Joekerend geluid bij optrekken

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Barth
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 9:25 pm
Locatie: Munstergeleen

Joekerend geluid bij optrekken

Bericht: # 118092Bericht Barth »

Yep ik ben nog steeds bezig, daar komt dus weer een vraag:
Sinds enige tijd heb ik bij het optrekken een joekerend geluid (joekerend is als een belaberde sirene claxon, je weet wel een claxon van zo'n jaren '30 auto uit de laurel en hardy filmpjes... of waren dat stomme films....). Het is alleen te horen als ik met koude motor weg rij, de koppelling op laat komen en dan.... Zodra ik de koppeling volledig los heb en de auto op snelheid komt is het weg. Bij volgende versnellingen en bij warme motor komt het geluid niet meer terug. Nu moet ik zeggen dat ik een tijd met te weinig versnellingsbak olie heb gereden (?vorige eigenaar aandrijfassen verwijderd en daarna de v-bak olie niet bijgevuld? Zie geen v-bakolie lekages!).Toen ik, om de stofhoes te vervangen, de aandrijfas links uit de bak trok liep er geen olie uit! Hij reed echter prima, schakelde en koppelde ook goed. Heeft iemand een idee?
Helaas sinds kort R4 loos
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Joekerend geluid bij optrekken

Bericht: # 118094Bericht Rudi »

Je geeft je eigen antwoord al.
De lagers en chromesh ringen in je bak hebben droog gestaan.
Hierdoor zijn ze aangetast en geven alleen bij een koude bak dit specifieke geluid.
Je kunt ervoor kiezen om op synthetische bakolie over te gaan met een tube pasta erdoor.
Zodra de bakolie warm is houdt het geluid op.
je kunt hier nog jaren plezier van hebben, vooral in de koudere wintermaanden.

Groet, Rudi
Gebruikersavatar
Barth
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 9:25 pm
Locatie: Munstergeleen

Re: Joekerend geluid bij optrekken

Bericht: # 118124Bericht Barth »

Wat voor pasta bedoel je?
En kun je zonder problemen gewone olie eruit, synthetische erin en pasta erbij?
Helaas sinds kort R4 loos
Plaats reactie