bokken tijdens optrekken
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
bokken tijdens optrekken
Beste mensen,
Ik de topics over het bokken doorgelezen en wil graag even weten of jullie tot dezelfde conclusie komen als ik.
Mijn renault loopt stationair best rustig, alhoewel hij af en toe lichtelijk trilt. Maar op het moment dat ik een klein beetje tot middelmatig gas geef, gebeurt dit in schokken. Als ik rij en ik rem op de motor of ik rij in een laag toerental de bocht door, bokt de motor stevig en heb ik onverbrande benzine in de uitlaat (heel even, tot het ontploft en fietsers van hun fiets afknalt ).
Op het moment dat ik het vacuumslangetje los trek ben ik van dit probleem af.
-ik heb mijn afstelling iets vroeger gezet maar dit mocht niet baten.
-Benzine filter is vervangen(was hoog nodig)
-Puntjes zijn gesteld
-bougies gechecked
-Als ik aan het vacuumslangetje zuig blijft het vacuum dus het membraam werkt ook nog.
Mijn conclusie is dat er, meest waarschijnlijk, onder de verdeler kap iets mis moet zijn met de vacuumvervroeger.
Delen jullie deze conclusie?
alvast bedankt
Ik de topics over het bokken doorgelezen en wil graag even weten of jullie tot dezelfde conclusie komen als ik.
Mijn renault loopt stationair best rustig, alhoewel hij af en toe lichtelijk trilt. Maar op het moment dat ik een klein beetje tot middelmatig gas geef, gebeurt dit in schokken. Als ik rij en ik rem op de motor of ik rij in een laag toerental de bocht door, bokt de motor stevig en heb ik onverbrande benzine in de uitlaat (heel even, tot het ontploft en fietsers van hun fiets afknalt ).
Op het moment dat ik het vacuumslangetje los trek ben ik van dit probleem af.
-ik heb mijn afstelling iets vroeger gezet maar dit mocht niet baten.
-Benzine filter is vervangen(was hoog nodig)
-Puntjes zijn gesteld
-bougies gechecked
-Als ik aan het vacuumslangetje zuig blijft het vacuum dus het membraam werkt ook nog.
Mijn conclusie is dat er, meest waarschijnlijk, onder de verdeler kap iets mis moet zijn met de vacuumvervroeger.
Delen jullie deze conclusie?
alvast bedankt
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
is je ontstekingstijdstip goed?
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
geeft de carburateur te veel of te weinig benzine? schroefje aan of losser draaien. (mengsel te rijk/te arm)
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
- cees en jantine
- Berichten: 814
- Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
- Locatie: papendrecht
Re: bokken tijdens optrekken
Inderdaad op het moment dat de vacuumvervroeging zijn werk moet doen.fidelio schreef:Mijn renault loopt stationair best rustig, alhoewel hij af en toe lichtelijk trilt. Maar op het moment dat ik een klein beetje tot middelmatig gas geef, gebeurt dit in schokken. Als ik rij en ik rem op de motor of ik rij in een laag toerental de bocht door, bokt de motor stevig en heb ik onverbrande benzine in de uitlaat (heel even, tot het ontploft en fietsers van hun fiets afknalt ).
Op het moment dat deze dus niet meer vervroegt bij gedeeltelijk gas geven.fidelio schreef:Op het moment dat ik het vacuumslangetje los trek ben ik van dit probleem af.
Dat lijkt mij dus precies verkeerd om, je zou 'm eerder iets later moeten zetten.fidelio schreef:ik heb mijn afstelling iets vroeger gezet maar dit mocht niet baten.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Condensator ziet er goed uit, maar misschien toch maar even vervangen...cees en jantine schreef:condensator?
choke blijft hangen?
wat betreft de choke, als deze helemaal uitstaat loopt hij onregelmatig, met echt een heel klein beetje aan, loopt ie goed. Dus de choke blijft iets "hangen". Maar als ik de choke uitzet doet hij hetzelfde...
Re: bokken tijdens optrekken
Mijn fout, heb ik gedaan, heb eigenlijk zelf beide geprobeerd en maakte geen verschil.Okido schreef:fidelio schreef:Dat lijkt mij dus precies verkeerd om, je zou 'm eerder iets later moeten zetten.fidelio schreef:ik heb mijn afstelling iets vroeger gezet maar dit mocht niet baten.
Als je geen afstel apparatuur hebt zou je volgende kunnen doen, draai het boutje waar de verdeler mee vast zit een beetje los zodat je de verdeler van links naar rechts kunt draaien start de motor zoek door het draaien aan de verdeler de 2 slechte momenten dus te vroeg en te laat dit kun je horen aan de motor zoek dan hier het midden op en draai hem iets terug draai de verdeler vast en maak een proefrit en rij weg in de 2 e versnelling hoor je dat hij pingelt een geluid of er stenen in de motor liggen dan draai je de verdeler iets later tot hij weer goed loopt.
Ga ik morgen proberenroberto schreef:Als je geen afstel apparatuur hebt zou je volgende kunnen doen, draai het boutje waar de verdeler mee vast zit een beetje los zodat je de verdeler van links naar rechts kunt draaien start de motor zoek door het draaien aan de verdeler de 2 slechte momenten dus te vroeg en te laat dit kun je horen aan de motor zoek dan hier het midden op en draai hem iets terug draai de verdeler vast en maak een proefrit en rij weg in de 2 e versnelling hoor je dat hij pingelt een geluid of er stenen in de motor liggen dan draai je de verdeler iets later tot hij weer goed loopt.
Heb dit vannochtend geprobeerd maar hij blijft bokken in een laag toerental (tijdens het optrekken)roberto schreef:Als je geen afstel apparatuur hebt zou je volgende kunnen doen, draai het boutje waar de verdeler mee vast zit een beetje los zodat je de verdeler van links naar rechts kunt draaien start de motor zoek door het draaien aan de verdeler de 2 slechte momenten dus te vroeg en te laat dit kun je horen aan de motor zoek dan hier het midden op en draai hem iets terug draai de verdeler vast en maak een proefrit en rij weg in de 2 e versnelling hoor je dat hij pingelt een geluid of er stenen in de motor liggen dan draai je de verdeler iets later tot hij weer goed loopt.
Tja ik weet niet, je hebt eigenlijk zowat alles wel gedaan... nieuwe bougie kabels zou nog kunnen, evt. een keer wat carburateur reiniger bij de benzine gooien, dat zou ik eigenlijk eerst doen.. en misschien zuigt ie toch ergens valse lucht, maar dat klopt dan weer niet met die onverbrande benzine in de uitlaat, dat duidt eerder op een lekkende klep... of te wel.... Kleppen Stellen. alle draadjes nog 's langs lopen want het lijkt toch iets met de ontsteking te zijn, is alles goed afgeschermd, en bevestigd (zit er niet een moertje los ...) Je kan er natuurlijk ook gewoon een hele nieuwe m,otor in hangen
Wat het nog kan zijn is de condensatorwat ik eigenkijk niet denk, dan heb je het electrische gedeelte gehad, dan zou het zoals Tweety al schreef het luchtmengsel zijn een lekke carburateur pakking of een lek spruitstuk pakking dit laatste is moeilijk met het bloote oog te zien probeer WD 40 op het spruitstuk te spuiten als de motor loopt mocht er dan verbetering zijn dan is de pakking lek.
Bokken van de motor
enkele observaties tot nu toe
1. de motor loopt goed stationair --> met de kleppen zit het dan welk goed. Hij trekt dan ook geen valse lucht
2. tijdens het bokken is er onverbrand mengsel dat naverbrand-->ontsteking te laat of doorslag bv in de verdelerkap
3. als het vacuurmslangetje los lijkt het probleem opgelost-->tijdens het onheid staat de onsteking te vroeg.--> onsteking later zetten
2 en 3 lijken eeen beetje strijdig
heb je de verdelerkap, de rotor en kabels al gecontroleerd?
vr gr Fons
1. de motor loopt goed stationair --> met de kleppen zit het dan welk goed. Hij trekt dan ook geen valse lucht
2. tijdens het bokken is er onverbrand mengsel dat naverbrand-->ontsteking te laat of doorslag bv in de verdelerkap
3. als het vacuurmslangetje los lijkt het probleem opgelost-->tijdens het onheid staat de onsteking te vroeg.--> onsteking later zetten
2 en 3 lijken eeen beetje strijdig
heb je de verdelerkap, de rotor en kabels al gecontroleerd?
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)