Schoapkes cabrio project

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

schoapke

Re: Schoapkes cabrio project

Bericht: # 118763Bericht schoapke »

de ruitenwisser is "getakkeld"

van de schakelaar gaan 3 draden naar de wisser:
1 is plus op de motor
2 is ook plus op de motor
3 zit op een draaischijf waar en stukje uit is
4 is een constante plus en zit op de draaischijf

een contact geschakelde plus op de schakelaar;
in de eerste stand schakelt draad 1
in de tweede stand schakelt draad 1 en 2 [twee keer plus sneller draaien]
in de ruststand schakelt draad 1 met 3. 3 is via de schijf verbonden met constante plus 4 en laat zo de motor draaien tot waar de schijf onderbroken is.

En zo staat de wisser weer in de beginstand.

Met deze info heb ik dus een drie standen schakelaar kunnen verbouwen en de contacten zo kunnen buigen dat de bovenstaande schakelingen ontstonden (beer)

Maar Es heeft pas echt hard gewerkt. Vandaag heeft de binnenkant de laatste laag lak gekregen, dus ik kan weer verder met het "bruute" werk. Zaterdag gaat het blok er terug in en volgende week beginnen we met het houtwerk.
Daarna kunne we weer verder met de buitenkant schuren en plamuren :D
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tweety

Bericht: # 118767Bericht Tweety »

ik ben blij dat het gelukt is... :lol: aha... dus de rode en de witte samen gaat ie sneller draaien ?
Rik

Bericht: # 118788Bericht Rik »

Tweety schreef:ik ben blij dat het gelukt is... :lol: aha... dus de rode en de witte samen gaat ie sneller draaien ?
werkt dat dan ook als je ipv een wite en een rode een roze draadje pakt?
Sjefke, de blauwe 99-LHZ-4!
Tweety

Bericht: # 118794Bericht Tweety »

Heh rik doe niet zo flauw, ik ben blij dat het uit elkaar halen de boel heeft verduidelijkt... (baai)
schoapke

Bericht: # 118796Bericht schoapke »

Ach Rik heeft gewoon iets met rose. Zeker op maandag ;)
Morgen maar eens met het blok beginnen en zondag op mn gemak de kabelboom uitzoeken.

Kan al het 6v gebeuren daarna naar Bram [zal ie blij me zijn ;)]
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
schoapke

Bericht: # 118804Bericht schoapke »

Zo blokje licht er in en alweer een en ander mogen aanpassen. Bodem is ook mooi zwart 8)

Morgen maar eens een paar kiekjes plaatsen Afbeelding
R4F4 FASA 1977
schoapke

Bericht: # 118814Bericht schoapke »

Vandaag niet met de aandrijfassen verder gegaan, maar wel met schuren en plamuren. En bij het uitzoeken van de spullen die allemaal weer terug op de cabrio moeten, zijn nog een paar dingen naar boven gekomen die een likje verf nodig hebben [ die dus nog zwart/ metalic rose / roestig zijn ]

Maar daar zitten jullie waarschijnlijk niet zo op te wachten, dus bij deze de beloofde foto's

Hier zit het blok er vers is. alleen was de handremkabel een beetje in de verdrukking geraakt.
Afbeelding
Ondertussen is de vloer moi in het zwart gezet
Afbeelding
En hier zijn we al weer wat verder met de opbouw
Afbeelding

Leuk detail is de schakelstang van een 313 bak op die van een 850 blok.
Omdat de positie van de schakelpook verschillend is, hebben we wel wat meer speling moeten geven.
Zal nog wel wat fine-tuning nodig hebben :wink:
R4F4 FASA 1977
Tweety

Bericht: # 118823Bericht Tweety »

Zo zie ik ook pas hoe zot veel ruimte je overhoud onder de motorkap.. ze zou d'r heest 1-tje willen bouwen met een punt neusje...
schoapke

Bericht: # 118848Bericht schoapke »

Vanmiddag de hele middag in een oranje shirt gelopen....
Afbeelding

om de motorkap te schuren natuurlijk (plrr)
R4F4 FASA 1977
schoapke

Bericht: # 118868Bericht schoapke »

Afbeelding

vandaag de deuren van de witte onderhanden zodat die niet zo rood meer zijn straks :wink:
R4F4 FASA 1977
schoapke

Bericht: # 119017Bericht schoapke »

Zo, zijn weer een weekende verder met mee en tegenvallers.

Esther heeft de roller weer terhand genomen en de motorkap aangepakt
AfbeeldingAfbeelding
En zo zitter er weer twee lagen grondverf aan de binnenkant. Tegelijk worden er delen van de "witte"r4 gedaan en ook daar eerst de binnenkant afwerken en daarna de buitenkant.

Toon en ik zijn bezig geweest met het houtwerk terug plaatsen
Afbeelding Afbeelding
Als eerste de puzzel van de instap en daarna het achterstuk
Afbeelding Afbeelding

Vandaag zijn we bezig geweest met de aandrijfassen, nou ja assen.....
Aan de bijrijders kant zit hij er in, maar toen we de fusee wilde ronddraaien zat het wiel goed vast.
Het rare was dat ik ook helemaal geen druk op het rempendaal heb [altijd wel gehad]
Toen ik de ontluchtingsnippel uit de cilinder draaide ook niks, geen zucht geen vlucht.

Uiteindelijk een poulietrekker er op gezet en eens flink aangedraaid. Dop over de aandrijfas met een busje. Oude fusee over de wielbouten en trekken maar.
Nou zijn we niet flauw met kracht zetten, zeker niet met een meter verwarmingsbuis. Maar we kregen de trommel er met geen mogelijkheid vanaf. Laten hem nu maar een tijdje onder spanning staan en kijken of dat wil helpen.

Kunnen we hier weer even brainstormen over wat er aan de hand kan zijn :wink:
R4F4 FASA 1977
Mark4GTL
Contacteer:

Bericht: # 119020Bericht Mark4GTL »

heb je de aandrijfasmoer ook vervangen?

zo ja, dan zit daar het probleem.
zelfde gehad; moest wiellager vervangen, zat nieuwe moer bij. Deze heeft ander (verkeerd) schroefdraad...

gevolg, aandrijfaseinde naar de **** en later maar de aandrijfas vervangen met een passende moer...
kreeg de moer er alleen af met een slagmoersleutel op luchtdruk, en zelfs dat ging moeilijk...
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
RVIER

Bericht: # 119022Bericht RVIER »

- over de aandrijfassen
heb je wel de goede aandrijfas gemonteerd? Er zijn lengteverschillen

- over het demonteren van de trommel. Over welk type trommel hebben we het? Met de geintegreerde naaf? of het "moderne type" met een naaf en een losse trommel?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
schoapke

Bericht: # 119024Bericht schoapke »

trommel model 61 ben ik bang, al zie ik wel ruimte ontstaan tussen trommel en naaf.
Aandrijf as is die die bij het 850 blok horen.

Kan het zijn dat toen de handremkabel verstrikt zat in het blok de schoentjes te ver zijn uitgetrokken??
R4F4 FASA 1977
RVIER

Bericht: # 119028Bericht RVIER »

he maarten,

was ik al een beetje bang voor je wisselt motor, bak en assen en de nieuwe assen zijn langer.

- als de auto op de krik staat en je kunt het wiel wel ronddraaien, en als hij op het wiel staat , niet dat lijkt de aandrijfas te lang. Als je de aandrijfasmoer losdraait moet je hem eigenlijk een beetje naar binnen kunnen duwen.
- Volgens MR175 passen de aandrijfassen die gebruikt werken met de fusee stukken van de eerst generatie (fuseelangshelling 7 graden, voor 1969) niet bij de fuseestukken van de tweede generatie (fuseelangshelling 13 graden, na 1969). (zie ook haynes fig 10.5). Je mag ze volgens MR175 in geen geval door elkaar monteren!!

MBt de trommels: het lijkt erop dat je de trommels hebt volgens figuur 7.8 haynes. Als dat zo is kan het goed zijn dat het remstelmechanisme zo strak mogelijk staat. Met een klein slijtrandje in de trommel krijgt je die er dan niet vanaf. Je moet in ieder geval de remschoenen terugstellen. Als je al ziet dat de naaf tov de trommel verschoven is lijkt me dit de voor de hand liggende oplossing.

sterkte,

vr gr Fons

ps je moet dus andere passende assen vinden (?), passend maken of de voortrein vervangen (inclusief de torsiestaven).
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie