Geluid isoleren

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Hanz
Contacteer:

Re: Geluid isoleren

Bericht: # 132343Bericht Hanz »

Ik werk niet in de bouw dus bronnen hoef je van mij niet te verwachten. Ik werk echter wel veel met viertjes dus ervaring zat met rotte achterwielophanging (maar niet meer sinds ik met oude viertjes rij).

Ik denk dat PUR in principe best wel zal bestaan uit afgesloten belletjes. Wat het in de loop der jaren om gaat is dat a) de hechting tussen pur en staal 100% blijft en b) de afgesloten belletjes dicht blijven. Als een van beiden het niet goed doet heb je een situatie waarbij er geheid condenswater tussen PUR en staal gaat zitten. Wat ik zie bij de PUR in mijn huis is dat die na verloop van jaren gaat verpulveren. Dan zijn die afgesloten belletjes natuurlijk ook niet meer afgesloten en kan er vocht in gaan zitten.
Mijn 2ct....
Sake

Bericht: # 132345Bericht Sake »

Hanz schreef: Waar het in de loop der jaren om gaat is dat a) de hechting tussen pur en staal 100% blijft en b) de afgesloten belletjes dicht blijven.
De hechting tussen pur en staal is niet voldoende, om een waterdichte verbinding te krijgen.
Door temperatuur verschillen van het pur en het ijzer zal er condensvorming optreden tussen beide materialen en dat wil er tussen weg.
Pur is waterafstotend, ijzer helaas niet, dat trekt vocht aan.
RVIER

Bericht: # 132346Bericht RVIER »

heren,

Ik heb ook wel pur in ruimtes gespoten en op zich gaat dat goed (maar je hebt er niks aan). Het neemt alleen in het begin wat vocht op om uit te harden. Daarna is het stabiel.

Volgens mij zit het probleem hem niet in de pur maar in de hechting op het onderliggende materiaal. Het pur hecht bv niet op vettige ondergronden, maar bv wel goed op (schone) verf. Maar die verf heeft ook weer (en probleem met) de hechting op het staal.
Een als er dus problemen met de hechting zijn zal het water capilair verder trekken en elke keer dat het vriest wordt het pur verder losgewerkt.

Ik denk dat als je geluiddempend materiaal wilt aanbrengen dat je dat eigenlijk overal kunt doen behalve op de vloer omdat daar water op blijft staan (cocosmat kan wel want die droogt weer op).
Ik heb wel eens stukken dakbedekking (bitumen 6mm) tegen het schutbord, in de achterklep en tegen binnenschermen geplakt (gebrand). Leek te helpen.

Overigens, PUR in de deur geeft iets meer bescherming bij een aanrijding van opzij
:-) en als de deur van onderen rot zou worden hang je er gewoon een nieuwe in.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
boerBon

Bericht: # 132350Bericht boerBon »

Overigens, PUR in de deur geeft iets meer bescherming bij een aanrijding van opzij
en als de deur van onderen rot zou worden hang je er gewoon een nieuwe in.
Zoiets had ik ook; mijn auto slaapt binnen, als de deur over 10 jaar rot is ben ik 62 en dan heb ik nog 4 deuren liggen
De hechting tussen pur en staal is niet voldoende, om een waterdichte verbinding te krijgen.
Door temperatuur verschillen van het pur en het ijzer zal er condensvorming optreden tussen beide materialen en dat wil er tussen weg.
Pur is waterafstotend, ijzer helaas niet, dat trekt vocht aan.
Klinkt aannemelijk, toch heb ik een bus waarop staat; ideaal om metalen dakplaten te isoleren waardoor condens geen kans meer zou krijgen..
Als de pur laag er goed op zit denk ik toch dat vocht ertussen weinig kans krijgt, tenzij het op vochtige platen gespoten is..
Nogmaals, de pur die nu 10 jaar tegen het metalen dak zit bij kennissen is nog in perfecte staat.

Enfin, de tijd zal het me leren :)
http://www.bouwvalinfrankrijk.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Arjan_vB

Bericht: # 132357Bericht Arjan_vB »

Denk dat het grote verschil tussen huis en auto isoleren met PUR is dat:

[*]een huis grotendeels van de tijd stil staat en niet over drempels en dergelijke rijd - (afgezien van de zo nu en dan voorkomende mini aardbeving + vuurwerk bij de gevel + dergelijke gevallen - dus PUR verbinding met huis heeft niks te lijden
[*]een auto rijd, vibreert, beweegd, tordeerd en oefend krachten uit op de staal / PUR verbinding, en dan zou deze verbinding achteruit kunnen gaan - met de gevolgen van dien.

Kan me overigens wel voorstellen dat PUR voor jouw wel een oplossing is.

Groetjes

Arjan
Arjan
-----------------------------
Megane 1.6 GT - nog geen vier
boerBon

Bericht: # 132393Bericht boerBon »

dus PUR verbinding met huis heeft niks te lijden
Hahahaha
Ooit een metalen dak in de zomer gehoord?
Constant tikken door krimpen en uitzetten.
Te temperaturen variëren van extreem koud tot extreem heet.

Maar goed, misschien moeten we het maar weer s over de R4 gaan hebben :)
http://www.bouwvalinfrankrijk.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Bertje

Bericht: # 132418Bericht Bertje »

boerBon schreef: Maar goed, misschien moeten we het maar weer s over de R4 gaan hebben :)
Juist! En dan horen we graag over een paar jaar of je nog steeds pur-voorstander bent ;-)

Dus weer even soort van on topic: hoe doe je eigenlijk de geluidsisolatie van het dak van de laadbak van een F4? Iemand zei dat dat helpt tegen het geluid van de regen (zelf vind ik dat wel wat hebben), maar dat kan denk ik niet met dakleer, dat komt na een zomerse dag parkeren in de zon weer omlaag, toch?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER

Bericht: # 132427Bericht RVIER »

@bertje
maar dat kan denk ik niet met dakleer, dat komt na een zomerse dag parkeren in de zon weer omlaag, toch?

Volgens mij niet, daar wordt de temperatuur niet hoog genoeg voor. Maar als je het zekere voor het onzekere wilt nemen zou ik het dakleer aan de buitenkant op het dak branden. Je moet dan wel dakleer nemen met een UV beschermer of leislag. :-)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
boerBon

Bericht: # 132436Bericht boerBon »

Ik denk dat het dak 1 vd belangrijkere delen is waar geluid te verminderen is vanwege het klankkast effect.
En de laadvloer en wielkasten voor het geluid vd wielen.
Zelf doe ik het dak en zijwanden met noppenschuimrubber maar was nog opzoek naar een goede lijmkit (iemand een suggestie?)
In ieder geval kan het mooi boven de dakbeugel.
Gister een grote rol isolatiefilt bij de kringloop gescoort, dit ga ik o.a. gebruiken onder een plank op de laadvloer.
Ik hou het zelf liever bij zachte, dempende materialen. De trilling in t plaatwerk stop je daar niet mee, maar het geluid wordt gedempt.
Dakleer komt denk ik wel naar beneden op een mooie zomerse dag, en hoe moet je dat in de rondingen wurmen? ..en ik vraag me af of dat beter dempt dan mijn noppenschuimrubber.
Rutger-peer

Bericht: # 132437Bericht Rutger-peer »

Daarnaast: dakleer op je dak branden? Wat denk je dat er dan met je lak gebeurt? :p Laat staan wat er dan met die 0.8 mm plaat van je dak gebeurt (gaat vervormen als een malle).
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
boerBon

Bericht: # 132438Bericht boerBon »

...dacht eigenlijk dat t een grap was, aan de buitenkant... (uhh)
Rutger-peer

Bericht: # 132439Bericht Rutger-peer »

Oh wacht, aan de buitenkant, daar had ik even overheen gelezen, dat was een grap lijkt me dan ja :oops: Sorry voor de snuggere opmerking.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
ap

Bericht: # 132443Bericht ap »

RVIER schreef:@bertje
maar dat kan denk ik niet met dakleer, dat komt na een zomerse dag parkeren in de zon weer omlaag, toch?

Volgens mij niet, daar wordt de temperatuur niet hoog genoeg voor. Maar als je het zekere voor het onzekere wilt nemen zou ik het dakleer aan de buitenkant op het dak branden. Je moet dan wel dakleer nemen met een UV beschermer of leislag. :-)

vr gr Fons
Wel ff goed opletten hoe je de trim plaatst. en een zelfklevende onderlaag nemen.
Spikjertjes in je dak lijkt me niet erg prettig :o :o :o :o :o :o :o :o
zwergje

Bericht: # 132446Bericht zwergje »

Het belangrijkste bij isoleren van de binnenkant van je auto, is voorkomen dat er geen condensvocht tussen plaatmateriaal en isolatie kan komen, of te zorgen dat het ertussen zo goed ventileert, dat het ook weg kan.

Bij mijn eerste f6, heb ik, voor het bevestigen van de isolatie, al het plaatmateriaal twee keer goed in de owatrol gezet, alvorens het volledig af te plakken met plakplastic.

Bij de tweede f6, ook wit, wil ik witte tectyl spuiten ipv plakplastic, voor te gaan isoleren.
Laatst gewijzigd door zwergje op vr dec 09, 2011 6:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
boerBon

Bericht: # 132458Bericht boerBon »

Heb in mijn c15d al 20 jaar noppen schuimrubber zitten.
Na 15 jaar een x vervangen omdat t als poeder uit elkaar viel.
Metaal eronder is nog als nieuw. Zit toch in de lak?..
Zelfs de plek waar ooit een gat geboord was voor een dak antenne is goed gebleven.
Als de iso in droge toestand goed is aangebracht krijgt vocht toch weinig kans ertussen te kruipen?
Plaats reactie