Schokken van motor

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
badeend
Berichten: 19
Lid geworden op: di mar 17, 2009 9:51 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Schokken van motor

Bericht: # 106330Bericht badeend »

hoi,

Mijn 4 GT uit '91 doet sinds een paar dagen raar. Bij het versnellen schokt de motor onzettend. Het is alsof hij voor 0,1 s vermogen verliest, dan weer terug vindt, weer verliest, etc. Het voelt alsof je over een ribbelige ondergrond rijdt. Het gebeurt een paar seconden lang, in iedere versnelling, en vooral bij het versnellen, of als ik heuvel op moet. Bij stationair draaien of op een constante snelheid is het niet aanwezig. Het is ook veel erger als de motor koud is.

Is dit iets met de benzine-aanvoer? Iemand een idee?
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 106332Bericht Mark4GTL »

is het slangetje van je vacuumvervroeger nog heel?
bougies nog goed?
Laatst gewijzigd door Mark4GTL op zo mei 17, 2009 11:25 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Bericht: # 106334Bericht roberto »

Misschien andere benzine getankt?
Filter op de kleppendeksel verstopt?
vocht op de bougiekabels of in de verdelerkap
puntjes ingebrand
condensator lekt (dat glimmende buisje met een draadje op de verdeler)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 106369Bericht Willem de Zwijger »

Ik krijg van dit soort verschijnselen altijd een 'kijk eerst elektrisch' reflex. Dus puntjes vervangen + condensator, en neem gelijk ook de verdelerkap en rotor mee (tenzij dit spul er nog maar heel kort opzit). Praten we dan verder.
Heb je een stroboscoop voor de afstelling van de puntjes?
badeend
Berichten: 19
Lid geworden op: di mar 17, 2009 9:51 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht: # 106386Bericht badeend »

Ik heb geen stroboscoop, en ook niet direct een idee wat wordt bedoeld met 'de puntjes'. Gisteren heb ik nergens last van gehad, hopelijk blijft het zo. Bedankt in ieder geval voor de tips.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Bericht: # 106387Bericht Tweety »

ok eh check ff de bougies, zijn ze allemaal goed schoon ? (let goed op dat je de voorste d'r weer recht indraait... ) check ook ff het slangetje tuusen carburateur en spruitstuk, en het vacuumslangetje, misschien zuigt ie ergens valse lucht...de puntjes zitten in de ontsteking verborgen onder een kapje onder het rotortje, pak ff het boek erbij ofzo..het onstekings tijdstip zal nog wel goed staan, tenzij je dat hele ding kan verdraaien, dan zit ie gewoon los...nou ja dan is dat 't...ik ga je symptomen nog 's bekijken wie weet bedenk ik nog wat...
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Bericht: # 106388Bericht Tweety »

't zou ook nog aan gebrek aan benzine kunnen liggen, maar ik vermoed toch bougies........ of of teveel lucht... mocht 't weer voorkomen... houd ie ook in in z'n vrij ?? want dan is het wel het ontstekingtijdstip/vauumslangtje... nou goed je weet waar je moet zoeken..
badeend
Berichten: 19
Lid geworden op: di mar 17, 2009 9:51 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht: # 106411Bericht badeend »

Tweety, dank, hier ga ik mee aan de slag. Gisteren heb ik het weer af en toe gehad. Wat ik duidelijk merk is dat het gebeurt als de motor koud is en ik veel gas geef in één keer. Als ik het pedaal geleidelijk indruk, is het veel minder of afwezig.

Dat vacuumslangetje heb ik gechecked, was optisch niets mis mee. Misschien eens loshalen en eraan zuigen om te kijken of dat goed gaat? (zoiets las ik elders op het forum) Die puntjes ga ik nakijken, dat staat inderdaad vast in het boekje. Probleem is dat mijn auto staat op 15 min. fietsen van mijn huis (Amsterdam + parkeren = onmogelijk/duur) dus ik kan niet even snel heen en weer.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Bericht: # 106423Bericht Tweety »

Nou ja ach als je toch in amsterdam woont, heb ik zondag ook wel even tijd om samen te kijken... het kan bij mij voor de deur alleen wel erg hard waaien...
Gebruikersavatar
PJ 49
Berichten: 31
Lid geworden op: ma mar 31, 2003 2:00 am
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Schokken van motor

Bericht: # 107599Bericht PJ 49 »

Ik herken het probleem. Bestaat de mogelijkheid dat er via de benzinedop water in de tank terecht komt, dit was bij nl. het geval? Na het reinigen van de tank en leidingen heb ik de tankdop vervangen en hij reed weer als een zonnetje.

Succes!
Plaats reactie