Ik heb een R4 TL uit 1984 met trommelremmen rondom. Nu wil graag de voorste trommels vervangen door schijfremmen. Ik vind dat toch niet echt lekker remmen, die trommels
![:cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Ik hoor graag van jullie.
Groet,
Coen, Nijmegen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Je krijgt grotere remmen en ook grotere remcilinders die zijn meer olie nodig dan een TL, daarom die grotere hoofdremcilinder.Coen72 schreef:Is het mogelijk een van de aansluitingen op mijn hoofdremcylinder(met 4 aansluitingen) af te doppen, zodat ik geen nieuwe(en prijzige) h-remcylinder hoef te kopen?
Dat druf ik niet te zeggen, persoonlijk zou ik het niet doen.Coen72 schreef: Dit zelfde geldt voor de remdrukverdeler: Op mijn TL zit ook een remdrukverdeler met 4 aansluitingen. kan ik deze weer gebruiken, of dient hij absoluut vervangen te worden??
Klopt. je bent plek nodig om je handrem weg te werken.Coen72 schreef: En waarom grotere ankerplaten, trommels en wielremcylinders achter? Heeft dit te maken met het feit dat de handrem bij ombouw op de achterwielen komt te zitten??
Waarom ombouwen naar een tussenmodel waar lastig onderdelen voor te krijgen zijn als je een uitvoering hebt waar alles wel goed leverbaar voor is?ervaar.R4 schreef:Het afdoppen van je hoofdremcilinder en je remkrachtverdeler is niet nodig, lijkt mij...
Op mijn '82/ '83-er GTL zit ook een hoofdremcilinder en remkrachtverdeler met vier aansluitingen
+ een extra retourleiding.
Handremgreep zit rechts van het stuur onder het dashboard.
Kabel gaat via schutbord en motorruimte, onder de auto door, naar "achterste verdeelpunt".
Eh... maar is de hoofdremcylinder wel geschikt voor de schijfremmen aan de voorzijde ?? denk 't niet....ervaar.R4 schreef:"Het te gebruiken type handremsysteem (via schutbord of "tussen de stoelen)
staat in dit geval los van het type hoofdremcilinder en remdrukbegrenzer"; dat wil ik ermee zeggen...
Een hoofdremcilinder en remdrukbegrenzer met 4 aansluitingen
kun je gewoon gebruiken voor je "nieuwe" GTL-achterwielremmen.
(zoals Renault dus ook standaard geleverd heeft...)
Ik zou, BIJ OMBOUW, ook gaan voor de "handremhendel tussen de stoelen-variant"... of je moet erg gehecht zijn aan je handremgreep links- of rechts van het stuur, onder je dashboard...
Tweety schreef:
Eh..., maar is de hoofdremcylinder wel geschikt voor de schijfremmen aan de voorzijde ?? 'k Denk 't niet....
der Franzose heeft ze wel met 4 aansluitingen....voor schijfremmen...
Ik denk dat er maar eens foto's geplaatst moeten worden van je hoofdremcylinder, Coen...Coen72 schreef:
Is het mogelijk een van de aansluitingen op mijn hoofdremcylinder (met 4 aansluitingen) af te doppen,
zodat ik geen nieuwe (en prijzige) h-remcylinder hoef te kopen ?
Ditzelfde geldt voor de remdrukverdeler: Op mijn TL zit ook een remdrukverdeler met 4 aansluitingen.
Kan ik deze weer gebruiken, of dient hij absoluut vervangen te worden?
? Welke hefboom onder de motorkap ? ...Ik heb onder de motorkap i.i.g. geen hefboom...Tweety schreef: Wat betreft de handrem onder het stuur; ik heb 'm daar speciaal naar toe gezet, maar 't waren best prijzige kabels.. (op de hefboom onder de motorkap..)
Ik heb er ook 1-tje...Tweety schreef: Ik heb de handremgreep voor tussen de stoelen nog; mag je zo hebben...
Handrem onder het stuur met hefboom zullen vast nog wel mensen willen hebben; ik heb er al 1-tje...
Dat type is vrij zeldzaam... alleen gebruikt op R6 en een korte periode op R4 (82 -83 ).. als de handrem op de voorwielen zit, zit er een hefboom onder de motorkap, en zit de handrem links onder het stuur....(bij jouw rechts toch ?)ervaar.R4 schreef:? Welke hefboom onder de motorkap ? ...Ik heb onder de motorkap i.i.g. geen hefboom...Tweety schreef: Wat betreft de handrem onder het stuur; ik heb 'm daar speciaal naar toe gezet, maar 't waren best prijzige kabels.. (op de hefboom onder de motorkap..)
Op/ onder mijn GTL zit het type dat op blz. 287 van de "Kluwer" staat...
De kabel loopt onder de bodem door, naar achteren, waar hij verdeeld wordt...
Oeoehhh....Tweety schreef:
Dat type is vrij zeldzaam...
Yeps..., rrrrrrechtsss...,Tweety schreef:
...alleen gebruikt op R6 en een korte periode op R4 ('82-'83)...
Als de handrem op de voorwielen zit, zit er een hefboom onder de motorkap
en zit de handrem links onder het stuur... (bij jou rechts, toch ?)
Dat lijkt me wettelijk verplicht... als het goeie schijven zijn met nieuwe blokken hoeft ie niet echt aan het stuur te trekken hoor...Goof schreef:Oh en wellicht ten overvloede, maar als je dit doet niet vergeten auto op de remmenbank te laten testen en het zaakje te laten uitlijnen.