Die buisjes werden een tijdlang als extra accesoire verkocht, en vervolgens iedere GTL-koper door de strot gedouwd. Dat een deel van de GTLletjes niet van deze beugels voorzien is, ligt aan een van de eigenaren die door schade wijs geworden de beugeltjes verwijderd heeft. Bij frontschade aan een van de hoeken zijn die beugeltjes er namelijk de oorzaak van dat je spatborden en binnenschermen ook kunt vervangen.
het is natuurlijk wel zo dat alle krachten die gaan zitten in het opfrommelen van het binnen en buitenscherm niet in de bestuurder van de r4 gaan zitten. De duur van de botsing wordt verlengd waardoor de kracht afneemt
De werking van veiligheidsvoorzieningen zoals de autogordel, airbag, kreukelzone en valhelm is niet alleen te verklaren met het verband tussen kracht en verplaatsing , maar ook met het verband tussen nettokracht en tijdsduur bij een eenparig versnelde of vertraagde beweging.
Versnelling en vertraging
Voor de versnelling a bij een eenparig versnelde beweging geldt: a = (ve – vb)/t. Bij een eenparig vertraagde beweging ziet de vertragingsformule er vrijwel hetzelfde uit:
a = (vb – ve)/t. In beide formules is t de tijdsduur waarin de beginsnelheid vb toeneemt of afneemt tot de eindsnelheid ve. Deze tijdsduur is het verschil tussen twee tijdstippen, en kan daarom ook met het symbool Δt worden weergegeven. Bij een eenparig versnelde of vertraagde beweging is de snelheidsverandering op een vergelijkbare manier weer te geven: ve – vb = Δv of vb – ve = Δv. Voor de versnelling of vertraging a geldt dan in het algemeen:
In deze formule is a de versnelling of vertraging (in m/s2), Δv de snelheidsverandering (in m/s), en Δt de tijdsduur (in s) waarin de snelheidsverandering plaatsvindt. Bij een eenparig versnelde beweging is deze verandering een toename, en bij een eenparig vertraagde beweging is deze verandering een afname van de snelheid.
Tweede wet van Newton
De tweede wet van Newton over het verband tussen nettokracht, massa en versnelling of vertraging is nu op te schrijven als: Fr = ma = mΔv/Δt. Dit geeft het volgende verband tussen nettokracht en tijdsduur bij een eenparig versnelde of vertraagde beweging:
In deze formule is Fr de nettokracht (in N), Δt de tijdsduur (in s) waarin de nettokracht wordt uitgeoefend, m de massa (in kg) en Δv de snelheidsverandering (in m/s) van het voorwerp. Bij een eenparig versnelde beweging is deze verandering een snelheidstoename
(Δv = ve – vb), en bij een eenparig vertraagde beweging is deze verandering een snelheids¬afname (Δv = vb – ve).
Zowel bij de eenparig versnelde als bij de eenparig vertraagde beweging blijkt dat het verband tussen de nettokracht Fr en de tijdsduur Δt omgekeerd evenredig is. Bij een bepaalde massa m en een bepaalde eind- of beginsnelheid ve of vb van een voorwerp is namelijk het product van nettokracht en tijdsduur een constante. Bij een n maal zo grote nettokracht is dan de tijdsduur n maal zo klein, en omgekeerd.
Botsen
Veiligheidsvoorzieningen zoals de autogordel, airbag en kreukelzone zorgen ervoor dat bij een botsing de kracht op het lichaam niet te groot wordt. De werking van deze veiligheids¬voorzieningen berust op het omgekeerd evenredig verband tussen nettokracht en verplaatsing bij een (eenparig) vertraagde beweging: door vergroting van de verplaatsing tijdens de botsing is de benodigde nettokracht op het lichaam kleiner. Daardoor is de kans op schade aan het lichaam kleiner. Een vergroting van de verplaatsing betekent ook een verlenging van de tijdsduur van een botsing. Ook daarmee is de werking van de genoemde veiligheidsvoorzieningen te verklaren. Uit het omgekeerd evenredig verband tussen nettokracht en tijdsduur bij een (eenparig) vertraagde beweging volgt: door verlenging van de tijdsduur van een botsing is de benodigde nettokracht op het lichaam kleiner.
Alleen jammer dat het dan weer zoveel kracht en moeite kost om je schermen te vervangen.
Zelf wil ik proberen om de bumperbeugels zo te monteren dat verschillend ombuigen bij een botsing en niet gezamelijk een kant op gaan. / \ / \ ipv // // Hierdoor duurt de borsing ook langer
Het relaas van jou klopt natuurlijk helemaal, maar je koopt toch niet een auto om ermee tegen een boom te ijden
Ik heb al meerdere oldtimers dagelijks gereden en ik vergeet nooit mijn schoonzus die een keer zei...."jij koopt zomaar een oud ding zonder je druk te maken om je veiligheid. "
Zij hadden toen net ongeveer 6 maanden overlegd bij het kopen van een nieuwe auto welke de veiligste was.
Ik heb mij daar nog nooit druk om gemaakt .
Ik ben bij een grote aanrijding liever meteen goed dood dan dat ik een beetje beschermt ben en de rest van mijn leven in een rolstoel moet zitten.
Ik hoop niet dat ik iemand nu voor zijn kop stoot, want dat is niet mijn bedoeling
Het relaas van Schoapke is natuurlijk helemaal waar, maar waar voornamelijk op gedoeld wordt is dat paaltje of muurtje dat je met een ongelukkige (parkeer)manouevre weet te treffen. een en ander is voldoende voor de vooromschreven frommels, maar ten ene male onvoldoende om de inzittende(n)enige schade te berokkenen (waarbij we geestelijke schade maar even volledig uitvlakken.)
Helaas, ik heb me laten verleiden door een te koop aangeboden auto die ik verstandigerwijs niet zou moeten kopen, maar die morgen toch ff bekeken moet gaan worden...