fopman topic

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Rutger-peer

Re: fopman topic

Bericht: # 128231Bericht Rutger-peer »

Ahaa, dacht al, hoe dronken moet ik zijn geweest dat ik me dat niet meer kan herinneren? In dat geval was het knap geweest dat ik de hele zooi wel gewoon ge-upload had ;).

Maar dank voor de uitleg!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
fopman
Contacteer:

Bericht: # 128702Bericht fopman »

Inmiddels een nieuwe S.E.V. Marchal stroomverdeler aangeschaft en gister heb ik de motor voor het eerst in waarschijnlijk tientallen jaren weer aan de praat gekregen. Volgens mijn informatie heeft de motor sinds 1992 niet meer gelopen. Misschien nog eens nuttig voor iemand die hetzelfde wil doen:
De ontstekingsvolgorde voor motor 680-2 is 1 - 3 - 4 - 2 (1e cilinder aan vliegwielzijde/kant versnellingsbak)
Afbeelding
Ook de velgen al even laten poedercoaten en een nieuwe (d.w.z. niet uit doosje sinds 1967) koplamp gevonden, ik moet er nu nog ééntje zien te vinden. Er zit roest in de lampen die in de auto zaten.
Afbeelding
Renault 4TL
tweede project type R1123 | Motor: 747cc type 800-05 | bouwjaar 1976 | kleur 705 Rouge
Renault 4L
eerste project type R1120 | Motor: 747cc type 680-02 | bouwjaar 1963 | kleur 618 Gris Templier
fopman
Contacteer:

Bericht: # 128771Bericht fopman »

Ik heb vandaag mijn eerste meters gereden in de R4, het rijdt fantastisch!!! Dit maakt mijn dag helemaal goed. De motor deed het al, maar de remmen nog niet.

Sinds vandaag werken de remmen weer, dus kon ik gaan rijden. Rechtsvoor zat muurvast en er zat geen remvloeistof meer in de leidingen. De hoofdremcilinder blijkt nog goed te zijn. Alleen als ik rem, dan blijven de remmen nog een beetje hangen. Hij blijft een beetje remmen als ik het rempedaal los laat. Ik heb remdruk en hij remt goed af, de wielen blokkeren als ik hard rem. Is er nog iets dat ik kan doen om de remmen nog wat soepeler te krijgen, zodat ze ook los laten na het remmen? Verder maakt de startmotor maar weinig toeren, misschien hoort dat zo bij 6 volt, maar het gaat wel erg langzaam. Als er compressie is, dan komt hij daar steeds net wel of net niet doorheen. Weet iemand waar dat aan kan liggen?
Renault 4TL
tweede project type R1123 | Motor: 747cc type 800-05 | bouwjaar 1976 | kleur 705 Rouge
Renault 4L
eerste project type R1120 | Motor: 747cc type 680-02 | bouwjaar 1963 | kleur 618 Gris Templier
Hanz
Contacteer:

Bericht: # 128775Bericht Hanz »

Ik weet niet beter of de startmotor van die oude viertjes maakt weinig toeren.
V.w.b. het blijven hangen van de remmen: nieuwe veren monteren? Heb je de cylindertjes goed schoon gemaakt of nieuwe gemonteerd?
fopman
Contacteer:

Bericht: # 128779Bericht fopman »

Hanz schreef:Ik weet niet beter of de startmotor van die oude viertjes maakt weinig toeren.
V.w.b. het blijven hangen van de remmen: nieuwe veren monteren? Heb je de cylindertjes goed schoon gemaakt of nieuwe gemonteerd?
Hallo Hanz,

Dan ga ik er vanuit dat de startmotor gewoon zo weinig toeren hoort te maken. Hij startte wel, maar ik heb de accu afgelopen nacht eerst maar eens aan de lader gezet. Dat helpt misschien ook wel mee. De massa ging via een startkabel, die uiteindelijk nogal warm werd.
Volgens mij zijn de cilinders nog wel goed, omdat ze niet vast zitten.
Ik kreeg ook nog een mailtje dat het misschien aan de remslangen zou kunnen liggen, die zien er ook niet bepaald nieuw uit en zouden van binnen wel eens verdikt kunnen zijn, aderverkalking zeg maar. Ik zal inderdaad ook eens naar de veren kijken.

Bedankt voor je reactie!
Foppe
Renault 4TL
Renault 4L
Hanz
Contacteer:

Bericht: # 128788Bericht Hanz »

Een losse cylinder is niet automatisch een makkelijk bewegende cylinder. Aan de onderkant van de binnenzijde wil zich nog wel eens wat drek en roest bevinden. Remedie: cylinder openmaken en met fijn schuurpapier ff opkuisen
Willem de Zwijger

Bericht: # 128839Bericht Willem de Zwijger »

Hoe krijg je in vredesnaam die onderdelen zo mooi geisoleerd op de foto op de gele achtergrond? Photoshop hobby?
jeffr4
Contacteer:

Bericht: # 128842Bericht jeffr4 »

Willem ,
CorelDraw of Photoshop. Met Photoshop... Magic Wand tool en dan select invert, copy... nieuw bestand maken met transparant background en pasten.En als GIF wegschrijven en niet als JPG, want dan krijg je een witte achtergrond.
fopman
Contacteer:

Bericht: # 128848Bericht fopman »

jeffr4 schreef:Willem ,
CorelDraw of Photoshop. Met Photoshop... Magic Wand tool en dan select invert, copy... nieuw bestand maken met transparant background en pasten.En als GIF wegschrijven en niet als JPG, want dan krijg je een witte achtergrond.
Hallo Jeffrey en Willem,

Ja, ik knip ze het liefst uit in Photoshop. Maak de foto meestal met een contrasterende achtergrond. Witte velgens, donkere achtergrond. Donkere stroomverdeler, dan een wit vel A4-papier er achter. Dan kun je met een paar muisklikken de achtergrond weg halen. Deze foto's zijn heel snel/grof gedaan en maar weinig tijd aan besteed.
Het kan met de Magic Wand tool, met Polygonaal of Magnetische Lasso. Als je de selectie hebt, dan kies je "inverse". Dan word alles buiten de selectie geselecteerd. Dan deleten en opslaan als GIF of PNG-afbeeldingen. Ik heb een voorkeur voor PNG.

Groet, Foppe
Renault 4TL
Renault 4L
dirkoosterhoff

Bericht: # 128851Bericht dirkoosterhoff »

Bij mijn 64er vier ging de startmotor eerst ook heel langzaam rond.
Ik dacht eerst de accu en heb deze vervangen wat wel enige verbetering opleverde.
toch bleef de startmotor moeilijk rond te krijgen en zeker bij koud weer.
Uiteindelijk toch de startmotor vervangen door een nieuwe en nu start hij direct en gaat ook veel sneller rond.
Waarschijnlijk is jouw startmotor dus ook wat versleten.
jeffr4
Contacteer:

Bericht: # 128854Bericht jeffr4 »

fopman schreef:Ja, ik knip ze het liefst uit in Photoshop. Maak de foto meestal met een contrasterende achtergrond.
Helaas krijg ik de te bewerken opnames/logo's niet altijd met een contrasterende achtergrond :cry: en ja
dan wordt het ook vaak in Coreldraw werken met lagen ,EPS/Masker.inverteren.

Nou las ik net een topic startmotor van Herman.R4 bij Vraag en Aanbod, maar weet niet over welk type het gaat.
fopman
Contacteer:

Bericht: # 128856Bericht fopman »

jeffr4 schreef:Nou las ik net een topic startmotor van Herman.R4 bij Vraag en Aanbod, maar weet niet over welk type het gaat.
Ik kijk het nog even aan. Mijn R4-tje heeft heel lang stil gestaan. Ook al draait de startmotor nog steeds heel langzaam, als hij door de compressie komt loopt de motor nu wel meteen. Ik ga straks eerst de auto bij een garage laten nakijken, ik wil weten wat er aan moet gebeuren om de bolide door de APK te krijgen. Ik heb het chassis nog niet goed kunnen bekijken en misschien zitten er toch wat rotte plekken aan de onderkant. Voordat ik nóg meer geld uitgeef aan onderdelen, is het wel handig om te weten of het R4-tje nog restaurabel is. Ik ben wel heel benieuwd eigenlijk, ik vermoed (of eigenlijk ik hoop) dat ze nog redelijk gaaf is.
Renault 4TL
Renault 4L
Plaats reactie