Veiligheidsgordels achter
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Veiligheidsgordels achter
In mijn Spaanse Renault 4 van 1984 moet ik veiligheidsgordels maken zodat er een maxi Cosi in kan. Zijn er richtlijnen of tekeningen over de vraag waar de bevestigingspunten in de carrosserie moeten worden gemaakt?
Re: Veiligheidsgordels achter
Punten zijn allemaal aanwezig,je hoeft zelf niks te boren.
Naast de scharnierpunten van de achterklep,onder de zwarte mat in de bodem en in de wielkasten zul je de punten vinden.
Naast de scharnierpunten van de achterklep,onder de zwarte mat in de bodem en in de wielkasten zul je de punten vinden.
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Veiligheidsgordels achter
In deze foto zie je ze zitten:
En daar zie je 'm ook zitten:
Normaal steken de bouten waarmee de gordels vast zitten de wielkast in en zit daar een beschermplaat overheen gelast, wat altijd voor problemen zorgt aangezien de wielkast nou niet bepaald een droge en moddervrije plek is... je begrijpt wat ik bedoel denk ik. Ik heb er later een vlakke plaat weer in gelast, consequentie is voor mij dat ik voor eventuele achtergordels (zitten er nu niet in) kortere bevestigingsbouten moet gebruiken, maar 't rot niet meer.
En daar zie je 'm ook zitten:
Normaal steken de bouten waarmee de gordels vast zitten de wielkast in en zit daar een beschermplaat overheen gelast, wat altijd voor problemen zorgt aangezien de wielkast nou niet bepaald een droge en moddervrije plek is... je begrijpt wat ik bedoel denk ik. Ik heb er later een vlakke plaat weer in gelast, consequentie is voor mij dat ik voor eventuele achtergordels (zitten er nu niet in) kortere bevestigingsbouten moet gebruiken, maar 't rot niet meer.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Veiligheidsgordels achter
Ziet er goed uit. Helaas heeft mijn Spaanse R4 geen bevestigingspunten op de punten zoals die op de foto's staan. Aan de hand van de foto's kan ik wel ongeveer bepalen waar de gaten moeten komen. Zal toch moeten boren en ik begrijp nu dat de benzinetank er eerst uit moet?
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Veiligheidsgordels achter
Lijkt me wel verstandig dat je je benzinetank even verwijdert voor je gaat boren en lassen (benzine in de buurt van je laswerk is niet echt veilig). Benzinetank zit met 3 boutjes vast, twee aan de "traverse" tussen de achterpoten en 1 aan de voorkant van de tank; fluitje van een cent. als je hem er onder vandaan haalt eerst even zodra je er met je hand tussen kunt, aan de bovenkant de benzineslang in horizontale richting er af trekken (van het tuitje dat aan de tank zit) en het connectortje voor de brandstofindicator ook even losmaken.
Voor de rest: je zult iets handigs moeten bedenken.
Ik zou geen gaten gaan boren in je wielkasten. Ik zou eerder een soort van bol stuk metaal (zoals je ook op de foto's ziet) tegen de wielkasten aan lassen waar een moer in zit (gordels vastzetten met een korte bout). Gaten in de wielkasten = rotterij, gegarandeerd. Hetzelfde zul je moeten doen op de laadvloer, maar als je daar een gat doorheen boort is 't niet zo'n punt (maar waarom zou je het doen?). Je zult hoe dan ook verstevigingen moeten aanbrengen want de vloer zelf gaat vervormen als je er alleen een moer op last en daar de gordels aan bevestigt!
Voor de rest: je zult iets handigs moeten bedenken.
Ik zou geen gaten gaan boren in je wielkasten. Ik zou eerder een soort van bol stuk metaal (zoals je ook op de foto's ziet) tegen de wielkasten aan lassen waar een moer in zit (gordels vastzetten met een korte bout). Gaten in de wielkasten = rotterij, gegarandeerd. Hetzelfde zul je moeten doen op de laadvloer, maar als je daar een gat doorheen boort is 't niet zo'n punt (maar waarom zou je het doen?). Je zult hoe dan ook verstevigingen moeten aanbrengen want de vloer zelf gaat vervormen als je er alleen een moer op last en daar de gordels aan bevestigt!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Veiligheidsgordels achter
Daqt is zo, maar ga je lassen, dan moetje bijspuiten binnen en buiten. Als je doorboort en ruimkopervet op de schroefdraad doet, gaat het altijd weer los.
In de bodem kun je een stuk platijzer gebruiken om de bevestiging van de gordel te versterken. Als er iets gebeurt, moet de bevestigingsbout niet uit de bodem scheuren.
In de bodem kun je een stuk platijzer gebruiken om de bevestiging van de gordel te versterken. Als er iets gebeurt, moet de bevestigingsbout niet uit de bodem scheuren.
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Veiligheidsgordels achter
Klopt, maar dat is wel een manier van gordels monteren waarvan ik niet weet hoe de APK keurmeester er over denkt.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Veiligheidsgordels achter
als je geen gordelplicht hebt voor de achter bank, kan je ze er voor de APK altijd even uit halen
Re: Veiligheidsgordels achter
Bedankt voor de info en de foto's. Ik heb er wat aan gehad. Ze zitten er in, maar het was een hele klus met demontage van de benzinetank en zo. Wel de gelegenheid gehad om de ruimte boven en rond de tank schoon te maken en te waxen.
Re: Veiligheidsgordels achter
Welke gordels heb je nu gebruikt?
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Re: Veiligheidsgordels achter
Gewoon driepuntsgordels automaat van Carpoint. Universele dus, die had ik nog liggen. Past prima.Marcel77 schreef:Welke gordels heb je nu gebruikt?