Beperkt vermogen en afslaan

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

JoReno

Beperkt vermogen en afslaan

Bericht: # 134894Bericht JoReno »

Beste forumleden,

graag jullie advies en reacties op volgend probleem.
Met onze beige 4GTL (1985) rijd ik dagelijks voor woon- werkverkeer 70 tot 100 kilometer. Recent (november) heb ik onderhoud laten doen (en deels zelf gedaan): kleppen gesteld, bougies vervangen, en als klap op de vuurpijl: 1-2-3-ontsteking laten monteren. Dat laatste heb ik vooral laten doen omdat de motor onregelmatig liep, voor mijn gevoel zelfs ooit op 3 cilinders. Eén van de 4 bougies (de voorste, bij de bak) was ook behoorlijk vet. Uiteraard elke 10.000 km. olieverversen. Compressie was aan de lage kant, maar wél vrijwel gelijk over de 4 cilinders.
In de hele winterperiode heeft de 4GTL het op zich goed gedaan: altijd starten (buitenslaper), geen probleem. Maar de afgelopen weken is hij steeds slechter gaan lopen, ik krijg hem pas op vol vermogen als ik de choke helemaal opentrek.
Voorbeeld: vanmiddag reed ik een stukje snelweg, en dan haal ik met moeite 110. Als ik vervolgens de choke opentrek, schiet hij vrij snel door naar 120.
Ander voorkomend euvel: toen hij nog in de gewone stationairstand stond, wilde de motor wel eens afslaan als ik vrij plotseling remde om een 90-gradenbocht te nemen, of bij het naderen van een rotonde (en dan geeft iemand weer eens geen richting aan). Dat werd steeds erger (soms wel 5 keer tijdens een rit naar mijn werk). Slangetjes bij carburateur leken een beetje los te zitten, heb ik vastgedraaid. Dacht het euvel verholpen te hebben, maar dat is niet zo. Ik heb nu de stationairstand wat bijgedraaid, waardoor hij eigenlijk te hard stationair loopt, maar hij slaat in ieder geval niet meer af. Mijn vermoeden is dat er iets mis is met de mengverhouding benzine en lucht, want feitelijk is het de chokestand die daar invloed op heeft, toch? Stationair draait hij nu te hard, maar de koets trilt dan als een tractor (enigszins overdreven). Als ik lekker 80 rijd in z'n drie, is er niets aan de hand. Als laatste: soms lijkt het alsof de motor heel even stilvalt (of zonder benzine zit) als ik flink accelereer tot bijvoorbeeld 90 (vol gas) en ik dan het gaspedaal los laat om af te zakken naar 80. Eigenlijk zoek ik het euvel in de carburateur.

Nou: symptomen genoeg.
Nu de diagnose nog.
Als er vragen zijn: stel ze gerust.
Wie herkent dit, wie geeft mij advies, of wie kan mij helpen bij de praktische oplossing van dit probleem (regio Veghel). Mijn intentie is om er nog 4 jaar woon- werkverkeer mee af te leggen (55.000 km., vandaar ook mijn investering in 1-2-3-ontsteking).

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Roept u maar!!
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (grotendeels gerestaureerd)

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Renault Captur 09 TCe (2015)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
deutz

Re: Beperkt vermogen en afslaan

Bericht: # 134896Bericht deutz »

Dit lijkt op een vacuumlek, of van de carb.voetpakking of van het inlaatspruitstuk!
Draai ze allebei eens na, misschien dat er verbetering is, kan ook dat er moer van het spruitstuk weg is!!
Probeer ook eens een andere bougie op de plaats van die zwartgeblakerde!
Ik hoor wel.
Gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Tweety

Bericht: # 134903Bericht Tweety »

Lijkt mij inderdaad een typish geval van valse lucht, hoewel vooral dat afslaan bij hard remmen me erg bekent voorkomt en me doet denken aan bougie kabels en slechte contacten ergens in het ontstekings circuit...bij de Bobine oid... allemaal na lopen, loshalen en weer monteren met een beetje contactspray... Valse lucht, Kan ook bij de gasklep as naar binnen komen, hoewel dat zelden genoeg is om met 3000 toeren plus voor problemen te zorgen, dus dacht ik ineens, krijgt ie wel genoeg benzine ? zit misschien de hoofdsproeier een ietsje verstopt ? ook vraag ik me af of een investering LPG niet aantrekkelijker was...maar das weer wat anders...
RVIER

Bericht: # 134904Bericht RVIER »

@Jo,

Er spelen mogelijk twee dingen-

1) Zenith 28 carb? dan denk ik dat dit de oorzaak is
Ik denk dat er vuil in de hoofdsproeier zit. Ik heb me verbaast over wat er kennelijk toch door een papierfilter heengaat. Je zou zowel de hoofdsproeier als de stationairsproeier eens schoon moeten maken. Ook draai je de menselschroef eruit en blaast dat gat ook goed door. Vervolgens draai je de mengselschroef helemaal in en weer drie slagen terug.
Stel vervolgens het mensel af bij 1100 toeren etc. zoals in Olyslager beschreven
Verdraaien van de menselschroef bij stationair toerental is zinloos

maar
2) met de 1-2-3 compenseer je kennelijk problemen met een cilinder nr 1.

als de motor weer redelijk stationair loopt moet je een voor een de bougiekabels losnemen en de daling in toerental vaststellen (kan op het gehoor). Ze moeten allen een even grote toerentalval laten horen. Als het toerental van een cilinder minder zakt, doet die kennelijk niet voldoende mee. Dan heb je een boosdoener.

je schrijft dat ze allemaal dezelfde lage compressie hebben maar het je wel goed gemeten? De drukopbouw moet met 5 slagen van de motor op niveau zijn. (gasklep open)

succes

Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
JoReno

Bericht: # 134906Bericht JoReno »

Even een eerste korte reactie (heb even pauze op mijn werkplek):

- bougiekabels zijn óók vernieuwd (tegelijk met 1-2-3)
- papieren benzinefilter is afgelopen 20.000 km. 2 keer vervangen
- Ja, Zenith 28 carb.
- compressie heb ik laten meten door 'Partnergarage Citroën DS' (vakmensen, neem aan dat ze dat correct gedaan heben, hebben DS'sen in onderhoud)

Ik zal vanavond verder inhoudelijk reageren. Ben al blij met reacties.

Groeten, JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (grotendeels gerestaureerd)

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Tweety

Bericht: # 134911Bericht Tweety »

Ik gok op een verstopte hoofdsproeier uitendelijk... Valse lucht maakt bij topsnelheid niet zoveel uit...
Bertje

Bericht: # 134916Bericht Bertje »

Is dit niet ongeveer de plek in de thread waar Roberto een flesj dryfuel zou aanbevelen om uit te sluiten dat er water in de tank zit...?

Carb schoonmaken blijft natuurlijk ook een goed idee, en een bus WD40 hanteren om lekken te zoeken (valse lucht).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Rutger-peer

Bericht: # 134918Bericht Rutger-peer »

Bertje schreef:Is dit niet ongeveer de plek in de thread waar Roberto een flesj dryfuel zou aanbevelen om uit te sluiten dat er water in de tank zit...?
Zonder flauwigheid, maar dat is een grappige post :lol:
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
JoReno

Bericht: # 134921Bericht JoReno »

Beste forumleden,

bedankt voor alle reacties.

Ik zal (komende zaterdag) eens beginnen met (van simpel naar moeilijk):

- alle contacten nalopen (ook richting bobine)
- alles controleren op 'valse' lucht
- onderdelen van de carburateur schoonmaken (sproeiers)

Andere bougie in voorste cilinder heeft geen verbetering gebracht, is al geprobeerd.

Verdere reacties zijn nog steeds welkom !
Alvast bedankt !

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
RVIER

Bericht: # 134923Bericht RVIER »

@Jo
Andere bougie in voorste cilinder heeft geen verbetering gebracht, is al geprobeerd.
Daarmee is het probleem dus niet opgelost. Maar doet cilinder een merkbaar minder? Dat kan de verklaring zijn voor dat erge trillen bij stationair.

Je hebt een mix van twee problemen:
probleem 1: geldt voor alle cilinders (= carb of bv bobine)
probleem 2: geldt voor een of meerdere cilinders (bougie, kabel, verdelerkap, kleppen)

Als je persucht hebt zou je de motor kunnen tornen todat cilinder een in de hoogste stand staat met de kleppen gesloten. Vervolgens zet je hem in de 4, handrem erop. Als je dan perslucht op het bougiegat zet.
kunnen er drie dingen gebeuren. Hij sist door de carburateur--> inlaatklep lek, hij sist door de uitlaat, uitlaatklep lek of hij sist door het carter (een beetje is niet erg).

succes
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
deutz

Bericht: # 134924Bericht deutz »

Hoi Fons, ik had te laat in de gaten dat jij afgelopen zondag voor mij stond,sorry!! :oops:
Wat jij net uitlegd, de cilinderlektest, moet je eigenlijk een luchtnippel mannetje op een uitgeboorde
bougie maken, lassen of draad snijden.
De meeste hobbyisten hebben tegenwoordig wel zo,n klein hobby compressortje, moet er goed mee kunnen.
Misschien een beginnen met een bar of 4 en dan langzaam opvoeren naar een 8 of 9 bar.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Tweety

Bericht: # 134930Bericht Tweety »

Bertje schreef:Is dit niet ongeveer de plek in de thread waar Roberto een flesj dryfuel zou aanbevelen om uit te sluiten dat er water in de tank zit...?

Carb schoonmaken blijft natuurlijk ook een goed idee, en een bus WD40 hanteren om lekken te zoeken (valse lucht).
Ja ik denk 't wel, misschien wel eerder zelfs, en is ook geen gek idee, dat afslaan bij hard remmen had ik ook (2x geloof ik zelfs) en dat bleek toen wel iets met de onsteking te maken te hebben. ja ach we horen het van het weekend wel...
Bertje

Bericht: # 134937Bericht Bertje »

Tweety schreef: ja ach we horen het van het weekend wel...
Psies
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Okido
Contacteer:

Bericht: # 134952Bericht Okido »

Misschien is er meer aan de hand zoals versleten gasklep of ondichte pakkingen, maar waar ik het eerst naar zou kijken is een verstopte remluchtsproeier. Komt bij Zenith vaker voor. Vroeger legde ik de onderdelen wel 's in een bak diesel, vaak waren de klachten vervolgens weg.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
JoReno

Bericht: # 135022Bericht JoReno »

Tweety schreef:ja ach we horen het van het weekend wel...
Nog 1 week geduld. Heb geen tijd gehad om aan de 4 GTL te beginnen, heb gisteren een 2CV6-project gekocht, voor mijn dochter. Komende zaterdag staat de 4GTL op de agenda.

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Plaats reactie