Heeft iemand hier ervaring mee? Zag dit op het spaanse forum, en daar waren ze wel enthousiast. Luchtglijvonk, lijkt me geweldig om dat in je cilinder te hebben.
Het lijkt positief. vier electroden dus er staat er altijd wel 1 goed. Je zou het ook anders kunnen bekijken: 4 electroden om af te stellen. als er 1 verkeerd staat heb je altijd een verkeerde vonk...
Ik kende ze wel al met twee electrodes trouwens, 4 had ik nog nooit gezien. Hoe werkt dat met die Alfa twin-sparks. Hebben die twee electroden of twee bougies? van dat lattste zie ik dan weer wel de voordelen in.
Ja hoe zeiden ze dat laatst ook weer bij Top-Gear... die alfa heeft dat omdat ie vanwege een slecht ontworpen verbrandingsruimte anders amper zou lopen.....
Misschien een stapje in de goede richting, maar het is eigenlijk te gek voor woorden dat er bijna 100 jaar geleden een ding is uitgevonden wat op en neer gaat om een wiel rond te laten draaien erger nog het gaat naar boven stopt het gaat naar beneden stopt enz,enz en dit proces willen we nog verbeteren!?!? de Wankel motor was al in de goede richting maar daar horen we bijzonder weinig meer van
bougies met veel massa electroden bestaan al lang. Volgens mij is de belangrijkste reden voor gebruik dat je reserve hebt bij vervuiling.
Onze R4 is niet bepaald en high performance motor en met een gewone sterke vonk moet hij het goed doen.
Vier electrodes vragen ook meer energie om vier sterke vonken te geven.
De vonk moet eerst de lucht ioniseren Daarvoor heb je relatief veel energie nodig. Daarna zakt de noodzakelijke spanning tot de helft.
Ik vraag me af hoe dat verloopt bij een conventionele ontsteking en een bougie met 4 massaelectroden, met name bij hoge toerentallen.
Ik denk dat als je erin gelooft je de motor merkbaar beter loopt. Het is zoiets als dat hij op ingestraalde benzine ook beter loopt.
Voor psychologen is de autoliefhebber danook een gewillig object.
Je R4 verdient toch gewoon deze bougies!!
Lijkt me iets voor een dubbel blind onderzoek of is dat in Spanje al gedaan Hanz?
vr gr Fons
p.s. 1
Ik kan me voorstellen als je en high performance electronische ontsteking hebt met een bobine per cilinder er wel een effect zal zijn
p.s.2
een dubbele bougie, gekoppeld aan een dubbele onafhankelijke onsteking bestaat ook al erg lang. In de jaren 30 haddden de vliegtuigmotoren dat al. Kan rustig een systeem uitvallen vlieg je gewoon door ipv zweven naar een noodveld.
Van mijn recent geopereerde Fourgonnette kwamen er 2 bougies los. Dat waren beide bougies met dubbele massa-elektrode. Ik geloof dus dat elektrodes met meer massa-elektrodes minder vast gaan zitten. Dat komt vermoedelijk omdat de vonk per ontsteking naar een willekeurige massa-elektrode overspringt, waardoor een geringe onbalans ontstaat in de elektromagnetische tegenkracht op de bougie, die de voor het losmaken onontbeerlijke microcracks in de koolafzetting reeds tijdens het gebruik veroorzaakt. Het moge a priori triviaal zijn dat er daarbij een oneven aantal massa-elektrodes wordt gebruikt, zodat er een an-orthogonaal krachtenspel optreedt. De keus voor een priemgetal ligt in deze het meest voor de hand, waarbij om productietechnische redenen drie electrodes een economische, en aldus bij de R4 passende keus kan zijn. Dit kan dus echt niet meer:
Dat komt vermoedelijk omdat de vonk per ontsteking naar een willekeurige massa-elektrode overspringt, waardoor een geringe onbalans ontstaat in de elektromagnetische tegenkracht op de bougie, die de voor het losmaken onontbeerlijke microcracks in de koolafzetting reeds tijdens het gebruik veroorzaakt. Het moge a priori triviaal zijn dat er daarbij een oneven aantal massa-elektrodes wordt gebruikt, zodat er een an-orthogonaal krachtenspel optreedt.
Ik denk dat je hier een serieus punt benoemt. Deze informatie is bij meer mensen bekend maar wordt vermoedelijk geheim gehouden door de garagemaffia, die hun inkomsten zien teruglopen als dit algemeen bekend wordt.
Ik krijg sterk het gevoel dat hiermee de geheimen van de rozenkruizers en vrijmetselaars open en (half)bloot op straat liggen...pas op wat je zegt, 'ze' zijn overal...
Pas met dit soort bougies ook erg op voor voortijdige hoogtepunten...
Nog even over die wankel motor, een groot nadeel bleef dat een deel van de smering in de verbrandingsruimte tercht komt net als bij een twee-takt... met de huidige milieu regels kan dat echt amper nog...