Wartel vast aan remleiding
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Wartel vast aan remleiding
Bij het vervangen van de rem cilinders en schoenen aan de achter kant ging alles voorspoedig tot bleek dat de wartel vast zitten aan de leidingen. Het lukt wel om de oude cilinders van de wartels te draaien maar bij het monteren vd nieuwe heb ik toch echt losse wartels nodig.
Ik vermoed dat het stalen wartels zijn en de leidingen zijn van koper.
Wie heeft de gouden tip om de wartels los te krijgen zonder te leiding kapot te draaien?
Groet
Ik vermoed dat het stalen wartels zijn en de leidingen zijn van koper.
Wie heeft de gouden tip om de wartels los te krijgen zonder te leiding kapot te draaien?
Groet
Re: Wartel vast aan remleiding
Ohja, hij staat al een tijdje in de Imal te weken...
Hij moet vandaag nog los want ik kan haar niet laten staan waar ze nu staat.
Ieder idee is welkom!
Hij moet vandaag nog los want ik kan haar niet laten staan waar ze nu staat.
Ieder idee is welkom!
-
- Contacteer:
blikje cola en daar in laten weken...
geen light, maar regular
geen light, maar regular
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
even met de brander er op wil ook wel eens helpen
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Helaas nog steeds geen sjoege. Verhitten hielp ook niet.
Iemand in regio bussum of amersfoort die een velssetje uit wil lenen...???
Iemand in regio bussum of amersfoort die een velssetje uit wil lenen...???
AAAAAAAAAAAAAAH, vraag me niet hoe maar de wartel is gebroken ipv de leiding! Ik zit nu dus met een prachtig trompetje zonder een wartel erachter....
zucht
zucht
- Rutger-peer
Remleidingen, gotta love 'em...
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
-
Ik heb hier wel een felssetje. En ik denk dat ik ook nog wel wat remleiding en wartels heb.
Willem, je hebt PB...
Heren,
ik geloof dat de engie wartels die ooit normaal losgingen, zonder de leiding te beschadigen, die op de hoofdcilinder waren. Zowel stalen als koperen leidingen corroderen vast
Ik knip standaard de leidingen door vlak achter de nippel. Die kun je dan normaal losdraaien met een dop of een ringsleutel, zodat hij niet beschadigd. Daarna voorzichtig uitboren eerst met boor 4 en daarna met 4,8 mm. Je kunt hem dan weer opnieuw gebruiken.
Een felssetje is dus een must.
Bij het monteren kun je wel wat kopervet tussen nippel en leiding doen. Dat geeft je in ieder geval een goed gevoel, maar geen garantie dat hij daarna (na >5 jaar) weer losgaat.
vr gr Fons
ik geloof dat de engie wartels die ooit normaal losgingen, zonder de leiding te beschadigen, die op de hoofdcilinder waren. Zowel stalen als koperen leidingen corroderen vast
Ik knip standaard de leidingen door vlak achter de nippel. Die kun je dan normaal losdraaien met een dop of een ringsleutel, zodat hij niet beschadigd. Daarna voorzichtig uitboren eerst met boor 4 en daarna met 4,8 mm. Je kunt hem dan weer opnieuw gebruiken.
Een felssetje is dus een must.
Bij het monteren kun je wel wat kopervet tussen nippel en leiding doen. Dat geeft je in ieder geval een goed gevoel, maar geen garantie dat hij daarna (na >5 jaar) weer losgaat.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Ja Fons, zo is het uiteindelijk dus ook gegaan...
Mijn volgende aankoop wordt hoe dan ook een felssetje en een rol koper en doosje wartels.
Zondag kon ik via via terecht bij een aantal volvo knutselaars in loosdrecht die exact genoeg pijp hadden voor twee leidingen en een felsset. Daarna was het nog een half uurtje werk om ze te monteren, de trommels schoont e maken en de lagers van vers vet te voorzien. Bij de test trok ik twee mooie zwarte streepjes over het asfalt.
Vanmiddag op de remmenbank voor de herkeuring en hopen dat het allemaal in orde is.
Groet Bouke
Mijn volgende aankoop wordt hoe dan ook een felssetje en een rol koper en doosje wartels.
Zondag kon ik via via terecht bij een aantal volvo knutselaars in loosdrecht die exact genoeg pijp hadden voor twee leidingen en een felsset. Daarna was het nog een half uurtje werk om ze te monteren, de trommels schoont e maken en de lagers van vers vet te voorzien. Bij de test trok ik twee mooie zwarte streepjes over het asfalt.
Vanmiddag op de remmenbank voor de herkeuring en hopen dat het allemaal in orde is.
Groet Bouke
Oh twee zwarte streepjes... met je voorwielen hoop ik, want als dat met je achterwielen is dan kan het zijn dat je remdrukverdeler nog vast zit.Bouke schreef:Bij de test trok ik twee mooie zwarte streepjes over het asfalt.
Btw d'r zijn ook speciale ring-steeksleutels om wartels mee los te draaien... ringsleutel met inkeeping, zodat de leiding niet eerst hoeft te worden doorgeknipt.. scheeldt wel als je alleen een cylindertje vervangt, dan wordt je leiding niet steeds korter....
Goed punt van die streepjes...heb er eigenlijk niet zo op gelet van welke wielen ze waren. Het waren er iig niet vier.
Wat die sleutel betreft moet je nog steeds de leiding doorknippen wanneer de wartel vast zit aan de leiding.
In dit geval ging het overigens prima met een steeksleutel (met beleid draaien en proberen de wartel te laten schrikken door op de sleutel te kloppen) omdat de wartel wel los kwam van de cilinder en de slang.
Wat die sleutel betreft moet je nog steeds de leiding doorknippen wanneer de wartel vast zit aan de leiding.
In dit geval ging het overigens prima met een steeksleutel (met beleid draaien en proberen de wartel te laten schrikken door op de sleutel te kloppen) omdat de wartel wel los kwam van de cilinder en de slang.
-
of een goeie griptang....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Heren,
ik beschreef een methode die de nipple voorspelbaar heel houdt bij demontage. Voor het vastzetten zijn de speciale remnipplesleutels goed bruikbaar. Het loot overigens ook de moeite om de draad goed schoon te maken zodat je de nippel er zonder veel moeite in kunt draaien.
@ Paul,
een griptang is als pur, het werkt goed maar je schaamt je er toch wel een beetje voor
vr gr Fons
ik beschreef een methode die de nipple voorspelbaar heel houdt bij demontage. Voor het vastzetten zijn de speciale remnipplesleutels goed bruikbaar. Het loot overigens ook de moeite om de draad goed schoon te maken zodat je de nippel er zonder veel moeite in kunt draaien.
@ Paul,
een griptang is als pur, het werkt goed maar je schaamt je er toch wel een beetje voor

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)