Stoom uit de uitlaat...

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Willem de Zwijger

Stoom uit de uitlaat...

Bericht: # 109638Bericht Willem de Zwijger »

Gisteren begon de motor (1400 in mijn F6) tijdens een gewoon ritje op de zondagavond ineens wat in te houden, even later gevolgd door ernstig inhouden, en toen ik in de spiegel keek zag ik een enorme stoomwolk achter de auto hangen.
Kan toch alleen maar de koppakking zijn?
Waarschijnlijk heeftie teveel op zijn donder gehad toen ik in de vakantie met de motor(fiets) op een aanhangertje erachter in Oostenrijk een 16 % helling moest nemen die een paar kilometer duurde. Dit ging gepaard met veel gas waarbij ik terug moest naar de eerste van de 5 versnellingen...het thermometertje klom in een razend tempo, de handingeschakelde dubbele fans voor de brede Alpine radiator waren met zijn allen niet in staat om de opgewekte warmte af te voeren, en op een gegeven moment meldde het rode lampje dat het op de kop wel errug heet aan het worden was. Ik heb hem toen snel aan de kant gezet en af laten koelen, maar ik vermoed dat het toch een graadje teveel geweest is wat nu 1000 km verderop alsnog doortikt.

Nou dacht ik om de kop dan maar gelijk van hardere zittingen te voorzien omdat ik volgend jaar naar lpg over wil stappen. Iemand enig idee wat dat ongeveer mag kosten, en wie dat in de buurt van Amsterdam goed kan?
Le Car
Contacteer:

Re: Stoom uit de uitlaat...

Bericht: # 109648Bericht Le Car »

De Jong motorenrevisie Aalsmeer.

Goede vakman en niet duur.
Heeft bovendien lol in zijn werk.

Net een twingo kopje laten doen:

Kleppen vervangen,seals vervangen,gevlakt en nagekeken voor een kleine €200
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Willem de Zwijger

Bericht: # 110269Bericht Willem de Zwijger »

Ahummm, ehhh, ik had de kop netjes van harde zittingen laten voorzien, en was dan gisteren na de nodige tegenslagjes eindelijk zover dat ik de kop er weer op had zitten. Koelvloeistof erin en rustig aan maar eens een tijdje stionair laten draaien. Met het doel om daarna de boel weer af te laten koelen om daarna de kopbouten nog een keer goed na te trekken zoals ik dat ooit eens ergens geleerd heb (ik heb de kopbouten nu met 15 - 40 - 65 Nm aangetrokken met een fijne momentsleutel, te beginnen met de middelste, en dan 'spiralend' naar buiten toe zoals in de Haynes voorgeschreven)).
Ik kijk tevreden naar het motortje, tot ik wat gedruppel hoor (de afwasbak waarin ik de koelvloeistof opvang stond nog onder de auto omdat ik vergeten was voor het vullen het kleine boutje weer achterin het blok te draaien...).
Ik koekeloer naar de herkomst van het gedruppel, zeker een slang niet goed vast gedraaid, maar nee hoor, het komt ...bij de koppakking vandaan! Aan de kant van het spruitstuk welt het gewoon uit de kier tussen blok en kop :oops: :oops:
Ik heb de boel heel snel weer uit elkaar gedraaid (je wordt er handig in) en zag niet echt iets bijzonders, wel wat beschadiging aan de blauwe dunne lijntjes op de pakking. Bij het monteren heb ik wel een beetje zitten draaien en schuiven voor het goed zat, die kop moet over die pasbus vallen en het duurde even voor ik die gevonden had, misschien dat ik toen die lijntjes gemold heb.
Heeft iemand dit ooit eerder meegemaakt? Is het echt zo gevoelig? Of moet ik nog aan iets anders denken?
Ik had er nog een extra pakkingset bijgekocht, dus ik kan een nieuwe monteren. Dan met een paar afgezaagde bouten op de plek van de kopbouten om wat geleiding voor de kop te hebben zodat hij niet meer hoeft te schuiven?
Ik zat ook nog te denken om met blauwe loctite siliconen (dat spul is mooi temperatuurbestendig) over de blauwe spoortjes te gaan, dan wel direct op het metaal aanbrengen, pakking erop, dan wat op de bovenkant maar dat is misschien een brug te ver?
RVIER

Bericht: # 110291Bericht RVIER »

@willem,

Kon je bij de oude pakking zien waar hij gelekt had?
Weet je zeker dat de stoom uit de uitlaat kwam?

Zit er geen scheurtje in de kop thv de lekkage? Als het er daar uitspoot tegen de uitlaatspruitstuk krijg je ook veel rook achter de wagen.

Zo'n koppakking moet volgens mij ook zonder dat silicone stripje nog afsluiten.
(ik ga ervan uit dat de pakkingvlakken schoon waren, vlak en zonder zichtbare bramen)
Ik gebruik bij de montage ook altijd twee afgezaagde bouten als geleiding
voor de kop. Je weet dan tenminste zeker dat de pakking goed ligt en hij ook niet lokaal kan knellen.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Willem de Zwijger

Bericht: # 110298Bericht Willem de Zwijger »

Ja, ik weet zeker dat het de pakking was, de metalen afdichting van de achterste cilinder was stuk en er stond koelvloeistof in die cilinder...

Ik ga maar eens fijne geleidingspennen maken. En het vlak van het blok nog eens brandschoon poetsen, en dan de nieuwe pakking erin.
Willem de Zwijger

Bericht: # 110330Bericht Willem de Zwijger »

Na het schoonpoetsen / schuren (korrel 400) van het blok zag ik nogal nare krasjes, juist op de plek waar het koelwater binnen gehouden moet worden. Ik zal een fotootje plaatsen als ik even tijd heb. Waarschijnlijk het gevolg van een schoonkrab actie in een ver verleden toen iemand nog even een restantje pakking wilde verwijderen...
Ik ga dat plekje licht insmeren met blauwe siliconen om net die kiertjes dicht te krijgen. En dan maar hopen dat dat het was. Inmiddels al 2 geleide pennen gefabriekt, dus binnenkort weer de opbouwfase.
Tweety

Bericht: # 110343Bericht Tweety »

ja en in het vervolg misschien niet doorrijden tot het lampje rood kleurt....
Willem de Zwijger

Bericht: # 110344Bericht Willem de Zwijger »

Hier wat plaatjes

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en toen was hij nat...
Afbeelding

ik verdenk de krasjes rechts
Afbeelding

Hoe vinden jullie mijn nieuwe temperatuur sensor?
Afbeelding
Tweety

Bericht: # 110345Bericht Tweety »

Dat ziet er heel mooi uit vooral die Kop !! zonde eigenlijk om daaronder brandstof te gaan verbranden !!
ap

Bericht: # 110346Bericht ap »

Tweety schreef:Dat ziet er heel mooi uit vooral die Kop !! zonde eigenlijk om daaronder brandstof te gaan verbranden !!
wat wil je er dan mee op de plank leggen mooi te laten wezen :(
flink veel kilometers mee rijden dacht ik zo die kop heeft een mooie cent gekost gauw aaan het werk zetten dat ding :evil:
roberto
Contacteer:

Bericht: # 110347Bericht roberto »

Willem, hier staat vervorming van het koppakkingsvlak 0,05 mm dat is de diepte bv van het krasje, volgens mij op de foto te zien haalt dat krasje dat niet de hoogte van de kop is normaal 71,70 mm minimaal 71,40 mm dus je kunt maximaal 0,3 mm vlakken, volgens mij zijn er ook overmaat pakkingen te koop die zijn iets dikker en die kan waarschijnlijk die onevenheid dicht drukken ( let wel de beschijving is geen 1400 cc)
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 110349Bericht R4F6GTX Automaat »

Afbeelding

Wat heb jij veel "pingel" beschadigingen op de kop bij de derde cyl. (en 'n beetje bij de 4de en volgens mij ook bij de eerste, maar dat kan de lichtinval van de flits zijn). Verder bij de eerste te zien lijkt het wel of de kop gestraald is, dat heb je toch niet gedaan hé?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Rik H.

Bericht: # 110351Bericht Rik H. »

Zijn die putjes dan pingelbeschadigingen?
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 110353Bericht R4F6GTX Automaat »

Rik H. schreef:Zijn die putjes dan pingelbeschadigingen?
ja
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger

Bericht: # 110357Bericht Willem de Zwijger »

Nee, die putjes zijn erin gekomen door een kogeltje wat ik er ooit in de inlaat heb laten vallen, zie
http://www.r4club.nl/forum/viewtopic.ph ... t=kogeltje" onclick="window.open(this.href);return false;
voor het tranentrekkende verhaal (tranen van leedvermaak, ontroering dan wel verdriet, afhankelijk van je natuurlijke inborst...
Plaats reactie