Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Het opspannen van de torsiestaven gaat het makkelijkst als er nog geen koets opstaat. Ergens op t forum is nog wel een tekeningetje te vinden van hoe ik die dingen ooit weer heb opgespannen.
Savane 1993 =D
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Hee dank voor de tip. Ben even aan het zoeken geweest, er werd wel steeds over jouw tekening gesproken maar heb het plaatje in kwestie nog niet gevonden maar ik vind hem in de toekomst wel. Goed om te weten dat daar wat info over is, hoop dat het moment van monteren niet te lang meer op zich laat wachten;).
Ik heb ondertussen de onderdelen waarmee ik aan het spuiten was voorzien van 2 lagen primer en een aflaklaag. Ik denk dat ik er nog een aflaklaag over doe (althans de ophaningsdelen). De prioriteit ligt nu bij het chassis en het laswerk daaraan. Daarna ga ik de remklauwen en de achterrem-delen klaarmaken voor montage en dan komt de ophanging er weer onder. Maar dat is vooralsnog nog toekomstmuziek. Eerst al die tectyl-troep van de bodem en dan het lassen. Heb de ergste troep aan het chassis al verwijderd met een plamuurmes maar ben bang dat er nu een gasbrander aan te pas gaat komen aangezien die troep die op sommige plekken zit keihard is.
Overigens ben ik vanmiddag bij Sake geweest in Aduard en heb ik een van de twee plaatjes weten te bemachtigen die in de twee kuiltjes van de achterbalken van mijn Spaanse chassis vallen, onderaan de carrosserie. De andere was te slecht dus ik zal eentje moeten repliceren maar ik heb nu tenminste eentje voor voorbeeld. Nogmaals bedankt Sake.
Binnenkort meer foto's!
Rutger.
Ik heb ondertussen de onderdelen waarmee ik aan het spuiten was voorzien van 2 lagen primer en een aflaklaag. Ik denk dat ik er nog een aflaklaag over doe (althans de ophaningsdelen). De prioriteit ligt nu bij het chassis en het laswerk daaraan. Daarna ga ik de remklauwen en de achterrem-delen klaarmaken voor montage en dan komt de ophanging er weer onder. Maar dat is vooralsnog nog toekomstmuziek. Eerst al die tectyl-troep van de bodem en dan het lassen. Heb de ergste troep aan het chassis al verwijderd met een plamuurmes maar ben bang dat er nu een gasbrander aan te pas gaat komen aangezien die troep die op sommige plekken zit keihard is.
Overigens ben ik vanmiddag bij Sake geweest in Aduard en heb ik een van de twee plaatjes weten te bemachtigen die in de twee kuiltjes van de achterbalken van mijn Spaanse chassis vallen, onderaan de carrosserie. De andere was te slecht dus ik zal eentje moeten repliceren maar ik heb nu tenminste eentje voor voorbeeld. Nogmaals bedankt Sake.
Binnenkort meer foto's!
Rutger.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Een kleine 2 weken ijzige stilte maar hier ben ik dan weer met nieuws van het front in Heerenveen.
Ik heb wederom niet stilgezeten. Sinds de laatste update heb ik de ophanging nu voorzien van 2 lagen roestwerende en conserverende primer en 1 aflaklaag met dito eigenschappen en die ook door kan gaan als primerlaag als ik het blik mag geloven. Ik ben van plan om nog zo'n aflaklaag aan te brengen voor optimale bescherming maar dat is van later zorg. Deze delen liggen nu in kleden opgeborgen. Foto van een paar van de gespoten onderdelen

Ik heb het laatste stukje carrosserie van het nieuwe chassis afgehaald en daar ook de binnenschermen van afgehaald. Dit heb ik gedaan met een plamuurmes wat ik met een hamer tussen de naad sloeg door de kit heen. De schermen zijn er mooi en ongebogen vanaf gekomen.
Daarna kwam het schoonmaken van het chassis. Ik heb eerst de ergste troep met een plamuurmesje verwijderd, daarna ben ik met de brander en het plamuurmes bezig gegaan.

Daarmee haal je ook maar tot op zekere hoogte de troep er vanaf dus daarna ben ik bezig gegaan met de staalborstel op de haakse slijper (oftewel flex). Dit is een takkewerkje aangezien je met de staalborstel die laag eigenlijk ook nog uitsmeert. Maar uiteindelijk komt hij er toch af en komt de grondlaag in zicht. Wat het nou precies is wat er op de onderkant zit is mij nogsteeds niet duidelijk, het is geen tectyl zoals ik het ken. Het lijkt wel een kit-achtige substantie.

Heeft iemand een idee? Mijn hele chassis zat er eigenlijk onder (de onderkant) en het lijkt alsof het een erg goede bescherming geeft. Kan het antidreun zijn? Het moest er helaas toch af aangezien ik anders nooit een goede aanhechting krijg van de lak.
Overigens zit mijn chassis helemaal nogal dik in de kit. Het lijkt erop alsof ze destijds een kitpistool op lucht hebben gehad en daarmee maar losgeblabberd hebben over elke mogelijk denkbare naad (ook op plekken waar helemaal geen naad zit). Het nadeel daarvan is dat ik er veel werk van heb maar het voordeel is dat het al die tijd goede bescherming heeft gegeven. Het zal er toch af moeten, aangezien ik de vloer ook aan het schoonmaken ben met de staalborstel en ik daarmee ook de kit raak, waardoor deze rafelig wordt en dus nog meer vuil opneemt. De kit is namelijk ook binnenin te vuil om overheen te spuiten. Daarnaast is het lelijk. Er komt uiteraard nieuwe kit in. Foto van een plek met veel kit:

Een foto van de schone onderkant komt nog wel een keertje. Daarna konden we beginnen met het lassen. We hebben eerst de hoeken voor gedaan en daarna het gat in de vloer (daar is nog geen foto van ). We hebben de kleine driehoekjes vooraan vervangen door enkele plaat. Origineel bestaat dat uit een plaatje wat tegen de langsbalk aan gepuntlast is. Dit is natuurlijk vragen om problemen. Achter die plaatjes was mijn langsbalk dan ook volledig weggeroest. Hieronder foto’s van hoe het eerst was en hoe het is opgelost. Ik vind het persoonlijk erg mooi gelukt en geef daarvoor Roel (een vriend van mij, bij wie thuis ik de auto opknap) dan ook alle credits, zeker iemand met veel vaardigheid.
(uiteraard hebben we het rotte plek ook nog uitgeslepen).
En hoe het nu is.
Van voren.
De andere kant.
En het resultaat
Nog een keer
We hebben overigens de bovenste rand ook enkellaags gedaan, waar beide elkaar rakende platen oorspronkelijk allebei een zetrandje hebben. Wij hebben alleen de bovenste gebogen en de onderste daar tegenaan gelast met een volledige las. Overigens hebben we overal volledige lassen gebruikt, geen puntjes om de zoveel centimeter o.i.d. Tevens hebben we hier een daar een gaatje door op elkaar zittende platen geboord met een proplas er doorheen.
De reparatie van het gat aan de onderkant is nog niet op de foto gekomen maar is ook erg mooi geworden, daar later foto’s van.
Morgen gaan we met de achterbalken bezig.
Het beste,
Rutger.
PS: Voor de oplettende kijker. We hebben we aan de passagierszijde per ongeluk de zetrand van het driehoekje doorgetrokken. Deze kunnen we later nog afflexen als het de carrosserie in de weg zit. Weet iemand uit het hoofd of dit problemen oplevert?
Ik heb wederom niet stilgezeten. Sinds de laatste update heb ik de ophanging nu voorzien van 2 lagen roestwerende en conserverende primer en 1 aflaklaag met dito eigenschappen en die ook door kan gaan als primerlaag als ik het blik mag geloven. Ik ben van plan om nog zo'n aflaklaag aan te brengen voor optimale bescherming maar dat is van later zorg. Deze delen liggen nu in kleden opgeborgen. Foto van een paar van de gespoten onderdelen
Ik heb het laatste stukje carrosserie van het nieuwe chassis afgehaald en daar ook de binnenschermen van afgehaald. Dit heb ik gedaan met een plamuurmes wat ik met een hamer tussen de naad sloeg door de kit heen. De schermen zijn er mooi en ongebogen vanaf gekomen.
Daarna kwam het schoonmaken van het chassis. Ik heb eerst de ergste troep met een plamuurmesje verwijderd, daarna ben ik met de brander en het plamuurmes bezig gegaan.
Daarmee haal je ook maar tot op zekere hoogte de troep er vanaf dus daarna ben ik bezig gegaan met de staalborstel op de haakse slijper (oftewel flex). Dit is een takkewerkje aangezien je met de staalborstel die laag eigenlijk ook nog uitsmeert. Maar uiteindelijk komt hij er toch af en komt de grondlaag in zicht. Wat het nou precies is wat er op de onderkant zit is mij nogsteeds niet duidelijk, het is geen tectyl zoals ik het ken. Het lijkt wel een kit-achtige substantie.
Heeft iemand een idee? Mijn hele chassis zat er eigenlijk onder (de onderkant) en het lijkt alsof het een erg goede bescherming geeft. Kan het antidreun zijn? Het moest er helaas toch af aangezien ik anders nooit een goede aanhechting krijg van de lak.
Overigens zit mijn chassis helemaal nogal dik in de kit. Het lijkt erop alsof ze destijds een kitpistool op lucht hebben gehad en daarmee maar losgeblabberd hebben over elke mogelijk denkbare naad (ook op plekken waar helemaal geen naad zit). Het nadeel daarvan is dat ik er veel werk van heb maar het voordeel is dat het al die tijd goede bescherming heeft gegeven. Het zal er toch af moeten, aangezien ik de vloer ook aan het schoonmaken ben met de staalborstel en ik daarmee ook de kit raak, waardoor deze rafelig wordt en dus nog meer vuil opneemt. De kit is namelijk ook binnenin te vuil om overheen te spuiten. Daarnaast is het lelijk. Er komt uiteraard nieuwe kit in. Foto van een plek met veel kit:
Een foto van de schone onderkant komt nog wel een keertje. Daarna konden we beginnen met het lassen. We hebben eerst de hoeken voor gedaan en daarna het gat in de vloer (daar is nog geen foto van ). We hebben de kleine driehoekjes vooraan vervangen door enkele plaat. Origineel bestaat dat uit een plaatje wat tegen de langsbalk aan gepuntlast is. Dit is natuurlijk vragen om problemen. Achter die plaatjes was mijn langsbalk dan ook volledig weggeroest. Hieronder foto’s van hoe het eerst was en hoe het is opgelost. Ik vind het persoonlijk erg mooi gelukt en geef daarvoor Roel (een vriend van mij, bij wie thuis ik de auto opknap) dan ook alle credits, zeker iemand met veel vaardigheid.
We hebben overigens de bovenste rand ook enkellaags gedaan, waar beide elkaar rakende platen oorspronkelijk allebei een zetrandje hebben. Wij hebben alleen de bovenste gebogen en de onderste daar tegenaan gelast met een volledige las. Overigens hebben we overal volledige lassen gebruikt, geen puntjes om de zoveel centimeter o.i.d. Tevens hebben we hier een daar een gaatje door op elkaar zittende platen geboord met een proplas er doorheen.
De reparatie van het gat aan de onderkant is nog niet op de foto gekomen maar is ook erg mooi geworden, daar later foto’s van.
Morgen gaan we met de achterbalken bezig.
Het beste,
Rutger.
PS: Voor de oplettende kijker. We hebben we aan de passagierszijde per ongeluk de zetrand van het driehoekje doorgetrokken. Deze kunnen we later nog afflexen als het de carrosserie in de weg zit. Weet iemand uit het hoofd of dit problemen oplevert?
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Ziet er mooi uit!
Wat betreft dat extra randje wat je gemaakt heb boven de kriksteun, (driehoek) kom je een beetje in de problemen want de benzineleiding loopt daar langs de balk (en aan de linkerkant de remleiding...)

Waarom heb je het niet helemaal rond gelast?
Wat betreft dat extra randje wat je gemaakt heb boven de kriksteun, (driehoek) kom je een beetje in de problemen want de benzineleiding loopt daar langs de balk (en aan de linkerkant de remleiding...)
Waarom heb je het niet helemaal rond gelast?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Volgens mij staat die tekening in de topic: voorwielophanging torsiestangen opspannen van Gijssie d.d. 10 maart 2007.Rutger-peer schreef:Hee dank voor de tip. Ben even aan het zoeken geweest, er werd wel steeds over jouw tekening gesproken maar heb het plaatje in kwestie nog niet gevonden
Effe de zoekactie er op los laten
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
R4F6GTX Automaat schreef:
Waarom heb je het niet helemaal rond gelast?
Hee, bedankt voor het zeggen. Dat is ook zo ja. Moet maar even kijken wat we doen, of het hele randje weg of een uitsparing.
Wat betreft jouw vraag. Het driehoekje heeft 2 gezette kanten (2 omgebogen randen) die van het gezichtpunt van de foto dus naar je toe zijn gebogen. Een rand aan de lange zijde van de driehoek en een rand aan de verticale zijde. Die zit dus tegen de voorplaat van het chassis aan. Daarmee valt het driehoekje heel mooi in het gat. Roel (de lasser) heeft er klaarblijkelijk 2 stukken naadlas ingelast, voor extra stevigheid in de vouwen denk ik maar dat is dus gewoon dicht. Aan de onderzijde zit het gewoon dichtgelast maar hij heeft alle lassen alweer mooi vlakgeslepen dus je ziet niet hoe dat gelast is. Weet niet of dit een heel duidelijke beschrijving is...?
@ Gijs: Bedankt, ik zal nog eens gaan zoeken als de boel er weer op moet!
Rutger.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
jeffr4 schreef:Volgens mij staat die tekening in de topic: voorwielophanging torsiestangen opspannen van Gijssie d.d. 10 maart 2007.Rutger-peer schreef:Hee dank voor de tip. Ben even aan het zoeken geweest, er werd wel steeds over jouw tekening gesproken maar heb het plaatje in kwestie nog niet gevonden
Effe de zoekactie er op los laten
Geen dank, ik heet nog steeds Jeffrey en hierbij de tekening en het echte verhaal erbij kan de enige echte Gijssie je wel vertellen...tzt.Rutger-peer schreef:
@ Gijs: Bedankt, ik zal nog eens gaan zoeken als de boel er weer op moet!
Rutger.

- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Oh, sorry... zag Gijssie staan in je bericht en typte dat dan ook automatisch. Maar er mag sowieso wel een verhaaltje bij die tekening :p. Kan er momenteel weinig van maken haha. Maar goed, ik zal er tzt even naar kijken. Bedankt in ieder geval Jeffrey!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Haha t is zo makkelijk 
Het is een doorsnede van het chassis, de rode lijn, dat is een spanband om de torsiestaven uit elkaar te trekken, dus om de staven op zijn plek te houden als je de blauwe spanband aantrekt.
Dat zwarte ding moet een tang voorstellen waarmee je die "moeren", waar je de torsiestangen mee vast zet, vastpakt. Als je dan de blauwe spanband aantrekt kan je de staven opspannen...
Het is het makkelijkst als je dit doet als de koets er nog niet opstaat omdat je anders met de "rode" spanband de dorpels mogelijk verbuigt.
Maar ik dacht dat Herman inmiddels een TOOL heeft waarmee je de "moer" vast kunt pakken. Als je de auto dan op de brug zet kan je d.m.v. een grote hefboom ook de torsiestangen opspannen. Maar dat vergt veel kracht. Met de spanbanden is het een kwestie van ratelen
. Kost je vrij weinig inspanning
, enkel het denkwerk.. maar dat is bij deze inmiddels ook al voor je gedaan want je weet nu hoe het moet!
Bij vragen mag je tegen die tijd ook wel langskomen of bellen ofzo. Als je dan langskomt met je chassis kunnen we het meteen ff fixen!

Het is een doorsnede van het chassis, de rode lijn, dat is een spanband om de torsiestaven uit elkaar te trekken, dus om de staven op zijn plek te houden als je de blauwe spanband aantrekt.
Dat zwarte ding moet een tang voorstellen waarmee je die "moeren", waar je de torsiestangen mee vast zet, vastpakt. Als je dan de blauwe spanband aantrekt kan je de staven opspannen...
Het is het makkelijkst als je dit doet als de koets er nog niet opstaat omdat je anders met de "rode" spanband de dorpels mogelijk verbuigt.
Maar ik dacht dat Herman inmiddels een TOOL heeft waarmee je de "moer" vast kunt pakken. Als je de auto dan op de brug zet kan je d.m.v. een grote hefboom ook de torsiestangen opspannen. Maar dat vergt veel kracht. Met de spanbanden is het een kwestie van ratelen


Bij vragen mag je tegen die tijd ook wel langskomen of bellen ofzo. Als je dan langskomt met je chassis kunnen we het meteen ff fixen!
Savane 1993 =D
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Wat voor tang gebruik jij dan om die tosieveer mee vast te pakken? En krijg je daarmee geen kleine groefjes in de tosiestaaf? Dit kan nl leiden tot scheurinitiatie. Of kun je die op die moer kwijt? Ik zag nl. eens een foto van een torsieveer die doorgescheurd was vanwege een groefje omdat iemand de massa van het lasapparaat even makkelijk om die torsieas meende te mogen klemmen....
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Ja inderdaad dat was RVIER. Je moet NIET de torsiestang pakken maar met een juiste tang de "moer" waar de torsiestang inzit. Wat voor tang ik had?? Gewoon een flinke moordenaar/pijptang lag hier in de garage ik dacht die kan ik gebruiken. Ik heb wel de uiteindes van de tang samengenepen met een spanband omdat ik anders te hard moest knijpen en ratelen. 

Savane 1993 =D
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Rutger, Gijs,
Ik zie dat de de hele voorwielophanging ervanaf ligt. Dat betekent dat je de Gijs-tool niet nodig hebt. Immers je monteert de voorwielophanging drager tegen het chassis, steekt de onderdraagarm (waarvan je natuurlijk de rubberbus hebt vervangen) in de voorwielophanging drager en draait de moer handvast. Dus nog niet vastdraaien omdat pas mag als de voorwielophaning belast is. De onderdraagarm hang nu door zijn eigen gewicht recht naar beneden. Monteer nu de torsiestaaf (links en rechts niet verwisselen) en zet het uiteinde vast. Als je nu de onderdraagarm gaat belasten (= naar buiten trekken) zal hij ongeveer de goede wagenhoogte hebben.
vr gr Fons
Ik zie dat de de hele voorwielophanging ervanaf ligt. Dat betekent dat je de Gijs-tool niet nodig hebt. Immers je monteert de voorwielophanging drager tegen het chassis, steekt de onderdraagarm (waarvan je natuurlijk de rubberbus hebt vervangen) in de voorwielophanging drager en draait de moer handvast. Dus nog niet vastdraaien omdat pas mag als de voorwielophaning belast is. De onderdraagarm hang nu door zijn eigen gewicht recht naar beneden. Monteer nu de torsiestaaf (links en rechts niet verwisselen) en zet het uiteinde vast. Als je nu de onderdraagarm gaat belasten (= naar buiten trekken) zal hij ongeveer de goede wagenhoogte hebben.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Ik heb gewoon eerst de torsiestaaf onder de stoel vastgemaakt en vervolgens de onderste draagarm inclusief de rechtopstaande beugel die op het chassis komt met brute spierkracht op z'n plek gekregen. Eerst de 2 onderste bouten door de rechtopstaande beugel gestoken en vervolgens goed mikken om de beugel in 1 beweging tegen het chassis te duwen. Bouten handvast zetten en dan de bovenste 2 bouten door het chassis steken en handvast zetten. Dan alle bouten geleidelijk aandraaien totdat de beugel vastzit.
Let wel, deze methode heb ik toegepast met de koets van het chassis af en de motor eruit. Dan heb je alle ruimte.
Let wel, deze methode heb ik toegepast met de koets van het chassis af en de motor eruit. Dan heb je alle ruimte.
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Inderdaad, het klopt wat Fons zegt. Als je de voorwielophanging helemaal los hebt en is deze zodoende niet belast en staat er dus geen spanning op de torsiestangen.
Gelukkig zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden
.
Veel plezier nog met lassen, hoe staat het met de achterbalken?
En inderdaad alle kit weghalen, daar wil nog wel eens vocht onderkruipen/tussenzitten.. en als je het goed wil doen kit je het spul weer af op een droge zonnige dag met weinig vocht in de lucht... Krijgt het chassis straks weer zo"n sexy geel kleurtje?! Ik zou je wel aanraden om een goede primer te gebruiken en een goede 2K lak. Kost wat maar ik moest laatst een het chassisnummer uitkrabbelen, leesbaar maken.. en die 2K lak zit er echt heel goed op
.
Gelukkig zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden

Veel plezier nog met lassen, hoe staat het met de achterbalken?
En inderdaad alle kit weghalen, daar wil nog wel eens vocht onderkruipen/tussenzitten.. en als je het goed wil doen kit je het spul weer af op een droge zonnige dag met weinig vocht in de lucht... Krijgt het chassis straks weer zo"n sexy geel kleurtje?! Ik zou je wel aanraden om een goede primer te gebruiken en een goede 2K lak. Kost wat maar ik moest laatst een het chassisnummer uitkrabbelen, leesbaar maken.. en die 2K lak zit er echt heel goed op

Savane 1993 =D
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Alweer een tijdje terug maar nu dan eindelijk weer een update.
Ik zal alleen zomaar wat foto's posten en er wat bij vertellen.

Laswerk aan de achterpoten.

Onze opstelling. We hadden 2 lange profielen onder het chassis langs gelegd. Het bleek dat dat precies de juiste hoogte was voor de achterpoten. Ook hebben we de 2 achterpoten met elkaar verbonden en de waterpas er bij gehad.

Na het lassen. Daarna is de hele handel nog afgebraamd, platgeslepen. Die foto's heb ik zelf helaas niet, die heeft de lasser, dus die hebben jullie nog van me tegoed.

Nog een keer

Reparatie aan de onderkant.

In de Owatrol C.I.P. en smeerkit.

De oude fuseekogels opnieuw in het vet zetten.

De opgeknapte remankerplaten met toebehoren.

Het chassis gespoten en de achteras gemonteerd. Dat monteren had nog wat voeten in de aarde. De gaten die ik had geboord met mijn mal waren niet honderd procent op de goede plaats. Ook vind ik het apart dat bij een chassis als deze, met de niet-rechte bovenkant van de achterpoten, de gaten voor de achteras echt precies op de flens zitten. We hebben de flens om moeten buigen om de achteras te kunnen monteren. Ook had ik de nieuwe bevestigingsbeugel een beetje te ver op de asstomp geslagen. Ik heb hem wat op spanning kunnen trekken in het rubber met een poelietrekker, waardoor ik de as wel kon monteren. Het lukte me echter niet om hem wat terug te trekken. Het rubber staat nu dus wel wat op spanning, ik hoop dat het geheel toch nog weer wat terug schuift als ik eenmaal in de auto ga rijden, anders zal het rubber ooit wel eens gaan scheuren en moet ik misschien weer een nieuwe beugel monteren. Ook buigen de torsiestaven een beetje naar onderen door. Hoogstwaarschijnlijk omdat we iets dikkere plaat hebben gebruikt voor de reparatie aan de achterpoten.

Deels gemonteerde voorophanging.

Onze manier van op spanning brengen van de torsiestaven. Ik heb de onderste draagarmen eerst helemaal naar beneden gedaan, toen de torsiestaven er in geduwd en de spanning er op deze manier op gebracht. We hebben de lepel van de palletvork op het chassis gelegd (natuurlijk niet het gewicht op het chassis) en daar een sjorband omheen gedaan. De vork zorgt er dus voor dat het chassis niet omhoog komt en geeft tevens een punt waar je de sjorband om kunt leggen.

Nog een foto van het geheel.

Het chassis rollend.
Het chassis staat achter nog wat omhoog, dit komt, denk ik, vanwege het feit dat ik de achterste schokbrekers nog niet heb gemonteerd, ik denk dat deze een minimale afstand hebben die groter is dan wat er nu qua ruimte zit tussen de twee bevestigingspunten, waardoor de rijhoogte achter lager wordt. Kan iemand dat bevestigen?
Het chassis is rollend maar dat ook zo minimaal mogelijk, zodat het net op de wielen kan staan. Ik moet de stabilisatorstangen e.d. nog wel bevestigen om een volledige ophanging te hebben.
Rutger.
Ik zal alleen zomaar wat foto's posten en er wat bij vertellen.
Laswerk aan de achterpoten.
Onze opstelling. We hadden 2 lange profielen onder het chassis langs gelegd. Het bleek dat dat precies de juiste hoogte was voor de achterpoten. Ook hebben we de 2 achterpoten met elkaar verbonden en de waterpas er bij gehad.
Na het lassen. Daarna is de hele handel nog afgebraamd, platgeslepen. Die foto's heb ik zelf helaas niet, die heeft de lasser, dus die hebben jullie nog van me tegoed.
Nog een keer
Reparatie aan de onderkant.
In de Owatrol C.I.P. en smeerkit.
De oude fuseekogels opnieuw in het vet zetten.
De opgeknapte remankerplaten met toebehoren.
Het chassis gespoten en de achteras gemonteerd. Dat monteren had nog wat voeten in de aarde. De gaten die ik had geboord met mijn mal waren niet honderd procent op de goede plaats. Ook vind ik het apart dat bij een chassis als deze, met de niet-rechte bovenkant van de achterpoten, de gaten voor de achteras echt precies op de flens zitten. We hebben de flens om moeten buigen om de achteras te kunnen monteren. Ook had ik de nieuwe bevestigingsbeugel een beetje te ver op de asstomp geslagen. Ik heb hem wat op spanning kunnen trekken in het rubber met een poelietrekker, waardoor ik de as wel kon monteren. Het lukte me echter niet om hem wat terug te trekken. Het rubber staat nu dus wel wat op spanning, ik hoop dat het geheel toch nog weer wat terug schuift als ik eenmaal in de auto ga rijden, anders zal het rubber ooit wel eens gaan scheuren en moet ik misschien weer een nieuwe beugel monteren. Ook buigen de torsiestaven een beetje naar onderen door. Hoogstwaarschijnlijk omdat we iets dikkere plaat hebben gebruikt voor de reparatie aan de achterpoten.
Deels gemonteerde voorophanging.

Onze manier van op spanning brengen van de torsiestaven. Ik heb de onderste draagarmen eerst helemaal naar beneden gedaan, toen de torsiestaven er in geduwd en de spanning er op deze manier op gebracht. We hebben de lepel van de palletvork op het chassis gelegd (natuurlijk niet het gewicht op het chassis) en daar een sjorband omheen gedaan. De vork zorgt er dus voor dat het chassis niet omhoog komt en geeft tevens een punt waar je de sjorband om kunt leggen.

Nog een foto van het geheel.

Het chassis rollend.
Het chassis staat achter nog wat omhoog, dit komt, denk ik, vanwege het feit dat ik de achterste schokbrekers nog niet heb gemonteerd, ik denk dat deze een minimale afstand hebben die groter is dan wat er nu qua ruimte zit tussen de twee bevestigingspunten, waardoor de rijhoogte achter lager wordt. Kan iemand dat bevestigen?
Het chassis is rollend maar dat ook zo minimaal mogelijk, zodat het net op de wielen kan staan. Ik moet de stabilisatorstangen e.d. nog wel bevestigen om een volledige ophanging te hebben.
Rutger.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).