Even voorstellen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Even voorstellen
Hallo heren en dames,
Graag wilde ik mij even voorstellen. Ik (Michiel) ben de trotse bezitter van een Renault 4 uit het jaar 1992. Ze is sedert 2 weken de parkeerplaats voor het huis aan het verfraaien en ik krijg er nog lang geen genoeg van. Ook het rijden is een genot. Heb ook een nare Opel Astra als leaseauto maar daar maak ik zo min mogelijk gebruik van.
Ook wilde ik graag van de gelegenheid gebruik maken om eens een dilemma voor te leggen. Ik heb het forum al vele malen doorzocht en kom net niet geheel mijn, of eigenlijk haar, probleem tegen.
Het is namelijk zo dat de verkopende partij mij verteld heeft bij de transactie dat de parel wat koelvloeistof gebruikte. De koppakking is vorig jaar augustus vervangen dus ik verwachte eigenlijk dat er ergens een slang niet goed vast zou zitten oid (de verkoper bleek geen kenner dus hoopte ik daar min of meer op). Echter, dat is niet het geval. Ik heb alles nagelopen en nergens een lek te bekennen. Dus mijn conclusie was defecte koppakking, maar daar zijn de symptomen niet geheel naar. Geen stoom uit de uitlaat, geen borrelen in het expansievat bij gas geven, geen verbruik bij het rijden, mooie kleur koelvloeistof in de radiateur, mooie kleur koelvloeistof uit ontluchtnippel als ik expansievat omhoog houdt en de kachel open staat, geen prut in expansievat.
Welke symptomen dan wel: yoghurt op de olievuldop, wanneer ik gereden heb daalt het niveau niet, wanneer ik de volgende dag kijk is het niveau danig gedaald maar stabiliseert wel (lees: komt niet meer omhoog bij starten en warmlopen motor) en het oliepeil is aardig verhoogd (heb nog niet ververst, staat einde van de week op het program).
Wie heeft er tips, trucs of gewoon een oplossing?
Groet,
Michiel
Graag wilde ik mij even voorstellen. Ik (Michiel) ben de trotse bezitter van een Renault 4 uit het jaar 1992. Ze is sedert 2 weken de parkeerplaats voor het huis aan het verfraaien en ik krijg er nog lang geen genoeg van. Ook het rijden is een genot. Heb ook een nare Opel Astra als leaseauto maar daar maak ik zo min mogelijk gebruik van.
Ook wilde ik graag van de gelegenheid gebruik maken om eens een dilemma voor te leggen. Ik heb het forum al vele malen doorzocht en kom net niet geheel mijn, of eigenlijk haar, probleem tegen.
Het is namelijk zo dat de verkopende partij mij verteld heeft bij de transactie dat de parel wat koelvloeistof gebruikte. De koppakking is vorig jaar augustus vervangen dus ik verwachte eigenlijk dat er ergens een slang niet goed vast zou zitten oid (de verkoper bleek geen kenner dus hoopte ik daar min of meer op). Echter, dat is niet het geval. Ik heb alles nagelopen en nergens een lek te bekennen. Dus mijn conclusie was defecte koppakking, maar daar zijn de symptomen niet geheel naar. Geen stoom uit de uitlaat, geen borrelen in het expansievat bij gas geven, geen verbruik bij het rijden, mooie kleur koelvloeistof in de radiateur, mooie kleur koelvloeistof uit ontluchtnippel als ik expansievat omhoog houdt en de kachel open staat, geen prut in expansievat.
Welke symptomen dan wel: yoghurt op de olievuldop, wanneer ik gereden heb daalt het niveau niet, wanneer ik de volgende dag kijk is het niveau danig gedaald maar stabiliseert wel (lees: komt niet meer omhoog bij starten en warmlopen motor) en het oliepeil is aardig verhoogd (heb nog niet ververst, staat einde van de week op het program).
Wie heeft er tips, trucs of gewoon een oplossing?
Groet,
Michiel
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: Even voorstellen
is je waterpomp nog OK?
kan zijn dat die daar lekt.
tevens welkom bij de club
en we zijn hier altijd benieuwd naar foto`s...
waar heb jij je r4 staan? welke plaats is weer een plaatje rijker?
kan zijn dat die daar lekt.
tevens welkom bij de club
en we zijn hier altijd benieuwd naar foto`s...
waar heb jij je r4 staan? welke plaats is weer een plaatje rijker?
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Re: Even voorstellen
Ze staat in Groningen en een plaatje staat hier links, plaatjes in het bericht is mij nog niet geheel duidelijk, gaan we uitzoeken....
De waterpomp vertoont geen visuele lekkage aan de buitenzijde, kan het zijn dat de waterpomp van binnen lekt en dat het doorsijpelt naar het carter of is dat onmogelijk?
Gr
De waterpomp vertoont geen visuele lekkage aan de buitenzijde, kan het zijn dat de waterpomp van binnen lekt en dat het doorsijpelt naar het carter of is dat onmogelijk?
Gr
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: Even voorstellen
plaatje plaatsen hoe en wat staat een tpic over in afdeling fotowedstrijden.
waterpomp ksn niet lekken naar cater (naja, praktisch gezien onmogelijk)
kan wel langs de pomp weglopen naar beneden, of via een defect waterpomplager wegspattert
lager kun je horen met draaiende motor (hoor je nog niks, dan is die nog goed)
verder alle slangen en bevestigingen goed? radiator heel? niet dat daar klein lek in zit?
waterpomp ksn niet lekken naar cater (naja, praktisch gezien onmogelijk)
kan wel langs de pomp weglopen naar beneden, of via een defect waterpomplager wegspattert
lager kun je horen met draaiende motor (hoor je nog niks, dan is die nog goed)
verder alle slangen en bevestigingen goed? radiator heel? niet dat daar klein lek in zit?
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Re: Even voorstellen
Mark, bedankt voor de tips, zoals zojuist geleerd hierbij den foto (hoop ik)

Voor wat betreft de waterpomp, geen gespatter, gesputter of geratel. De radiateur is echt helemaal heel, flink nagelopen en niets gevonden, ook voor wat betreft de slangen. Wellicht een potje bars leak erdoor voor de zekerheid?
De slangen vertonen ook geen extra druk/onderdruk dus de koppakking lijkt me uitgesloten. Heb je misschien nog andere suggesties?

Voor wat betreft de waterpomp, geen gespatter, gesputter of geratel. De radiateur is echt helemaal heel, flink nagelopen en niets gevonden, ook voor wat betreft de slangen. Wellicht een potje bars leak erdoor voor de zekerheid?
De slangen vertonen ook geen extra druk/onderdruk dus de koppakking lijkt me uitgesloten. Heb je misschien nog andere suggesties?
Re: Even voorstellen
kijk eens aan de roze is van eigenaar verwisselt! Welkom hoor!
Sjefke, de blauwe 99-LHZ-4!
Re: Even voorstellen
wat leuk wij hebben sinds 2 weken ook een roze monster.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Even voorstellen
Bars Leak is meer een tijdelijke noodoplossing want niet alleen wordt er een eventueel klein gat mee gedicht maar ook raakt je radiateur erdoor verstopt waardoor de boel gauw te heet wordt. Geen goed idee dus.
Er bestaan pompjes waarmee je op de dop van de radiateur druk kan zetten waardoor waar dan ook een lek eerder gevonden gaat worden zonder je fikken te verbranden.
Rij je veel korte stukjes? Dan krijg je ook prut op de olievuldop. Als je onder de motorkap geen lekkage kan vinden moet je maar eens naar de vloer kijken of voelen of het daar nat is. (onder het dashboard). De kachel wil namelijk ook nog wel eens lekken...
O ja, welkom hier.
Er bestaan pompjes waarmee je op de dop van de radiateur druk kan zetten waardoor waar dan ook een lek eerder gevonden gaat worden zonder je fikken te verbranden.
Rij je veel korte stukjes? Dan krijg je ook prut op de olievuldop. Als je onder de motorkap geen lekkage kan vinden moet je maar eens naar de vloer kijken of voelen of het daar nat is. (onder het dashboard). De kachel wil namelijk ook nog wel eens lekken...
O ja, welkom hier.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Even voorstellen
Hee Michiel, welkom!
Ik heb zo'n zwaar vemoeden dat ik zou moeten weten wáár in Groningen die foto van je R4 is! Maar kom er even niet achter. In ieder geval, ik woon ook in Groningen dus dat is leuk! Mijn R4tje staat alleen momenteel in Friesland voor de komende restauratie in de vakantie. Allicht tot ziens!
Rutger.
Ik heb zo'n zwaar vemoeden dat ik zou moeten weten wáár in Groningen die foto van je R4 is! Maar kom er even niet achter. In ieder geval, ik woon ook in Groningen dus dat is leuk! Mijn R4tje staat alleen momenteel in Friesland voor de komende restauratie in de vakantie. Allicht tot ziens!
Rutger.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Even voorstellen
Dank dank voor alle verwelkomingen. Wat leuk dat er een tweede exemplaar bestaat van het roze monster, en nog wel zo dichtbij.
Ze staat aan de Tweede Hunzestraat Rutger, vlakbij de Jumbo. Jouw bolide heb ik wel eens aan de Oosterhamrikkade gezien volgens mij of zit ik heel erg mis?
Ik rij bijna geen kleine stukjes, altijd wel een minuut (en in dit geval ook kilometer) of 30, dan zou ze warm genoeg moeten zijn, toch?
Water op de vloer ook geen last van dus neig ik toch weer naar de koppakking ivm een olieniveau van bijna twee keer te hoog!
Toch maar eens compressie meten en zo'n pompje voor op de radiateur opscharrelen.
Dank voor alle suggesties en tips en als iemand nog een briljante ingeving heeft dan houd ik mij te allen tijde aanbevolen.
Ze staat aan de Tweede Hunzestraat Rutger, vlakbij de Jumbo. Jouw bolide heb ik wel eens aan de Oosterhamrikkade gezien volgens mij of zit ik heel erg mis?
Ik rij bijna geen kleine stukjes, altijd wel een minuut (en in dit geval ook kilometer) of 30, dan zou ze warm genoeg moeten zijn, toch?
Water op de vloer ook geen last van dus neig ik toch weer naar de koppakking ivm een olieniveau van bijna twee keer te hoog!
Toch maar eens compressie meten en zo'n pompje voor op de radiateur opscharrelen.
Dank voor alle suggesties en tips en als iemand nog een briljante ingeving heeft dan houd ik mij te allen tijde aanbevolen.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Even voorstellen
onthou wel dat olie op het water drijft en dat dus de oliepomp in de motor water aanzuigt ipv olie en dat water niet zo goed smeert.....MichielR4 schreef:... dus neig ik toch weer naar de koppakking ivm een olieniveau van bijna twee keer te hoog!
...

"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Even voorstellen
Dat is zeker een goede tip en na nog wat onderzoek alhier op het forum denk ik dat het de pakkingen zijn die de cilinderbussen afsluiten of in ieder geval een van die pakkingen. Aangezien er weinig echte koppakking-symptomen zijn en er wel een flink gestegen oliepeil heerst moet dat het haast wel zijn.
Iemand nog een goed adres waar ik een mooie pakkingset voor de kop kan halen en tevens de pakkingen voor de cilinderbussen kan bestellen rondom Groningen?
Ook zoek ik nog een adres waar ik de kop kan laten vlakken en afpersen.
Iemand nog een goed adres waar ik een mooie pakkingset voor de kop kan halen en tevens de pakkingen voor de cilinderbussen kan bestellen rondom Groningen?
Ook zoek ik nog een adres waar ik de kop kan laten vlakken en afpersen.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Even voorstellen
Nou, als de cylinderbuspakkingen niet goed zijn loopt jouw wagen heel beroerd, als hij überhaupt wil blijven lopen.
Koppakkingset kun je bij elke auto-onderdelenboer halen, kost weinig, 14 euro ongeveer...
Koppakkingset kun je bij elke auto-onderdelenboer halen, kost weinig, 14 euro ongeveer...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Even voorstellen
Welkom!
Als je denkt dat het de cilinderbus pakking is denk daar niet te licht over, dat is niet een schroefje los de pakking er onder aandraaien en klaar is kees!
Bij de complete koppakingset zitten er drie soorten cilinderbus pakkingen bij dun, dikker en nog dikker, bijgaande link kun je zien wat je moet doen voordat je de bussen laat zakken doe je dit niet loop je de kans dat je alles weer kunt demonteren bij het vernieuwen van de koppakkeing moet je eerst een schuivende beweging maken met de kop anders trek je de bus omhoog en lekt hij daar zal het de laatste keer wel mis gegaan zijn.
http://renault4.weebly.com/cilinderbuse ... euwen.html
Als je denkt dat het de cilinderbus pakking is denk daar niet te licht over, dat is niet een schroefje los de pakking er onder aandraaien en klaar is kees!
Bij de complete koppakingset zitten er drie soorten cilinderbus pakkingen bij dun, dikker en nog dikker, bijgaande link kun je zien wat je moet doen voordat je de bussen laat zakken doe je dit niet loop je de kans dat je alles weer kunt demonteren bij het vernieuwen van de koppakkeing moet je eerst een schuivende beweging maken met de kop anders trek je de bus omhoog en lekt hij daar zal het de laatste keer wel mis gegaan zijn.
http://renault4.weebly.com/cilinderbuse ... euwen.html
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Even voorstellen
MichielR4 schreef:
Ze staat aan de Tweede Hunzestraat Rutger, vlakbij de Jumbo. Jouw bolide heb ik wel eens aan de Oosterhamrikkade gezien volgens mij of zit ik heel erg mis?
Hee Michiel. Dat klopt helemaal! Mijn machine stond tot voor kort inderdaad aan de Oosterhamrikkade (waar ik woon) en zal daar hopelijk na de vakantie weer staan als ie eenmaal weer is opgeknapt! Grappig dat je hem daar hebt gezien. Tweede Hunzstraat is ook dichtbij ja, leuk!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).