed:
motor type: C1E7/18 nr. keerring: 882.00.934.09 a € 14.21 ecx BTW 16.91 inclusief. Hierbij zijn de transportkosten vanuit Belgie/Frankrijk begrepen. besteld bij renault garage in drie dagen af te halen.
succes
Carel
als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker
Re: Beperkt vermogen en afslaan
Hoi JoReno,
en mocht je nog overwegen je drukgroep te vervangen dan is, hetzelfde motortype, het nummer
77.11.134.049 daarvoor `krijg ` je dan een nieuwe druktafel, de koppelingsplaten, de drukgroep, vet en een houten paspen). Het betreft een ruilgroep dus de oude platen en drukgroep moet je inleveren.
De kosten bedragen 136.70 ex BTW.
carel
en mocht je nog overwegen je drukgroep te vervangen dan is, hetzelfde motortype, het nummer
77.11.134.049 daarvoor `krijg ` je dan een nieuwe druktafel, de koppelingsplaten, de drukgroep, vet en een houten paspen). Het betreft een ruilgroep dus de oude platen en drukgroep moet je inleveren.
De kosten bedragen 136.70 ex BTW.
carel
als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker