Vacuum vervroeger

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Sousse

Vacuum vervroeger

Bericht: # 122168Bericht Sousse »

Hallo,

Als ik het slangetje van de vaccum vervroeger van de verdeler los maak en met mijn vinger dicht doe, merk ik geen verschil in het gerdag of geluid van de motor.
Betekend dit dat de vacuum vervroeger in de ontsteking niet werkt? zo ja hoe kan ik dit oplossen?

Alvast bedankt
zwergje

Re: Vacuum vervroeger

Bericht: # 122171Bericht zwergje »

Hoi Sousse,

Je kunt natuurlijk ook aan het slangetje dat van je vacuumvervroeger afkomt zuigen.
Als er geen snel opbouwende weerstand is, is ie lek, en doet ie het dus niet.

Groet, Serge :D
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Sousse

Bericht: # 122172Bericht Sousse »

Serge, bedankt voor je reactie. Ik heb je tip gevolgd en voel inderdaad een opbouwend weerstand als ik aan het slangetje zuig. Dit betekend dat het vevroeger dus wel werkt.
Toch merk ik geen verschil als ik die uitrek, weet iemand anders hoe dit kan?

Alvast bedankt
Fous

Bericht: # 122173Bericht Fous »

in principe merk je het meer bij het decelereren van de motor , op stationair maakt het niets tot weinig uit :wink:
Willem de Zwijger

Bericht: # 122177Bericht Willem de Zwijger »

De vacuumvervroeger moet er voor zorgen dat je geen geknal in de uitlaat krijgt als je remt op de motor
hans vooijs
Contacteer:

Bericht: # 122178Bericht hans vooijs »

Vacuumvervroeging wordt in eerste instantie toegepast om de auto zuiniger te maken in deellast.
Het vacuum is het hoogst in deellast,of er vacuum aanwezig is als de motor stationair loopt hangt af van de keuze van de autofabrikant om de vacuumaansluiting voor of achter de gasklep te plaatsen.
Maximale extra vervroeging gemaakt door de R4 ontsteking is 10 graden.
Als de motor niet reageert op het loskoppelen van de vacuumslang is het inlaat spruitstuk (iets) lek maar zo als het altijd is, ..meten is weten..
Bij moderne motoren wordt er geen gebruik meer gemaakt van het vacuum om het juiste ontstekingstijd te bepalen.
De gasklepstand is daar de bepalende factor wat betreft zuinigheid te krijgen mbv de ontsteking.
Bij race en rallyauto's koppel ik het vacuum af en bij een 123 ontsteking sluit ik hem niet aan kan alleen maar de kans vergroten op storingen.

mvrgr hans vooijs
hans
hans vooijs
Contacteer:

Bericht: # 122181Bericht hans vooijs »

Aanvullende informatie GTL ontsteking:
vervroeging bij de volgende onderdruk (in mbar) en in verdelergraden:

100-2
200-3
300-5
400-6
500-7
600-7

Dus boven de 500 mbar vindt geen vervroeging plaats betekent dat in krukasgraden de (extra)vacuumvervroeging stopt bij 14 graden.
Vacuumvervroeging is er alleen maar om het rendement te verbeteren en nergens anders voor.
De vacuumaansluiting bij een R4 met een Zenith 28 heeft de dusdanige positie dat als de gasklep dicht staat er GEEN vacuum aanwezig is op het slangetje naar de vacuumpot, dus als je stationair de slang van de verdeler trekt gebeurt er niets met het stationairtoerental.
Hou de slang maar eens tegen je tong en geef iets gas dan zal je merken dat er vacuum ontstaat,is dat niet zo dan lekt je inlaatspruitstuk.
Bij afremmen op de motor voorkomt het vacuum niet het knallen in de uitlaat, het knallen wordt veroorzaakt door een combinatie van een hete uitlaat en onverbrand mengse

mvrgr hans vooijs
hans
Sousse

Bericht: # 122187Bericht Sousse »

Hans, bedankt voor je duidelijke uitleg.
Ik heb je tip gevolgd en inderdaad met tong tegen de slag en gas geven voel ik de werking van het vaccum.

Ik ben weer wijzer geworden.

MVG
hans vooijs
Contacteer:

Bericht: # 122193Bericht hans vooijs »

Mooi vacuum heb je , ook controleren of het membraan in de vacuumvervroeger dicht is , dat gaat als volgt : stukje slang op het vacuumpotje drukken , verdelerkap losnemen ,rotor en afdekkapje wegnemen en daarna aan het slangetje zuigen .
Dan zie je de contactpunten heel iets bewegen dat is de vacuumvervroeging!

mvrgr hans vooijs
hans
Willem de Zwijger

Bericht: # 122210Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb altijd geleerd dat vacuumveroeging nodig is omdat een arm mengsel moeilijker (ont)brandt dan een rijk mengsel, en daarom eerder ontstoken moet worden. Een arm mengsel krijg je bij uitstek bij remmen op de motor (wat een extreem geval van deellast is), en als het arme mengsel dan niet goed verbrandt komt het in de hete uitlaat om daar alsnog te ontbranden.

Naar mijn idee zijn 'rendement verbetering in deellast' en 'niet knallen in de uitlaat bij remmen op de motor' dus twee kanten van dezelfde medaille, mee eens?
hans vooijs
Contacteer:

Bericht: # 122216Bericht hans vooijs »

Als je afremt op de motor neem ik aan dat je voet van het gas is , dan is er GEEN vacuum op het slangetje naar de vervroeger.
Dat heeft te maken met de positie van de aansluiting voor het vacuum , het gaatje zit net achter de gasklep er ontstaat pas vacuum op de vervroeger als de gasklep (iets) wordt geopend, dus bij afremmen heeft de vacuumvervroeging 0,0 invloed , men kan ook niet van een mengsel spreken want de gasklep staat zogoed als dicht,hooguit komt er iets brandstof binnen omdat de gasklep tegen de stationairschoef zijn aanslag heeft.
Inderdaad met mijn laatste vakantie in de franse alpen knalt het iets in de uitlaat als je afdaalt van zo'n colletje,maar dat is de lek van de gasklep als hij dicht staat.
Een arm mengsel met teveel voorontsteking veroorzaakt detonatie! De zuigerkant wordt opgevreten of er ontstaat een gaatje in de zuiger.
Racemotoren worden op het randje gezet qua mengsel (lambda 0,92!!) als je dan teveel voorontsteking geeft sterft hij bij de eerste race.
In deellast kan je bij de gemiddelde motor 10 tot 15 graden meer voorontsteking geven zuiver bedoeld om je rendement te verbeteren , de motor loopt dan op 0,95 lambda bij oude motoren en bij moderne motoren loopt hij op lambda 1 en in combinatie met een katalysator , die vindt het wel zo prettig als hij een arm mengsel krijgt aangeboden.

mvrgr hans
hans
Willem de Zwijger

Bericht: # 122219Bericht Willem de Zwijger »

Hans, ik kijk hier in een Zenith 28 met gesloten gasklep en zie toch het meetgaatje voor het vacuum (links naast de M) stroomafwaarts van de gasklep? Oftwel, als ik op de motor rem zuigt hij toch hard aan de vacuumvervroeger?
Afbeelding
hans vooijs
Contacteer:

Bericht: # 122220Bericht hans vooijs »

De gasklep is niet geheel gesloten! in die positie van de gasklep loopt de motor niet bepaald stationair en als je goed kijkt dan zie je waar de gasklep normaal aanligt, dan is het gaatje afgesloten net als beide stationaircompensatiegaatjes links, meet maar het vacuum bij stationair toerental die is 0.Geef maar eens goed gas en laat de gasklep eens dicht vallen dan meet je direkt een vacuum van 0,0!!
Als je misschien geen vacuummetertje hebt en je bent nog niet overtuigt het volgende proefje: trek het slangetje van de vervroeger af houdt het uiteinde tegen de tong en je zult merken dat bij een stationair toerental van 800 toeren GEEN vacuum aanwezig is en geef dan maar eens heel iets gas dan zal je merken dat bij ongeveer 1200 toeren!! heel iets vacuum ontstaat (dan staat de gasklep nog minder ver open dan op jouw foto), by the way als je de slang eraf trekt bij lopende motor gebeurt er niets met het stationaire toerental ook al een bewijs dat het vacuumgaatje is afgesloten,immers valse lucht veroorzaakt een toerenvariatie.
Wat betreft de rendementsverbetering door vacuumvervroeging in deellast de volgende (engelse) meetresultaten:
verbetering in brandstofverbruik 20% voor de gemiddelde auto en maar zelden minder dan 10%.
Goed he zo'n vacuumvervroeger!!

mvrgr hans vooijs
hans
Willem de Zwijger

Bericht: # 122274Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb mijn losse carburateur wederom ter hand genomen om te zien of die gasklep verder dicht kan, maar dat kan echt niet significant, bij de dichtste stand staat hij zo dat het gaatje open blijft. Deze is van een normaal lopend F6 blok gehaald. Ik zal nog eens kijken of de stationairstelschroef van de gasklep zodanig verdraaid kan worden dat het gaatje toch afgedicht wordt, wat dan zou kunnen wijzen op een slecht afgestelde carburateur. (Denk ik wel bij mezelf: als die gasklep echt 'klem' dicht zit zou moeten zitten, hoe moet er dan nog benzine en lucht door komen? Of is dat soms via dat gaatje links, met die stelschroef?)

Het regende gisteren net iets te erg voor de ultieme test, nl het meten van vacuum bij het sluiten van de gasklep bij hoge toeren, dat ga ik met de GTL proberen. Al zou je daarvan dan ook kunnen afvragen of hij wel volgens het inregelen der kunst staat afgesteld....
hans vooijs
Contacteer:

Bericht: # 122278Bericht hans vooijs »

Willem geloof mij nou maar ik heb hier een nieuwe Zenith liggen met een fatsoenlijke gasklep en als die dicht tot bijna dicht staat is het gaatje afgesloten, bovendien meet nou eens bij een normaal stationair toerental van ongeveer 800 a 900 toeren het vacuum die is (nogmaals) 0,0 niks!!
Bewijs dat het gat dicht is bij het afremmen op de motor is dat het vacuum aan het vacuumslangetje 0,0 niks is omdat het gaatje op dat moment zich bevindt voor de gasklep.
Waarom denk je nou dat de fabrikant de moeite neemt om juist daar een aansluiting te maken voor het vacuum!!
Anders kan je toch net zo goed de vacuumslang rechtstreeks aansluiten op het spruitstuk nogmaals de gasklep werkt ook als een klep voor het vacuum en daarom is het gaatje dicht als de motor stationair draait.
Als je afremt is er GEEN vacuum (op de vervroeging)dus geen invloed op de ontsteking dus het verhaal van dat de vervroeging voorkomt het knallen in de uitlaat snijdt totaal geen hout.
Voor de laatste keer in eerste instantie is de vervroeging om het benzineverbruik te verminderen.
Als de gasklep op de foto zover moet openstaan om stationair te kunnen draaien zou ik de afstelling van de ontsteking maar eens gaan controleren en heeft die motor uberhaupt compressie op alle cilinders?? of is ie gewoon moegestreden en overleden.

mvrgr hans vooijs
hans
Plaats reactie