Elektrisch probleem
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Elektrisch probleem
Sinds een week doen mijn koplampen het niet meer. Niet in de normale stand, wel in groot licht stand. Sinds vandaag doet mijn rechter knipperlicht voor het niet meer. De zekeringen zijn in orde (sommige staafjes zijn wat verbogen). Verder heb ik niet zitten knoeien met bedrading of iets dergelijks.
Het lijkt bijna op een virus dat zich verspreid door het circuit. Iemand een idee wat dit kan veroorzaken?
Het lijkt bijna op een virus dat zich verspreid door het circuit. Iemand een idee wat dit kan veroorzaken?
Re: Elektrisch probleem
Waarschijnlijk een massa ( - )probleem, als de moterkap opent dan zitten er links en rechts een draadje was is vast geschroeft op het binnenscherm (dichtbij de lampen) even los draaien en schoonmaken en weer vast schroeven als het dit niet is moet je de stekkers goed schoonmaken
Als het groot licht het wel doet en het dimlicht niet is de massa niet de oorzaak... kan toch een zekering zijn...(draai ze allemaal ff om...vocht kan een probleem zijn...) draadbreuk is een andere optie... Knipperlichten zitten allebij op dezelfde groep dus dit kan een afzonderlijk probleem zijn ...toeval ??
een andere mogelijkheid is natuurlijk de schakelaar.... misschien zit daar de stekker d'r niet goed op... dat is de enige plek waar ze allebij op aangesloten zitten...
een andere mogelijkheid is natuurlijk de schakelaar.... misschien zit daar de stekker d'r niet goed op... dat is de enige plek waar ze allebij op aangesloten zitten...
Bij een slechte massa kunnen er allerlei vreemde problemen te voorschijn komen bijvoorbeeld dat het remlicht gaat knipperen in plaats van de richting aanwijzer als je remt dan branden de richting aanwijzers ex. voor dat je alles los ga halen en draden vernieuwen kijk eerst na de massa punten waarschijnlijk is het dan op gelost.
Succes!
Succes!
Thanks roberto en tweety. Ik ga eerst de massa punten checken en schoonmaken. Draadbreuk had ik al even naar gekeken maar oppervlakkig kon ik niets zien. Zekeringen omdraaien ga ik ook proberen, het is nogal eens vochtig geweest in de auto.
Eh met draadbreuk bedoelde ik niet een zichtbaar doorgebroken draad... maar een draad waar de kern gebroken is (afscherming kan nog intact zijn) die zou je eventueel door kunnen meten...als je on de het stuur een paar schroeven losdraait, en ik geloof 1 moertje kan je ook ff naar de schakelaar kijken... 't knipp erlicht relais hangt daar volgens mij ook ergens rond... over massa problemen ken ik wel gevallen met de mistlamp en het remlicht (maar daar zit de schakelaar volgens mij aan de andere kant (tussen lamp en massa) van de mistlamp weet ik het zeker.....
ah nee 't is andersom ze zitten allemaal zo behalve de mistlamp...
De zekeringen heb ik omgedraaid, had geen effect. De massa draden heb ik schoongemaakt, dito effect. Het gekke was wel dat toen ik hem vanmorgen startte, het knipperlicht weer werkte. Toen ik later de motor weer startte, werkte hij weer niet. Ik heb een aantal keer het contact aan en uit gedaan, maar het knipperlicht weigerde te werken. Ik moet zeggen dat ik eens in de twee maanden wel eens had dat geen van de lichten het deed. Het contact aan en uitzetten biedde dan soelaas.
- cees en jantine
is je knipperlichtschakelaar/hendel niet slecht/aan vervanging toe?
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
- Hanz
- Contacteer:
ik sluit mij aan bij eerdere sprekers: een massaprobleem, op te lossen door alle relevante massadraadjes even los te halen (met name die bij de voorknippers), schoon te krabben, en weer vast zetten.
De knipperlichtschakelaar is misschien wel aan vervanging toe. Hij blijft als sinds ik hem heb, niet omhoog staan. Je moet hem vasthouden als je het rechter knipperlicht aan wilt. En die doet het nu net niet. Waar haal ik zoiets? (alleen bij het clubmagazijn, aan de andere kant van het land?
)
Ik zal die andere massadraden ook eens schoonmaken.

Ik zal die andere massadraden ook eens schoonmaken.
Een knipperlicht schakelaar is vrij duur je kunt het volgende proberen haal de schakelaar er af was hem goed al schakelend schoon in was benzine (een paar keer) koop een busje contact spray spuit de schakelaar daar mee in.
- Hanz
- Contacteer:
Niet omhoog blijven staan, dat klinkt als een defect dat niet met schoonmaken en smeren op te lossen is.
Ik zou uitkijken naar een 2ehands.
Ik zou uitkijken naar een 2ehands.
Ok, de lampen doen het weer. Het was *ahum* gewoon een defect peertje. Kennelijk staan die serie geschakeld waardoor de ander het ook niet meer werkte. Beide peertjes heb ik vervangen.
Blijft het probleem van het knipperlicht. Ik kon maar 1 massadraad vinden eerlijk gezegd (vlakbij het knipperlicht). Het contactpunt heb ik opgeschuurd, maar dat heeft niets uitgehaald. Die schakelaar is dus als zo sinds ik de auto heb, waarom zou het dan nu ineens voor problemen zorgen? En waarom werkte die vanmorgen wel?
Blijft het probleem van het knipperlicht. Ik kon maar 1 massadraad vinden eerlijk gezegd (vlakbij het knipperlicht). Het contactpunt heb ik opgeschuurd, maar dat heeft niets uitgehaald. Die schakelaar is dus als zo sinds ik de auto heb, waarom zou het dan nu ineens voor problemen zorgen? En waarom werkte die vanmorgen wel?
Het kontaktprobleem van het knipperlicht zit niet zozeer tussen kontaktvlak en de draad, maar tussen dat metalen plaatje tussen de twee lampjes en het kontaktvlak. Poetsen helpt niet zo, waarschijnlijk is de beste oplossing een gaatje in dit plaatje boren en daar met boutje/moertje de massadraad opzetten.
Rudolf
Rudolf