Verwijderen kap kachelhuis
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Verwijderen kap kachelhuis
Vandaag getracht de ventilator van de kachel van mijn TL uit 87 te smeren omdat die een gierend geluid maakte, echter krijg ik de kap van het kachelhuis voor geen mogelijkheid los.
Ik heb alle bouten en schroeven die ik tegen kwam lo gemaakt zonder succes, ik ok getrokken aan de kap met als resultaat dat de ventilatot nu niet meer doet.
heeft Iemand een idee waarom de ventilator niet meer draait en hoe ik de kap los kan krijgen om de boel te inspecteren?
Auto wordt dagelijks gebruikt, het klusje moet daarom zo snel mogelijk geklaard worden.
Alvast bedankt.
Ik heb alle bouten en schroeven die ik tegen kwam lo gemaakt zonder succes, ik ok getrokken aan de kap met als resultaat dat de ventilatot nu niet meer doet.
heeft Iemand een idee waarom de ventilator niet meer draait en hoe ik de kap los kan krijgen om de boel te inspecteren?
Auto wordt dagelijks gebruikt, het klusje moet daarom zo snel mogelijk geklaard worden.
Alvast bedankt.
Re: Verwijderen kap kachelhuis
Aan de onderkant zitten links en rechts nog twee nokken. Of je daarmee het geheel los krijgt weet ik niet, maar proberen kan geen kwaad. Als je het daaropnder los hebt,moet de kap eraf kunnen.
Rudolf
Rudolf
Re: Verwijderen kap kachelhuis
eigenlijk kun je de kachel alleen goed repareren als geheel, dus met de verwarminsradiatortje en de metaalplaat daaromheen erbij.
vr gr Fons
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Verwijderen kap kachelhuis
De kunststof constructie waar de fan in zit zit vooral met klikvingers vast aan de kunststof plaat eronder, en hij schuift bovenin in de hoeken in uitsparingen. Kan er prima af zonder de radiator te verwijderen; het dashboard moet er wel af. Dat smeren van het lager is een ander verhaal. Ik heb geprobeerd het gillen te bestrijden door een nieuwe fan/motor te vinden maar vooralsnog zonder succes.
Re: Verwijderen kap kachelhuis
@ willem,
mijn variant was zonder het dashbord te demonteren
Smeren is eenvoudig. Er zitten gesinterde lagertjes in die met enkele druppels motorolie weer helemaal blij zijn.
Het is ook handing om even te onderzoeken of de draadjes aan de schakelaar nog goed vastzitten. Dat geldt ook voor het draadje dat door de draadvormige weerstand loopt.
vr gr Fons
mijn variant was zonder het dashbord te demonteren
Smeren is eenvoudig. Er zitten gesinterde lagertjes in die met enkele druppels motorolie weer helemaal blij zijn.
Het is ook handing om even te onderzoeken of de draadjes aan de schakelaar nog goed vastzitten. Dat geldt ook voor het draadje dat door de draadvormige weerstand loopt.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Verwijderen kap kachelhuis
Is het verwijderen van het dashbord een makkelijk karwei? of kan ik beter hier niet aan beginnen?
Door het trekken aan de kap is de achterste plaat waar de thermostaat op gemonteerd is op meerder plekken gebroken, ik heb een gebruikte kachelhuis op marktplaats gekocht en wil die binnenkort gaan monteren.
Dat de Fan niets meer doet licht trouwens aan de schakelaar, hoe die stuk is gegaan is mij nog steeds een raadsel. Ik heb nu de draden aan elkaar gekoppeld zonder schakelaar.
Door het trekken aan de kap is de achterste plaat waar de thermostaat op gemonteerd is op meerder plekken gebroken, ik heb een gebruikte kachelhuis op marktplaats gekocht en wil die binnenkort gaan monteren.
Dat de Fan niets meer doet licht trouwens aan de schakelaar, hoe die stuk is gegaan is mij nog steeds een raadsel. Ik heb nu de draden aan elkaar gekoppeld zonder schakelaar.
Laatst gewijzigd door Sousse op di nov 22, 2011 9:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Verwijderen kap kachelhuis
bij de schakelaar is dan het weerstanddraadje dat door de veer loopt gesmolten
deze kan je weer vast proberen te solderen of zoals ik heb gedaan twee stekkertjes eraan gesoldeerd en een electriciteitsdraadje buiten om laten lopen .
groeten leon
deze kan je weer vast proberen te solderen of zoals ik heb gedaan twee stekkertjes eraan gesoldeerd en een electriciteitsdraadje buiten om laten lopen .
groeten leon
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Verwijderen kap kachelhuis
Fons, ben je met het smeren van die lagertjes van het gillen van de fan af? Ik had het idee dat de fan zelf aanloopt tegen de behuizing bij dat gillen, maar het zou natuurlijk een uitkomst zijn als je er met wat druppeltjes olie af zou kunnen komen.RVIER schreef: Smeren is eenvoudig. Er zitten gesinterde lagertjes in die met enkele druppels motorolie weer helemaal blij zijn.
Re: Verwijderen kap kachelhuis
Meestal wel, 1 ding gebruik geen WD40 !! (naaimachine olie is eigenlijk het beste..)Willem de Zwijger schreef:Fons, ben je met het smeren van die lagertjes van het gillen van de fan af? Ik had het idee dat de fan zelf aanloopt tegen de behuizing bij dat gillen, maar het zou natuurlijk een uitkomst zijn als je er met wat druppeltjes olie af zou kunnen komen.RVIER schreef: Smeren is eenvoudig. Er zitten gesinterde lagertjes in die met enkele druppels motorolie weer helemaal blij zijn.
en mocht iemand dat in het verleden wel gedaan hebben probeer dan eerst het lager te reinigen met benzine voordat je het opnieuw smeert...
zolang de ventilatorbladen geen schade hebben hoort ie nergens tegenaan te lopen...
Re: Verwijderen kap kachelhuis
Weerstanddraatje (een soort looddraatje) was inderdaad gesmolten, dit is alleen aan de buitenkant niet te zien omdat het draatje in een bescherm kousje zit.
Ik heb een soldeerdraad dunner geveild en er tussen gesoldeerd, schakelaar gemonteerd en hij doet het weer .
Fan doet alleen nu meer lawaai dan voorheen , waarschjinlijk door het trekken aan de plastic kap en de behuising er omheen. Als het goed is krijg ik morgen een kachelhuis binnen die ik op marktplaaats heb gevonden, die ga ik in het weekend monteren.
Weet iemand of het verwijderen van het dashbord makkelijk kan? dit lijk mij namelijk de beste optie om het kachelhuis geheel te demonteren en te monteren.
Ik heb een soldeerdraad dunner geveild en er tussen gesoldeerd, schakelaar gemonteerd en hij doet het weer .
Fan doet alleen nu meer lawaai dan voorheen , waarschjinlijk door het trekken aan de plastic kap en de behuising er omheen. Als het goed is krijg ik morgen een kachelhuis binnen die ik op marktplaaats heb gevonden, die ga ik in het weekend monteren.
Weet iemand of het verwijderen van het dashbord makkelijk kan? dit lijk mij namelijk de beste optie om het kachelhuis geheel te demonteren en te monteren.
- Hanz
- Berichten: 3153
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: Verwijderen kap kachelhuis
uit nieuwsgierigheid: wat is er mis met WD40?Tweety schreef:1 ding gebruik geen WD40 !!
Re: Verwijderen kap kachelhuis
heren,
Smeer vooral geen wd40 en of naaimachineolie in de lagertjes. Dit is veel te dunne olie. Gebruik motorolie of zelfs versnellingsbakolie! anders kun je hem over een maand weer uit elkaar halen.
Kijk ook even naar de koolborstels of die nog lang genoeg zjn.
Als de rotor aanloopt, zit de kap er niet goed op. Om toch preventief geen gepiep te krijgen doe je een klein beetje vet op de rotorbuitenzijde. Als hij dan een beetje aanloopt gilt hij tenminste niet . Als de kap er weer goed opzit kun je hem met beheerst geweld even nog een beetje najusteren, voor het minste geluid.
Smeer vooral geen wd40 en of naaimachineolie in de lagertjes. Dit is veel te dunne olie. Gebruik motorolie of zelfs versnellingsbakolie! anders kun je hem over een maand weer uit elkaar halen.
Kijk ook even naar de koolborstels of die nog lang genoeg zjn.
Als de rotor aanloopt, zit de kap er niet goed op. Om toch preventief geen gepiep te krijgen doe je een klein beetje vet op de rotorbuitenzijde. Als hij dan een beetje aanloopt gilt hij tenminste niet . Als de kap er weer goed opzit kun je hem met beheerst geweld even nog een beetje najusteren, voor het minste geluid.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Verwijderen kap kachelhuis
mijn ervaring met WD40 is als je dat smeer op dingen die een beetje warm worden dan veranderd 't in een soort stroop....Hanz schreef:uit nieuwsgierigheid: wat is er mis met WD40?Tweety schreef:1 ding gebruik geen WD40 !!
Re: Verwijderen kap kachelhuis
dat van die naaimachine olie is een mening, die van mij heb ik 9 jaar geleden met naaimachine olie gesmeert... PTFE spray is ook niet gek....RVIER schreef:heren,
Smeer vooral geen wd40 en of naaimachineolie in de lagertjes. Dit is veel te dunne olie. Gebruik motorolie of zelfs versnellingsbakolie! anders kun je hem over een maand weer uit elkaar halen.
Kijk ook even naar de koolborstels of die nog lang genoeg zjn.
Als de rotor aanloopt, zit de kap er niet goed op. Om toch preventief geen gepiep te krijgen doe je een klein beetje vet op de rotorbuitenzijde. Als hij dan een beetje aanloopt gilt hij tenminste niet . Als de kap er weer goed opzit kun je hem met beheerst geweld even nog een beetje najusteren, voor het minste geluid.