1400 cc monopoint injectie super5

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

jeffr4
Contacteer:

Re: 1400 cc monopoint injectie super5

Bericht: # 130568Bericht jeffr4 »

Upgrade? Waarvoor? Voor wie? Dat mag je mij uitleggen Arie.

Kun je deze link niet beter plaatsen bij Diversen/Gezien op Marktplaats, eBay e.d......?

...... Arie heeft de upgrade verplaatst.
jeffr4
Contacteer:

Bericht: # 131334Bericht jeffr4 »

It's good to be back, wat een schitterend leven zo en ging ik eigenlijk terug voor mijn nieuwe project,
maar zeker ook lekker sleutelen aan de R4,
in de mooie nazomerse dagen (bloem),( lijkt wel kreta..een beetje), maar dan niet tussen de olijfbomen, maar tussen de dennegies..... update:

- De vliegwielsensorhouder is op de GTL-bak ge-TIG- last en met de pakking van Harry Velthuis
de bak/koppelingshuis en motor weer in elkaar gezet.
http://jeffr4.weebly.com/project-1400-c ... tie-3.html
Zie : Oktober 2011 R4 steunen aan de motor/ versnellingsbak en vliegwielsensor montage

- De gehele motor enz uitgebouwd
http://jeffr4.weebly.com/project-1400-c ... tie-4.html
Zie : Oktober 2011 Uitbouw 956 cc motor

Ja ................en dan is het lekker relaxen met veel voldoening (beer)
Afbeelding
Fous cinq

Bericht: # 131342Bericht Fous cinq »

lekker bezig !
heb je toevallig meer foto's van de ruimte waar de dynamo nu komt ? ben wel benieuwd hoeveel je het schutbord moet aanpassen ..
R4 gtl 1400cc 85' - Kever 1200 74' - kever 1300 68' - R5 parisienne2 84' - super5 automaat 90' - fiat 1100 68' - Vw T4 95'
jeffr4
Contacteer:

Bericht: # 131346Bericht jeffr4 »

Afbeelding

De motor hangt hier precies op de juiste afstand van voren,( zie motorsteun blok en steun balk) maar moet nog een paar centimeters zakken en die ruimte moet uit het schuine gedeelte gehaald worden.
Doordat ik de dynamosteun al een eind heb verhoogd, hoeft er in de hoogte niet zoveel uit en blijft de koets steun onderaan behouden. Er hoeft ook geen extra ruimte gemaakt worden voor de vrije loop van de riem, dat valt dus mee. Uiteindelijk heeft daar vroeger de accu gezeten en schat ik nu zo in, dat dat ongeveer dezelfde grootte heeft. De ECU blijft binnen op dezelfde plek, maar de ontstekingsmudule ( die je naast de dynamo ziet) moet ik gedeeltelijk verplaatsen, of iets opschuiven.

Het meeste werk zit aan de andere zijde, want het uitlaat/inlaatspruitstuk is veeeeel groter en als ik de motor op de steun laat rusten komt het spruitstuk tegen de koets, de stuurstang( helemaal recht) kan met geen mogelijkheid geplaatst worden( ook niet bij een verhoging van de motorsteun) en ook de plastic remcylinder reservoirs raken wat bekneld en de downpipe met lambda tegen de balk en de remleidingen.
Nu ben ik daar vanmiddag aan het frotten geweest en als ik de gehele motor verhoogd, linker zijde 2 cm en rechterzijde 3 cm, dan kan ik de hoofdremcyl .met reservoir laten zitten, de stuurstang onder leiden dmv een koppelstuk( dus knikken) en de downpipe zo fabrieken datie in het grote gat past, waar nu de remleidingen met het afdichtingsrubber doorheen gaan en die lijd ik wel om.....make the impossible..possible.
En dan past het uitstekend...het is wat passen en meten en een hoop werk en gaat het wel en moet toch lukken en waarom niet dit of dat?.......dat maakt het juist zo leuk :D

Hierbij een fotooke van de opdringerige-overvolle-filevormige, het zit mekaar in de weg, situatie, waarbij ik wel de motor ongeveer 3 cm hoger heb en de hoofdcylinder/plasic reservoir los zit, die komt bij vastschroeven ook nog hoger, maar daardoor wel kan blijven zitten met de plastic reservoirs en de downpipe door mij wordt aangepast,(recht stuk lassen), dus iets meer naar rechts en door het gat van het binnenscherm uitkomt
Afbeelding
Marcel77

Bericht: # 131363Bericht Marcel77 »

Kom je niet binnen de draaicirkel van de wielen met de downpipe?
Lijkt me bij volledig naar links sturen bijna het geval ofniet?

Echt een gaaf project om te volgen (nw)
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
jeffr4
Contacteer:

Bericht: # 131377Bericht jeffr4 »

Nee,dat valt reuze mee, had ook nog wat universele buis/bocht en verloop liggen, 51 mm van Stroevemotorsport,(die ik nog over had voor een uitlaat aanpassing Clio RS 2L , ook lekker!) en ondanks mijn 175/60/13 banden ,is er ruimte om ook met die dikke buisies te werken, effe gepast en gemeten en kunnen de wielen in de uiterste stand.

In eerste aanleg had ik de dowpipe zijdelings gekeerd en wellicht gaat dit em ook worden, want ik wil de katalysator plaatsen, daar waar de R4 met de zijuitlaat de demper bovenin de binnenscherm heeft, dus dan gaat de uitlaat zijdelings naar voren en boven.

Maar...... eerst maar de stuurstang net zoals de Saline4Fun maken, dus met een koppelstuk en ondersteunende lager. Zie deze topic page 5
jeffr4
Contacteer:

Bericht: # 134997Bericht jeffr4 »

Nu het weer wat beter is geworden en ik de kerst en nieuwjaar periode heb overleeft en ben uitge-snowboard, uitge-carnavalt en me alleen heb beziggehouden met VW aircooled engines en....een volgende virus heb opgelopen, waar ik helemaal lyrisch van ben geworden...de Renault F7R motor 2.0 16V Clio,( ja ook een goede motorbouwer die renault en leuk aan te frutten!) werd het tijd om aan de R4 verder te gaan. Zeker nu ik beloofd heb 22/23 september naar Montelhery naar het Renault-festival te gaan met mijn R4 en ik naast de injectiemotor nog enkele andere veranderingen wil aanbrengen.

Dankzij Vincent, ben ik er nu achter, dat de BDP-sensor, die op de super5 aan de bovenzijde van de versnellingsbak zit, bij gebruik van de R5 alpine triggerwheel, deze sensor aan de zijkant zit en dus ook een ander gatenpatroon heeft. De bevestigingsnokken van de super5 bak, had ik al netjes bovenop de GTL-bak alu gelast, maar kan ik die voor een ander doeleind gebruiken. En met wat passen en meten, boren een houder voor de exacte lokatie van de sensor gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

http://jeffr4.weebly.com/project-1400-c ... tie-4.html
Maart 2012 de sensor BDP verplaatsen naar de zijkant.
Rudi

Bericht: # 135125Bericht Rudi »

Sowee, goed bezig :D :wink: (beer)
jeffr4
Contacteer:

Bericht: # 136078Bericht jeffr4 »

Ondanks andere beslommeringen,toch nog wat tijd gevonden om aan de R4 te prutsen
Zie http://jeffr4.weebly.com/project-1400-c ... tie-4.html
Maart/April Motorsteunhoogte ,hoofdremcylinder, opening downpipe aanpassen.pakking spruitstuk

ook aan de opening voor de dynamo/waterpomp/poelie ,aan het schutbord gewerkt, dus eerst

R4 sloopbedrijf :
Afbeelding

R4 herstelbedrijf :

Afbeelding

R4 spuitbedrijf :
Afbeelding

Zie : http://jeffr4.weebly.com/project-1400-c ... tie-5.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Rudi

Bericht: # 136079Bericht Rudi »

In afwachting van een mogelijke spot, al moet ik er speciaal voor rijden.
deutz

Bericht: # 136089Bericht deutz »

Jeffrey, ik vind het een hele kunst wat je allemaal overhoop haalt!!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Tweety

Bericht: # 136094Bericht Tweety »

Ja als het allemaal af is ga je dan ook de strooklijn onder handen nemen, en een dubbele diffuser erop zetten met DRS enzo ?
jeffr4
Contacteer:

Bericht: # 136101Bericht jeffr4 »

Tweety,
Eerder in deze topic is te vinden waarom ik gekozen heb voor deze modernere cleon- injectiemotor en het mij er niet om gaat om er een snelheidsduivel van te maken.
jeffr4 schreef:
Mijn idee achter de inbouw van de 1,4 injectie is een vlotte modern geregelde motor in te bouwen, die voldoende trekracht en speed heeft en past in de lijn van het autootje... goedkoop, zuinig. En nu deze motor-uitvoering van na 1990 voldoende te verkrijgen is en voor een prikkie kunt kopen als je goed zoekt, lijkt mij
zo'n ombouw eens wat anders.
Dus daar waar de R4 is gestopt, want zelfs de Kever ( I am a Beetle-Maniak) had in de laatste jaren van zijn productie een 1600 injectie motor ( Mexicokever) .

Dus dit idee van mij is een andere insteek en moet in de filosofie van de R4 gezien worden, dus een nu spotgoedkope goede cleon motor, die met zo min mogelijk kosten en aanpassingen is in te bouwen en vlot en zuinig meegaat met het moderne verkeer en... milieu.
En voor 100 euries een complete super5 en een 40 euries voor een gtl-bak, kun je toch een heel eind freubelen.

Dus ja, straks ook geen dubbele difusser, wat zelfs in de F1 beperkt is en die DRS is echt niet nodig.
Gewoon kruissnelheid 130 km en af en toe doortrekken naar 160 km en.... uitvoeren met een E85 conversion kit! De future :D

De motor ligt er nu goed en passend in.
jeffr4
Contacteer:

Bericht: # 136103Bericht jeffr4 »

jeffr4 schreef:De motor ligt er nu goed en passend in.
Afbeelding

Zie: http://jeffr4.weebly.com/project-1400-c ... tie-5.html
RVIER

Bericht: # 136106Bericht RVIER »

ha jeffry

past goed zo!

Uitlaatgat is ook al klaar zie ik

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie