Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)
Rutger héél véél succes morgen het weer zou goed worden, en laat snel je ervaring weten!
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)
Hee Roberto, bedankt! Kan ik gebruiken.
Ik heb net 2 deurtjes voor proef gedaan maar dat ging niet zo lekker. Ik kreeg een sinaasappelhuid. Nou heb ik er eens goed over zitten denken (met een vriend) en wat zitten kijken maar uit mijn ervaring met 1k lak zou ik zeggen dat de lak te dik is en er dus zoals jullie zeiden wel een verdunner in moet. Ik heb nog nooit gespoten zonder verdunner maar aangezien de verkoper me zei dat ik beter geen verdunner kon gebruiken...
Morgen maar eens kijken of ik ergens aan dat spul kan komen. Als jullie dit nog lezen: weten jullie of de verdunner per 2k lak verschillend is? Zal wel moeilijk worden om daar morgen op zaterdag aan te komen.
Ik zou anders natuurlijk nog kunnen proberen met een gewone spuit te spuiten, of ik dan een beter resultaat krijg.
Ik heb net 2 deurtjes voor proef gedaan maar dat ging niet zo lekker. Ik kreeg een sinaasappelhuid. Nou heb ik er eens goed over zitten denken (met een vriend) en wat zitten kijken maar uit mijn ervaring met 1k lak zou ik zeggen dat de lak te dik is en er dus zoals jullie zeiden wel een verdunner in moet. Ik heb nog nooit gespoten zonder verdunner maar aangezien de verkoper me zei dat ik beter geen verdunner kon gebruiken...
Morgen maar eens kijken of ik ergens aan dat spul kan komen. Als jullie dit nog lezen: weten jullie of de verdunner per 2k lak verschillend is? Zal wel moeilijk worden om daar morgen op zaterdag aan te komen.
Ik zou anders natuurlijk nog kunnen proberen met een gewone spuit te spuiten, of ik dan een beter resultaat krijg.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)
Laat de deurtjes even uitharden en schuur ze opnieuw er is maar een type 2 k verdunner die heeft elk autolak bedrijf doe er niet meer als 10% bij anders zie je de schuurkorrel door de lak
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)
Ok, superbedankt voor de snelle reactie! Zal eens even kijken waar ik die zooi morgen kan halen. Ik houd jullie op de hoogte, ook met foto's!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)
Doe het nu zoals ik en Willem eerder hebben beschreven dan moet het zeker lukken! succes!!
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)
Ik heb vanmiddag de motorkap, de achterklep en de andere twee deuren gespoten.
Resultaat: sinaasappel. Weliswaar minder erg dan gister maar nogsteeds geen succes.
Ik ben dus niet blij
.
Omdat ik vandaag niet genoeg tijd meer had ga ik morgen (jaja zondag) de koets doen.
Ik heb het idee dat ik er niet een dik genoege laag op heb gezet (in één keer). Ik denk dat, na de plaklaag, een redelijk dikke laag moet komen. Als je een dunne laag neerzet, is er niet genoeg verf om het geheel dicht te laten trekken en blijf je dus met afzonderlijke druppeltjes verf zitten, in plaats van een dichte laag verf. Meerdere dunne lagen werkt niet omdat die 2k lak erg snel droogt, 2 dunne lagen vloeien dus niet in elkaar over. Er was dus waarschijnlijk simpelweg niet genoeg verf om de laag dicht te laten trekken. Er zijn wel plekken waar dit wel is gebeurd en dat zijn de typische overspray plekken. Ik denk dat een "waaier" verf uit je spuit niet optimaal is, dat je beter een iets minder brede straal kunt hebben, zodat er meer verf dicht bij elkaar terecht komt.
Ik ga morgen de carrosserie doen en ik hoop dat met dit in het achterhoofd, die beter wil.
Hebben jullie, Roberto en Willem, het idee dat er wel wat in mijn verhaal zit of kunnen jullie je er totaal niet in vinden?
Morgen moet de spuitcabine ook weer weg dus opschuren en nog een keer spuiten kan helaas niet. Misschien later. Polijsten is misschien nog een optie. Foto's van hoe erg het echt is zal ik morgen posten als ik er aan toe kom!
PS: ik heb nog verdunner kunnen krijgen en dat hielp wel.
Resultaat: sinaasappel. Weliswaar minder erg dan gister maar nogsteeds geen succes.
Ik ben dus niet blij

Omdat ik vandaag niet genoeg tijd meer had ga ik morgen (jaja zondag) de koets doen.
Ik heb het idee dat ik er niet een dik genoege laag op heb gezet (in één keer). Ik denk dat, na de plaklaag, een redelijk dikke laag moet komen. Als je een dunne laag neerzet, is er niet genoeg verf om het geheel dicht te laten trekken en blijf je dus met afzonderlijke druppeltjes verf zitten, in plaats van een dichte laag verf. Meerdere dunne lagen werkt niet omdat die 2k lak erg snel droogt, 2 dunne lagen vloeien dus niet in elkaar over. Er was dus waarschijnlijk simpelweg niet genoeg verf om de laag dicht te laten trekken. Er zijn wel plekken waar dit wel is gebeurd en dat zijn de typische overspray plekken. Ik denk dat een "waaier" verf uit je spuit niet optimaal is, dat je beter een iets minder brede straal kunt hebben, zodat er meer verf dicht bij elkaar terecht komt.
Ik ga morgen de carrosserie doen en ik hoop dat met dit in het achterhoofd, die beter wil.
Hebben jullie, Roberto en Willem, het idee dat er wel wat in mijn verhaal zit of kunnen jullie je er totaal niet in vinden?
Morgen moet de spuitcabine ook weer weg dus opschuren en nog een keer spuiten kan helaas niet. Misschien later. Polijsten is misschien nog een optie. Foto's van hoe erg het echt is zal ik morgen posten als ik er aan toe kom!
PS: ik heb nog verdunner kunnen krijgen en dat hielp wel.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)
Jammer Rutger, na de plaklaag moet je wel door spuiten tot de lak samen trekt tot een glanzend geheel dit gaat niet snel, belangrijk is het moment van stoppen dat kan ik niet opschrijven dat is toch een klein beetje gevoel vergeet niet dat de lak zelf zeker 10 minuten doorvloeit hoeveel verdunner heb je gebruikt wat ik zo lees is het naar mijn gevoel nog te weinig.
Probeer eens een stuk plaat te spuiten net zo lang dat de verf gaat zakken dan krijg je een beetje het gevoel van te vet spuiten daar tussen moet het ongeveer zitten
Probeer eens een stuk plaat te spuiten net zo lang dat de verf gaat zakken dan krijg je een beetje het gevoel van te vet spuiten daar tussen moet het ongeveer zitten
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)
Ik denk dat ik inderdaad niet te ver door ben gegaan, ben toch 1k gewend en dat trekt makkelijker dicht heb ik het idee. Ik heb in principe 10% verdund. Eerst geprobeerd met 10% van de lak en later met 10% van de combinatie van lak en verharder. Maar ik denk inderdaad dat ik langer door moet gaan, dus ook iets minder snel met de spuit heen en weer, waardoor er meer verf op 1 plek komt. Morgen update ik jullie weer!
Moet zeggen dat dit wel een domper is: zoveel werk om alles strak te krijgen en dan een bout-finish... niet echt iets waar je heel blij van wordt. Nu maar hopen dat het morgen wel goed gaat met mijn nieuwe strategie.
Moet zeggen dat dit wel een domper is: zoveel werk om alles strak te krijgen en dan een bout-finish... niet echt iets waar je heel blij van wordt. Nu maar hopen dat het morgen wel goed gaat met mijn nieuwe strategie.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)
Ja Rutger, het leven van de hobbyist die alles durft gaat niet altijd over rozen. Dat gedoe met: is verdunner nou juist goed of slecht voor de sinasappelhuid... Mijn gevoel is ook dat sinasappelhuid ontstaat als je tweede laag de eerste niet genoeg kan oplossen, die tweede moet zo dik mogelijk zijn. En voor die eindlaag beweeg ik (met mijn 1,3 mm nozzle) de spuit tergend langzaam, iets in de orde van 1 cm per seconde, en overlap dan de vorige gang met ongeveer 50%. De kunst van die eindlaag is om net geen zakkers te krijgen. En om te weten waar die grens ligt moet je er helaas een paar keer overheen...
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)
Rutger, hoe is het gegaan met de koets?
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)
Hee! Best goed eigenlijk. Vincent (van de groene F6 op ethanol) heeft me geholpen; twee zien meer dan een. We hebben een stuk of wat zakkers dus ik zal nog wel moeten schuren/polijsten (als dat wil), ook zitten er wat fisheyes hier en daar. Het voorspatbord bestuurderszijde heeft daar wel wat teveel last van, dus die ga ik waarschijnlijk ooit nog overspuiten. Heb ook nog een paar "schrale" plekjes gevonden maar er is in ieder geval geen sprake van sinaasappel!
Vandaag heb ik nog de motorkap en de achterklep overnieuw gespoten en moet zeggen dat die er, voor zover ik heb kunnen beoordelen (eerst laten drogen), erg strak in zitten. Ik heb alleen wat last gehad van belletjes in mijn lak. Ook bij het andere spuitwerk hadden we last van belletjes of vuildeeltjes. Ik denk dat vuil onvermijdelijk is, hoe je ook je best doet als amateur.
Ik ben al met al best tevreden over wat wij als amateurs in suboptimale omstandigheden hebben klaargespeeld! Het spuiten ging deze keer veel beter, gewoon meteen kijken of de boel dicht vloeit, zo niet, dan nog wat meer spuiten. 't is een handigheidje wat je even door moet hebben. Voordeel is dat de deuren en motorkap nu wel een mooi dikke (dubbele) laag hebben!
Heb de laatste dagen geen updates gepost omdat ik er even helemaal klaar mee was en even de R4 uit mijn hoofd heb proberen te zetten na het fiasco met de sinaasappelhuid, vandaar dat ik mijn belofte van de foto's niet na ben gekomen. Ik denk dat ik maandagavond even de spuitcabine ga afbreken dus dan zal ik ook even foto's van alle gespoten delen maken in het licht, zodat jullie kunnen zien hoe het is geworden!
Vandaag heb ik nog de motorkap en de achterklep overnieuw gespoten en moet zeggen dat die er, voor zover ik heb kunnen beoordelen (eerst laten drogen), erg strak in zitten. Ik heb alleen wat last gehad van belletjes in mijn lak. Ook bij het andere spuitwerk hadden we last van belletjes of vuildeeltjes. Ik denk dat vuil onvermijdelijk is, hoe je ook je best doet als amateur.
Ik ben al met al best tevreden over wat wij als amateurs in suboptimale omstandigheden hebben klaargespeeld! Het spuiten ging deze keer veel beter, gewoon meteen kijken of de boel dicht vloeit, zo niet, dan nog wat meer spuiten. 't is een handigheidje wat je even door moet hebben. Voordeel is dat de deuren en motorkap nu wel een mooi dikke (dubbele) laag hebben!
Heb de laatste dagen geen updates gepost omdat ik er even helemaal klaar mee was en even de R4 uit mijn hoofd heb proberen te zetten na het fiasco met de sinaasappelhuid, vandaar dat ik mijn belofte van de foto's niet na ben gekomen. Ik denk dat ik maandagavond even de spuitcabine ga afbreken dus dan zal ik ook even foto's van alle gespoten delen maken in het licht, zodat jullie kunnen zien hoe het is geworden!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)
Hallo!
Bij dezen weer een update! Er is in de tussentijd veel gebeurd. Ik heb na wikken en wegen besloten de auto gewoon nog een keer te spuiten, hij had best wat schrale plekken en hier en daar was volgens mij zelfs het witte van de primer door de lak te zien. Had niet de kans het geheel in zonlicht te bekijken maar nam het zekere voor het onzekere. Er zaten zoals gezegd fisheyes op de spatborden en ik vond nog een paar plekjes die heel schraal in de lak zaten. Ik heb het geheel weer opgeschuurd met 600 (nat) en daarna nog eens gespoten. Ik moet zeggen dat het er heel mooi uit ziet maar ik had een paar problemen. Door mijn enthousiasme over de eerste keer spuiten, qua hoe strak het was (geen sinaasappelhuid), ben ik deze keer te enthousiast geweest en heb ik een paar enorme zakkers gecreeerd op 2 spatborden, over de gehele lengte van de panelen. Dit wordt dus schuren en polijsten, maar a la, de auto zit goed dik en ook strak in de lak dus je hoort me niet klagen. Wel zie je helaas de krasjes van het schuren (600 nat!) nog door deze 2e laag heen. Voor wie het niet geloofde (ikzelf ook niet): schuren met 800 is absoluut geen luxe!
Hoe dan ook, ik ben begonnen met wat dingen te monteren. Allereerst de pedalen. Daarmee zit de hoofdremcilinder ook op zijn plek en kan ik de remleiding achter de motor langs vast aanleggen alvorens de motor te plaatsen, dan de stuurstang en de schakelpook. Omdat ik zo dom was geen foto's mee te nemen naar de sleutelplek over hoe die remleiding nou precies zat, heb ik eerst maar wat ander werk gedaan, zoals het plaatsen van de achterraampjes, in hun schone rubbers met veel zuurvrije vaseline en het aanbrengen van de kitnaden tussen de schermen en de carrosserie.
Bij dezen wat fotos van het geheel, de druppers, hoe het oppervlak van de lak er uit ziet en een foto van hoe mijn reparatie in de achterbak er uit ziet, alsof het zo hoort, al zeg ik het zelf
.

In de spuitcabine na de eerste laag

Met de motorkap er omdat die nou eenmaal ook ergens moest liggen
.

Van de andere kant

Close up-je van het dak. Vlak onder en boven de dakgoot is het een beetje dof, dat komt door overspray van onderen. De rest van de auto ziet er grotendeels zo uit als verder op het dak.

De pedalen er weer in

Close up van de motorkap, die uiteindelijk erg mooi dichtgetrokken is. De motorkap en de deuren plus achterklep zijn uiteindelijk ook 2 keer in de lak gekomen.

Mijn gemodificeerde wielkast achter
.

De zakker over de gehele lengte van het spartbord.

Idem, best slecht.

Achterruitjes zitten er weer in plus de kitranden!
Groeten,
Rutger.
Bij dezen weer een update! Er is in de tussentijd veel gebeurd. Ik heb na wikken en wegen besloten de auto gewoon nog een keer te spuiten, hij had best wat schrale plekken en hier en daar was volgens mij zelfs het witte van de primer door de lak te zien. Had niet de kans het geheel in zonlicht te bekijken maar nam het zekere voor het onzekere. Er zaten zoals gezegd fisheyes op de spatborden en ik vond nog een paar plekjes die heel schraal in de lak zaten. Ik heb het geheel weer opgeschuurd met 600 (nat) en daarna nog eens gespoten. Ik moet zeggen dat het er heel mooi uit ziet maar ik had een paar problemen. Door mijn enthousiasme over de eerste keer spuiten, qua hoe strak het was (geen sinaasappelhuid), ben ik deze keer te enthousiast geweest en heb ik een paar enorme zakkers gecreeerd op 2 spatborden, over de gehele lengte van de panelen. Dit wordt dus schuren en polijsten, maar a la, de auto zit goed dik en ook strak in de lak dus je hoort me niet klagen. Wel zie je helaas de krasjes van het schuren (600 nat!) nog door deze 2e laag heen. Voor wie het niet geloofde (ikzelf ook niet): schuren met 800 is absoluut geen luxe!
Hoe dan ook, ik ben begonnen met wat dingen te monteren. Allereerst de pedalen. Daarmee zit de hoofdremcilinder ook op zijn plek en kan ik de remleiding achter de motor langs vast aanleggen alvorens de motor te plaatsen, dan de stuurstang en de schakelpook. Omdat ik zo dom was geen foto's mee te nemen naar de sleutelplek over hoe die remleiding nou precies zat, heb ik eerst maar wat ander werk gedaan, zoals het plaatsen van de achterraampjes, in hun schone rubbers met veel zuurvrije vaseline en het aanbrengen van de kitnaden tussen de schermen en de carrosserie.
Bij dezen wat fotos van het geheel, de druppers, hoe het oppervlak van de lak er uit ziet en een foto van hoe mijn reparatie in de achterbak er uit ziet, alsof het zo hoort, al zeg ik het zelf

In de spuitcabine na de eerste laag
Met de motorkap er omdat die nou eenmaal ook ergens moest liggen

Van de andere kant
Close up-je van het dak. Vlak onder en boven de dakgoot is het een beetje dof, dat komt door overspray van onderen. De rest van de auto ziet er grotendeels zo uit als verder op het dak.
De pedalen er weer in
Close up van de motorkap, die uiteindelijk erg mooi dichtgetrokken is. De motorkap en de deuren plus achterklep zijn uiteindelijk ook 2 keer in de lak gekomen.
Mijn gemodificeerde wielkast achter

De zakker over de gehele lengte van het spartbord.
Idem, best slecht.
Achterruitjes zitten er weer in plus de kitranden!
Groeten,
Rutger.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)
Niet gek voor een amateurtje!
Als je je later nog eens verveelt: die druipers zijn in principe weg te krijgen door schuren met nat 2000 / 2500 en daarna in drie stappen van fijnheid polijsten met polijstvloeistof. Tegenwoordig zie ik vrij voordelige polijstmachines in de bouwmarkt liggen.
Aan de andere kant: als die auto een keer buiten hebt gehad zit er al snel dermate veel zand en wat al niet op dat je het al veel minder ziet.

Als je je later nog eens verveelt: die druipers zijn in principe weg te krijgen door schuren met nat 2000 / 2500 en daarna in drie stappen van fijnheid polijsten met polijstvloeistof. Tegenwoordig zie ik vrij voordelige polijstmachines in de bouwmarkt liggen.
Aan de andere kant: als die auto een keer buiten hebt gehad zit er al snel dermate veel zand en wat al niet op dat je het al veel minder ziet.
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)
Thanks!
Een maat van me heeft zo'n polijstmachine dus dat scheelt. Hij zei eerst schuren, dan met commandant 3 en daarna een speciale polijstvloeistof, zal het eerst wel eens proberen op een iets minder opvallende plek
. Maar eerst afmonteren lijkt mij! 
Een maat van me heeft zo'n polijstmachine dus dat scheelt. Hij zei eerst schuren, dan met commandant 3 en daarna een speciale polijstvloeistof, zal het eerst wel eens proberen op een iets minder opvallende plek


Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)
Niet gek??? Super gedaan,de passie,toewijding, volharding enz in de 341B druipt er van af!Niet die paar druppies, die polijst je er zo uit! Eerst maar in elkaar na een...jaar?Willem de Zwijger schreef:Niet gek voor een amateurtje!![]()
En bekeken met een grafisch gedetailleerde blik...
komtie vlinder er weer op? If you catch my drift?
