Inhouden bij optrekken
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Inhouden bij optrekken
Ik ben even de draad kwijt mbt wat er mis zou kunnen zijn, mijn rode GTL heeft sinds de winter de makke dat soms inhoudt als je vanuit stilstand of laag toerental in z'n 1 weg wilt rijden. Wat ook nog opvalt is dat hij moeilijk start als hij warm is. Hij loopt als een naaimachine stationnair, en bij de hogere versnellingen merk je er minder van.
Inmiddels uitgevoerd: nieuwe puntjes + condensator + afstelling ontsteking, onstekingshuis vervangen, nieuwe bougies, nieuwe bougiekabels, nieuwe bobine, carburateur vervangen door een andere gebruikte Zenith, luchtfilter vernieuwd, met WD 4 langs de spruitstukafdichting gesprayed (geen resultaat). Tankdop vervangen (twijfel aan beluchting). Kleppen zijn 2 jaar geleden gesteld. En net heb ik wat zitten spelen met de mengselschroef onder het motto: het probleem treedt op bij lage toeren, misschien is het mengsel te arm of te rijk. Als ik de mengselschroef indraai (met de klok mee) wordt het mengsel armer en wordt het verschijnsel erger. Maar bij uitdraaien lijkt heel ongevoelig te zijn, het wordt er wel wat beter van maar helemaal soepel wordt het niet. Wat me verbaasde: je kunt die mengselschroef hele slagen uitdraaien zonder dat de motor er ook maar een slag anders van gaat lopen. Zou hij dan al de maximale benzine toevoer krijgen denk ik dan?
Hoe dan ook, de motor reed altijd errug soepel, hoe krijg ik dat weer terug?
Inmiddels uitgevoerd: nieuwe puntjes + condensator + afstelling ontsteking, onstekingshuis vervangen, nieuwe bougies, nieuwe bougiekabels, nieuwe bobine, carburateur vervangen door een andere gebruikte Zenith, luchtfilter vernieuwd, met WD 4 langs de spruitstukafdichting gesprayed (geen resultaat). Tankdop vervangen (twijfel aan beluchting). Kleppen zijn 2 jaar geleden gesteld. En net heb ik wat zitten spelen met de mengselschroef onder het motto: het probleem treedt op bij lage toeren, misschien is het mengsel te arm of te rijk. Als ik de mengselschroef indraai (met de klok mee) wordt het mengsel armer en wordt het verschijnsel erger. Maar bij uitdraaien lijkt heel ongevoelig te zijn, het wordt er wel wat beter van maar helemaal soepel wordt het niet. Wat me verbaasde: je kunt die mengselschroef hele slagen uitdraaien zonder dat de motor er ook maar een slag anders van gaat lopen. Zou hij dan al de maximale benzine toevoer krijgen denk ik dan?
Hoe dan ook, de motor reed altijd errug soepel, hoe krijg ik dat weer terug?
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Inhouden bij optrekken
Hoeveel kilometers zijn dat?Willem de Zwijger schreef: Kleppen zijn 2 jaar geleden gesteld.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: Inhouden bij optrekken
carburateur schoon van vuil en troep
had bij mij zelfde probleem, bij afremmen viel motor stil en liep alleen op choke
gwn stationair liep de motor voor geen meter, onregelmatig
alles vervangen en carb bleek het probleem
had bij mij zelfde probleem, bij afremmen viel motor stil en liep alleen op choke
gwn stationair liep de motor voor geen meter, onregelmatig
alles vervangen en carb bleek het probleem
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Re: Inhouden bij optrekken
Willem,
Bij alles wat je al vervangen hebt mis ik nog het benzinefiltertje bovenop het kleppendeksel. Zal dit probleem wel niet oplossen, maar om de lijst kompleet te krijgen.....
Groetjes, Rudolf
Bij alles wat je al vervangen hebt mis ik nog het benzinefiltertje bovenop het kleppendeksel. Zal dit probleem wel niet oplossen, maar om de lijst kompleet te krijgen.....
Groetjes, Rudolf
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Inhouden bij optrekken
Zoiets als 30.000R4F6GTX Automaat schreef:Hoeveel kilometers zijn dat?Willem de Zwijger schreef: Kleppen zijn 2 jaar geleden gesteld.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Inhouden bij optrekken
Ik heb er al een andere opzitten, dus de kans dat...maar goed, als ik een uurtje over heb zou ik de eertse schoon kunnnen maken.Mark4GTL schreef:carburateur schoon van vuil en troep
had bij mij zelfde probleem, bij afremmen viel motor stil en liep alleen op choke
gwn stationair liep de motor voor geen meter, onregelmatig
alles vervangen en carb bleek het probleem
Dit probleem is ook wel anders dan bij jou, bij is het stationair als een naaimachine, en bij afremmen ook geen probleem. Alleen optrekken.
@ rudolf2: bij plotseling op het gas trappen neemt hij benzine uit het vlotterkamertje, de toevoer speelt daarin geen rol denk ik.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Inhouden bij optrekken
dubbel
Laatst gewijzigd door Willem de Zwijger op ma jul 20, 2009 8:39 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Inhouden bij optrekken
Kleppen stellen.
Niet verkeerd om dat elke 10.000 km eens te controleren en zonodig te stellen. Er hoeft maar 1 klep niet goed te staan en je kan aan het regelen blijven.
Check ook de contactpuntjesafstand nog maar es...
ik heb 4jes gehad die ik elke 10.000 km kleppen kon stellen en ik heb er ook gehad die ik nooit heb hoeven stellen, per auto verschillend.
Niet verkeerd om dat elke 10.000 km eens te controleren en zonodig te stellen. Er hoeft maar 1 klep niet goed te staan en je kan aan het regelen blijven.
Check ook de contactpuntjesafstand nog maar es...
ik heb 4jes gehad die ik elke 10.000 km kleppen kon stellen en ik heb er ook gehad die ik nooit heb hoeven stellen, per auto verschillend.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Inhouden bij optrekken
Het verhaal wordt nu bizar...
Als de motor koud is start ik hem, even choken, dan loopt hij goed. Ik piel wat met de ontsteking tot hij zeker goed staat. Ik draai aan de stationair afstelling en de mengselschoef. Alles lijkt de goed, het motortje loopt als een zonnetje stationnair (de motor is goed warm, de radiatorfan slaat aan).
Vervolgens rij ik weg voor een proefritje. De eerste meters gaan normaal, maar vervolgens gaat hij enorm inhouden, na 100 meter gevolgd door afslaan. Ik draai de mengselschroef een volle slag los (zo stond hij ongeveer toen ik gisteren met het geknutsel begon), probeer weer te starten. Dat lukt alleen met de choke uitgetrokken. Als ik de choke geleidelijk indruk tot halverwege houdt hij ermee op, ik kan alleen nog met de choke vol open rijden.
Dit verschijnsel had ik gisteren aan het eind van de dag ook, zei het dat ik toen niet ging rijden maar op de oprit merkte dat de motor steeds slechter ging lopen.
Mijn analyse: te arm mengsel. Verstopping in de carb? Carb eraf gedraaid, sproeiers eruit, doorgeblazen, niks te zien. De carb zit er nu weer op, het kleppendeksel ligt eraf om de klepspeling te checken.
Iemand een aha erlebnis?
Als de motor koud is start ik hem, even choken, dan loopt hij goed. Ik piel wat met de ontsteking tot hij zeker goed staat. Ik draai aan de stationair afstelling en de mengselschoef. Alles lijkt de goed, het motortje loopt als een zonnetje stationnair (de motor is goed warm, de radiatorfan slaat aan).
Vervolgens rij ik weg voor een proefritje. De eerste meters gaan normaal, maar vervolgens gaat hij enorm inhouden, na 100 meter gevolgd door afslaan. Ik draai de mengselschroef een volle slag los (zo stond hij ongeveer toen ik gisteren met het geknutsel begon), probeer weer te starten. Dat lukt alleen met de choke uitgetrokken. Als ik de choke geleidelijk indruk tot halverwege houdt hij ermee op, ik kan alleen nog met de choke vol open rijden.
Dit verschijnsel had ik gisteren aan het eind van de dag ook, zei het dat ik toen niet ging rijden maar op de oprit merkte dat de motor steeds slechter ging lopen.
Mijn analyse: te arm mengsel. Verstopping in de carb? Carb eraf gedraaid, sproeiers eruit, doorgeblazen, niks te zien. De carb zit er nu weer op, het kleppendeksel ligt eraf om de klepspeling te checken.
Iemand een aha erlebnis?
Re: Inhouden bij optrekken
Misschien in een van de sproeiers een hardnekkige verstopping, schoonmaken met een stukje van een sate stokje dan beschadig je niet veel, het benzinefilter op de kleppen deksel (vernieuwen geen andere oude) of misschien het vlotter niveau te laag?
Laatst gewijzigd door roberto op zo jul 19, 2009 2:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: Inhouden bij optrekken
brandstofpomp wel helemaal goed
mischien dat die niet genoeg benzine door kan pompen als je rijdt
mischien dat die niet genoeg benzine door kan pompen als je rijdt
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Inhouden bij optrekken
Allen dank voor de suggesties.
And the winner is....Rudolf2! Wint ook al de fotowedstrijd van juni, wat een succes! En Roberto uiteraard ook bedankt, zilver voor jou.
Ladies and gentlemen, we got 'm:

Achteraf gezien: het sijpelde nog wat de vlotterkamer in, ging steeds dichter zitten naarmate de tijd verstreek. En waarom verving ik hem niet eerder: het nadeel als je twee R4 's hebt en ik had hem al wel lang geleden vervangen bij de andere dus daar was nooit wat mee, en dan op een of andere manier keek ik er overheen....
De aha kwam toen ik keek naar het slangenklemmetje waarmee hij vast zat, dat was nl nog de originele klem die je een keer gebruikt en dan kapot moet maken om de slang los te krijgen. Ik denk holy shit, die zit er al 170.000 km in....
And the winner is....Rudolf2! Wint ook al de fotowedstrijd van juni, wat een succes! En Roberto uiteraard ook bedankt, zilver voor jou.
Ladies and gentlemen, we got 'm:
Achteraf gezien: het sijpelde nog wat de vlotterkamer in, ging steeds dichter zitten naarmate de tijd verstreek. En waarom verving ik hem niet eerder: het nadeel als je twee R4 's hebt en ik had hem al wel lang geleden vervangen bij de andere dus daar was nooit wat mee, en dan op een of andere manier keek ik er overheen....
De aha kwam toen ik keek naar het slangenklemmetje waarmee hij vast zat, dat was nl nog de originele klem die je een keer gebruikt en dan kapot moet maken om de slang los te krijgen. Ik denk holy shit, die zit er al 170.000 km in....
Re: Inhouden bij optrekken
Willem als de auto nog gereden heeft met zo'n filter dan moet het een hele goede motor zijn!!!
Re: Inhouden bij optrekken
Waarom hou je eigenlijk geen logboek bij ??
ach nee nou snap ik het, dan gebeuren dit soort dingen niet en wordt het leven een beetje saaier...
ach nee nou snap ik het, dan gebeuren dit soort dingen niet en wordt het leven een beetje saaier...
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Inhouden bij optrekken
Ja, dat logboek...ik weet niet hoe komt, ik ben er heel erg voor, maar op een of andere manier wil het er niet van komen.
Hier de vraag: wie heeft er zo'n logboek? Op papier of in een spreadsheet? Wat werkt het best?
Hier de vraag: wie heeft er zo'n logboek? Op papier of in een spreadsheet? Wat werkt het best?