Nou dacht ik toch dat ik al aardig thuis was in de renault 4 materie wat bertreft ontstekingen
Maar wat ik nu tegengekomen ben is voor mij een raadsel, bij een 4TL met de 956 motor zit in het vacuumslangetje van de carburateur naar de stroomverdeler met een pijpje met een heel klein gaatje van 0,55 mm !
dit gaatje veroorzaakt leklucht maar waarvoor??
Heb inmiddels een 123-ontsteking gemonteerd en klakkeloos de vacuumslang (met gaatje) aangesloten, geen probleem want het gaatje zat dicht.
Maar bij een originele ontsteking is dit gaatje misschien wel noodzakelijk om de vacuumvervroeging goed te laten werken???? Rare constructie het gaatje zit in no time dicht lijkt mij.
mvrgr hans vooijs
wie het weet mag het zeggen!!
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Contacteer:
-
Ik heb wel eens iets opgevangen over een aanpassing op de vacuumvervroeging omdat de eerste uitvoering teveel vervroegde en er een aanpassing was gedaan, dat is dan blijkbaar dit gaatje. Misschien stond 'gaatje doorprikken' wel op de lijst van de grote beurt....
Wel een lekker makkelijke aanpassing als je als creatieve autofabrikant je vervroeging wat wilt matigen.
Wel een lekker makkelijke aanpassing als je als creatieve autofabrikant je vervroeging wat wilt matigen.
-
- Contacteer:
mysteryhole
Anderen beweren dat er bewust een lekkage wordt gecreëerd omdat bij wisselende belastingen van de motor de vacuumslang werkt als een buffer.
Om de vervroeging sneller te laten reageren op deze wisselende belastingen maakt men gebruik van een compensatiegaatje.
Bij een originele ontsteking komt de vacuumvervroeging bij ongeveer 96 mbar onderdruk in werking en eindigt met ruim 500 mbar.
De vervroeging loopt van 12 tot 17 gr., in de praktijk is 10 tot 12 graden echter genoeg.
Misschien leuk te weten de vacuumvervroeging zorgt voor 20% brandstofbesparing in het deellastbereik , zou je de slang loskoppelen veranderd je R4-tje van een drinker in een zuiper.
hans vooijs
Om de vervroeging sneller te laten reageren op deze wisselende belastingen maakt men gebruik van een compensatiegaatje.
Bij een originele ontsteking komt de vacuumvervroeging bij ongeveer 96 mbar onderdruk in werking en eindigt met ruim 500 mbar.
De vervroeging loopt van 12 tot 17 gr., in de praktijk is 10 tot 12 graden echter genoeg.
Misschien leuk te weten de vacuumvervroeging zorgt voor 20% brandstofbesparing in het deellastbereik , zou je de slang loskoppelen veranderd je R4-tje van een drinker in een zuiper.
hans vooijs
hans