Vocht in auto...

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Vocht in auto...

Bericht: # 114834Bericht Rudi »

Heren sleuteraars en ambachtslieden,

Ik heb nog steeds een vochtprobleem in mijn F4,
nu heb ik alle kieren en naden voorzien van kit, maar blijft de auto vooral vochtig in het plafond van de F4 kap.
daar waar geen hemel zit.
Iemand een suggestie om dit op te lossen?
schoapke
Berichten: 2777
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Vocht in auto...

Bericht: # 114838Bericht schoapke »

kit eruit zodat de auto kan "ademen"
Je stapt met je sneeuw schoenen in de auto, ademt vocht uit en je kleren zullen ook wel klam zijn.

Dan zet je je kachel aan, lekker warm, vocht verdampt en condenseert dan weer
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Vocht in auto...

Bericht: # 114839Bericht jeffr4 »

Om even zeker te zijn voor de nodige aan te dragen oplossingen, het ligt niet aan de waterpomp,
die zal het wel goed doen en ook geen hemelwater, nu er vocht is daar waar geen hemeltje zit.
Zat het vocht er al, voooordat je in de wagen stapte Rudi, met je snowboots, gehijg en met
je klamme outfit??
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: Vocht in auto...

Bericht: # 114847Bericht ap »

girafon eraf en de ramen open zetten met een zonnetje erop is het redelijk vlot weg te krijgen.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Vocht in auto...

Bericht: # 114864Bericht RVIER »

Ventileren (ook tijdens het rijden, de verwarming hard aan en aanvullend:
Je moet wat kranten eerst op de verwarming goed droogstoken en daarna in je auto leggen, die nemen het vocht gemakkleijk op. Werkt een paar dagen

vr gr Fons

ps een vochtvreter is voor de hydrofobe R4ofiel natuurlijk de beste oplossing
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: Vocht in auto...

Bericht: # 114868Bericht ap »

`maar met een vochtvreter krijg je van die rare vlekken in je bekleding en hemel.
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Vocht in auto...

Bericht: # 114878Bericht Rudi »

Ik heb helaas geen girafon, ik stap inderdaad in een reeds vochtige auto.
Misschien is het raadzaam om tijdens het stoken over de 12 km woon-/werkverkeer de raampjes open te zetten.
In mijn eerste F4 zaten de rubbers van de achterruiten ook dichtgekit, daar moet ik het niet zoeken.
Een vochtvreter lijkt me een goed idee en de kranten eigenlijk ook, ik heb skai, hopelijk geeft dat geen plekken.
Gewoon wachten tot de zomer...
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Vocht in auto...

Bericht: # 114882Bericht Rudolf2 »

Hoi Rudi,

12 kilometer is idd wat te kort om een 4 droog te stoken.
Ik heb goede ervaringen met 23 kilometer met ventilatieklep helemaal open (dat trekhandeltje naast de pook), linker uitstroomopening helemaal dicht en de rechter helemaal open. Dan de kachelventilator op stand 1 en lucht verdelen tussen boven en beneden. Schuifraampje linksvoor op een kier van drie centimeter en rijden maar. Door deze opstelling cirkelt de luchtstroom door de hele auto en zit je zelf nog aardig warm.

Een andere zeer goede oplossing is een handzaam elektrisch kacheltje in de auto zetten en een half uurtje voor vertrek aanzetten.

Dit wil overigens niet zeggen dat andere oplossingen niet werken....

Groetjes, Rudolf
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Vocht in auto...

Bericht: # 114883Bericht jeffr4 »

In de Scandinavische landen hadden ze van die standkachels ingebouwd.
Een goed werkende Eberspacher BN2 of B2 is voor een paar centen wel aan te komen
en goed in te bouwen, altijd een warme droge auto al voordat je een metertje hebt gereden!
whuinen
Berichten: 24
Lid geworden op: za jan 02, 2010 5:22 pm
Locatie: Terheijden
Contacteer:

Re: Vocht in auto...

Bericht: # 114884Bericht whuinen »

hoi Rudi, als mede Traaienaar (de grote carnavalsoptocht start zo hier dus ik ben zo de hort op), even wat tips. Ik vermoed dat het onder je vloermatten niet helemaal droog is. Warme lucht kan liters vocht bevatten als dit weer afkoelt condenseert dit tegen alle koude oppervlakken, vooral op de onbekleede metaaldelen. Stook de auto eerst goed warm (electrisch kacheltje?) zet daarna alles wagenwijd open zodat de warme vochtige lucht uit de auto vervangen wordt door droge (vries)lucht. Dit kun je meerdere keren herhalen.
Heb je het plasrtic luchtinlaatooster onder het voorraam ook afgekit? Dit wil ook nogal eens lekken waardoor de vloer,langs de console, nat blijft onder de matten.
Alle deur/raamrubbers zijn in orde?
Groet Willem
(van het beige "quatrelleke" dat je sinds 1 januari al een paar keer in Terheijden tegen kwam)
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Vocht in auto...

Bericht: # 114893Bericht Rudi »

Hoi Willem, leuk dat ik nu 'eindelijk'
iemand in Traaie heb die seint en zich ook op dit forum heeft gemeld.
Ik dacht in eerste instantie dat het iemand anders was, ondanks het kleine dorp hebben we toch een tiental 4 tjes.

Ik heb inderdaad nog een mat in de auto liggen, die gaat er eerst nog uit.
Het vocht dat via de luchtinlaatrooster kwam heb ik met een randje kit verholpen, de achterruiten hadden eenzelfde probleem, hiervan zijn de rubbers kapot en moest ik de randen onder voorzien van glaskit. Het helpt in ieder geval wel.
Misschien moet ik de zooi eens uit de auto laten...

Ik zie je nog wel ens rijden.

Rudi
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Vocht in auto...

Bericht: # 114905Bericht R4F6GTX Automaat »

Kranten onder de mat en zodra die doorweekt zijn eruit halen!
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Vocht in auto...

Bericht: # 114911Bericht Rudi »

Ik heb net de mat eruit gehaald, om met de woorden van Lambik te spreken.. 'woehaaaa' .. is me dat schrikken,
zit bekanst een halve liter water bevroren en wel in die mat, een beetje bevroren aanslag tegen het dak van mijn F4, maar dat fixen we wel.
whuinen
Berichten: 24
Lid geworden op: za jan 02, 2010 5:22 pm
Locatie: Terheijden
Contacteer:

Re: Vocht in auto...

Bericht: # 114923Bericht whuinen »

Hey Rudi, het beste kun je alle matten en de onderlaag verwijderen tot op het blanke metaal. Koop ee flesje rauwe lijnolie (bij de Boerenbond), kwast dit op de gehele vloer. Geeft een ultiem roeststoppend en beschermende laag. Duurt vrij lang voordat dit "droog" is (dagen tot wel een week afhankelijk van ventilatie en temperatuur), maar dat hoort ook! Neem geen gekookte lijnolie, dit droogt te snel en dringt niet die genoeg door. Snij een passend stik vilt (bij de Kwantum als "ondertapijt" te koop) en leg dit op de ingesmeerde vloer en daaroverheen kun je originele rubbermatten weer leggen.
Als je auto verder nergens meer lekt blijft het voortaan prima droog, kun je de boel eenvoudig schoon (en droog) houden en kun je e.a. simpel in de gaten blijven houden.
Lijnolie is het belangrijkste bestanddeel van Owatrol, maar dit kun je makkelijk zelf (en goedkoper) effectief toepassen. Het is na droging ook overschilderbaar (als het in aanraking komt met zonlicht wel aan te raden, lijnolie is niet U.V. bestendig)
groet Willem
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Vocht in auto...

Bericht: # 114936Bericht Willem de Zwijger »

Misschien volledig ten overvloede maar mij heeft het bijna het huis gekost: als je met lijnolie aan het knoeien komt en er lappen mee vol gaan zitten, gooi die dan weg in een dichgeknoopte zak, want dat spul gaat broeien en daarna branden....
Plaats reactie