Klepspeling

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Rik H.

Klepspeling

Bericht: # 134898Bericht Rik H. »

Even een vraag over klepspeling:

Het volgende verbaasde mij: de voorgeschreven klepspeling bij onze viertjes is bij een koude motor kleiner dan bij een warme motor.

Hoe kan dit? Ik was in de veronderstelling dat de klepspeling bij een koude motor groter is dan bij een warme motor. Bij het opwarmen van de motor wordt dan de speling kleiner door het uitzetten van de materialen.

De enige verklaring die ik kan bedenken is dat de aluminium cylinderkop globaal een 2x zo grote uitzettingscoefficient heeft als staal. Daardoor is bij koude motor de speling kleiner dan bij warme motor. Immers, de aluminium cilinderkop wordt als het ware hoger bij het opwarmen van de motor. De klepstelen ook maar wel veel minder doordat ze van staal zijn.

Wie o wie heeft de juiste verklaring?

En wat is het nut van een grotere klepspeling bij een warme motor? Dan moet het toch juist allemaal efficient werken? Dus zo min mogelijk speling?

Vragen, vragen... (baai)
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
deutz

Re: Klepspeling

Bericht: # 134926Bericht deutz »

Rik, jij hebt een bizonder soort kleppen mechanisme!!!!
De klepspeling dient ervoor om te zorgen dat als de motor op temperatuur is de kleptuimelaar
de kleppen niet ingedrukt houdt, als er geen werking nodig is, dus tijdens de compressieslag, doet-ie dat wel heb je geen compressie en loopt het torretje niet!!
Dus het materiaal zet door warmte uit en de speling in WARME toestand is MINDER!!!
gr.Jan. (uhm)
niet geschoten is altijd mis!
RVIER

Bericht: # 134928Bericht RVIER »

@jan,

Rik heeft wel gelijk hoor kijk maar in Olyslager

inlaat 0,15 (koud) en 0,18 (warm)
uitlaat 0,20 (koud) en 0,25 warm)

Eigenlijk is de term klepspeling verkeerd. Immers de klep heeft geen speling met de zitting. Hij moet juist erg goed afdichten. Het is dan eigenlijk ook de speling tussen de klepsteel en de stoter, die ervoor zorgt dat de klep goed sluit.
De motor wordt ontworpen voor een warme toestand. Alleen die spelingen zijn van belang en de timing (sturing door de nokkenas) is dus uitgerekend als meest efficient in de warme toestand.
Kennelijk worden de verschillen tussen de stalen kleppen en de aluminium kop bij het opwarmen groter. Maar omdat we de motor bij voorkeur koud stellen zijn de maten gercorrigeerd voor de temperatuur.
Als je de klepspeling bewust zou verkleinen gaan ze kennelijk eerder open maar het is de vraag of dat gunstig is. In ieder geval niet voor de uitlaatklep want dan wordt de werkslag effectief korter
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Rik H.

Bericht: # 134929Bericht Rik H. »

Ik was ook enigszins verbaasd toen ik op pagina 22 van het Kluwer handboek de volgende klepspeling waardes aantrof:

Klepspeling koud:
inlaat: 0,15 mm
uitlaat: 0,18 mm

Klepspeling warm:
inlaat: 0,18 mm
uitlaat: 0,25 mm

Bij mijn Volkswagen Lt28 (2.4 6 cylinder diesel, bovenliggende nokkenas met stelplaatjes) hetzelfde verhaal, bij warme motor wordt een grotere klepspeling voorgeschreven. Bij het Volvo D24 blok (in basis hetzelfde als het VW LT blok) ook dezelfde waardes

Fons we waren tegelijk aan het typen, ik had ook bovenstaande waardes gevonden. Dank voor je reactie!
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
jandoe1000

Bericht: # 134968Bericht jandoe1000 »

Inderdaad is klepspeling de speling tussen stoter en de klepsteel. Als de klepspeling te groot is, sluit de klep goed maar gaat het geheel tikken. Dat is in beginsel onschuldig maar geen fijn geluid. Als de klepspeling te klein is, sluit de klep niet helemaal. Dat is niet alleen niet goed voor de prestatie van de motor maar kan ook leiden tot een verbrande klep. Als de klep niet goed sluit, kan die namelijk ook zijn warmte onvoldoende kwijt en verbrandt.
Okido
Contacteer:

Bericht: # 134970Bericht Okido »

De klep wordt door de hitte iets dikker, hij zet namelijk uit. Ook de zetel waar de klep op rust zet iets uit. Hierdoor komt deze wat dieper in de motor te liggen. De steel zet namelijk 1x uit in afstand naar de klepstoter, waardoor de speling iets af neemt. De klep zet ook uit waardoor de speling toeneemt, deze drukt de steel namelijk iets dieper de verbrandingskamer in. Vervolgens zet de klepzetel ook iets uit en deze drukt de steel ook iets de verbrandingskamer in. Het afnemen van de klepspeling wordt dus 2x gecompenseerd met het toenemen van de speling.

Het is daarom ook NIET verstandig bij het rijden op gas de klepspeling te verhogen (wat je wel heel vaak hoort). De reden van klepspeling is namelijk dat de onderdelen niet allemaal even snel uitzetten. Daarom kan het gebeuren, dat de klepspeling bij de opwarming eerst iets afneemt en pas vervolgens weer toeneemt. In ieder geval hoe heter, hoe meer klepspeling. Rijd je op gas, houd de speling hetzelfde, maar rijd rustig weg bij een koude motor. Dat scheelt een hoop vermogensverlies.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
deutz

Bericht: # 134983Bericht deutz »

De klepspeling met 0,05mm verhogen werd destijds door Renault dealers aanbevolen, anders komen de kleppen bij warme motor niet 100% op hun zitting!!
Daar ik op gas rij dus de eerste tijd geen hogere klepspeling aangehouden, met het gevolg dat na verloop van tijd het motortje stationair op 3 pootjes ging lopen.
Kleppen opnieuw afgesteld, weer perfect lopen, ja na een paar weken weer hetzelfde!!
Toen de klepspeling iets ruimer gezet en zie, het probleem is verholpen!!
Als de kleppen niet 100% sluiten tijdens een hoger toerental is de kans op verbranden inderdaad groter.
Er is geen voldoende contact met de klepzitting om de warmte optimaal af te voeren.Dus iets ruimer stellen op gas rijdend is wel een must!! (oioi)
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Plaats reactie