Ravel's & Marijn's - 2e R4 restauratie project

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Sir, Ravel
Berichten: 92
Lid geworden op: wo jul 28, 2004 2:00 am
Locatie: Oudenburg - België

Bericht: # 106027Bericht Sir, Ravel »

ziezo, na een "sabbat(h)-weekje" zijn we er terug ingevlogen :)

poging 2
Afbeelding

wat gewicht ingelegd, met gas-brander op de naden gewarmd, en
toen kwam ie mooi los :D (brander op de foto gaf niet genoeg warmte)

die zwarte kit is wel vuiligheid...

Afbeelding

Maar het is goed gelukt !!!!

Afbeelding


Hierna hebben we geprobeerd de motor van het chassis te lossen.
Radiator eruit, handrem-mechanisme eruit, stuur-mechanisme gelost etc...

Probleem: we weten niet hoe we de aandrijfstangen los moeten krijgen...

iemand idee?

Afbeelding

en zo blijven we maar verderprutsen aan onze baby-4
Laatst gewijzigd door Sir, Ravel op ma mei 04, 2009 5:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 106028Bericht GijSsie »

wiel eraf, bovenste en onderste fuseekogel los, dan kan het stuk waar de remschijf aan zit eraf en dan kan je zo de as eruit trekken.
Savane 1993 =D
yellowsub
Berichten: 264
Lid geworden op: wo jul 28, 2004 2:00 am

borgboutje

Bericht: # 106029Bericht yellowsub »

borgboutje op de bak boven de aandrijfas niet vergeten!!!

tuut tuut

bart
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Bericht: # 106033Bericht ap »

dat borgboutje hoeft toch alleen los om de keerring te vervangen of je lagers te vervangen??
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Bericht: # 106034Bericht ap »

GijSsie schreef:wiel eraf, bovenste en onderste fuseekogel los, dan kan het stuk waar de remschijf aan zit eraf en dan kan je zo de as eruit trekken.
in dit geval de remtrommel gezien het een 850 is.
Sir, Ravel
Berichten: 92
Lid geworden op: wo jul 28, 2004 2:00 am
Locatie: Oudenburg - België

Bericht: # 106189Bericht Sir, Ravel »

whoehoew, dank voor al de snelle reacties :)

ondertussen de "naftetank" en de achterbrug eruit gehaald :)

voordat ik begin met alles langsvoor te demonteren, ...
- nu zitten daar die torsiestaven. de zoekfunctie vertelde me eigenlijk niet zoveel soeps over hoe deze te demonteren. moet ik met speciale dingen rekening houden of kan dit allemaal zomaar los?
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 106193Bericht Mark4GTL »

de torsiestaven even markeren hoe ze zitten, dit vergemakkelijkt het monteren. Is namelijk van belang voor rijhoogte v/d r4
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Sir, Ravel
Berichten: 92
Lid geworden op: wo jul 28, 2004 2:00 am
Locatie: Oudenburg - België

Bericht: # 106201Bericht Sir, Ravel »

ziezo, olie laten leeglopen, en de olie uit de transmissiekast (boite) ook.

bovenste fuseekogels gelost, daardoor kantelde de trommelrem naar beneden en schoof de as uit de vitesskast (boite).
Ik hoefde dit boutje dus niet te lossen...
Daarna, links en rechts van de motor nog 4 bouten losgedraaid (de voorste ook niet vergeten) en de motor eruit gehoffen :)

ziehier een zwevende 850cc
Afbeelding


Ziezo, zo zijn we terug een stukje verder...
Afbeelding

volgende stap =
de 1100cc motor uit de blauwe 4 test laten draaien, zodat we weten of we die kunnen gebruiken of niet... ik ga een dag voordat we dit doen een klein beetje! wd40 in de cylinders spuiten, mocht er wat vast zitten....
(eerst kijken of de motor kan ronddraaien, etc etc etc...)
Sir, Ravel
Berichten: 92
Lid geworden op: wo jul 28, 2004 2:00 am
Locatie: Oudenburg - België

Bericht: # 106618Bericht Sir, Ravel »

de voorinrichting is ondertussen ook al verdwenen

Dan maar gestart met de motortest. Blijkt de motor vast te zitten, we proberen hem rond te draaien aan de as van de waterpomp, maar dan begint de riem te rekken... de motor is uit vitesse, en kheb het ook al geprobeerd met de koppeling ingedrukt, geen verschil, hij zit muurvast.
Het oliepeil van de motor is nog in orde.

wd40 in de cylinders gespoten, mssh zitten ze vast, ....

iemand nog ideeen?
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 106620Bericht brecht »

Hoe lang heb je de wd 40 laten intrekken? Kan best zijn dat dat even nodig heeft.

Als het echt niet los komt... toch alles uit elkaar halen. Dan weet je daarna ook precies wat voor blok je in de auto hebt liggen.
Een snellere optie is een ander blok te regelen. Die zijn voor weinig goed te vinden. (ik heb er b.v. nog twee staan, maar dichter bij jullie zijn er vast ook wel)

De transmissiekast (boite) heet in het Nederlands trouwens versnellingsbak :-)
Sir, Ravel
Berichten: 92
Lid geworden op: wo jul 28, 2004 2:00 am
Locatie: Oudenburg - België

Bericht: # 106623Bericht Sir, Ravel »

de wd40 er zondag ingespoten, woensdagavond nogmaals geprobeerd, zonder resultaat, dan nog maar wat wd40 ingespoten...

versnellingsbak, ik kon vermoedelijk niet op het woord komen ;)
hoeveel denkje dat een blokje zo kost?
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 106624Bericht Mark4GTL »

prijs valt wel mee, heb hier nog wel 1 liggen die je op mag halen voor een leuk bedragje (50 euri) (of een luxe vlaai)
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 106634Bericht brecht »

psies,

goede blokjes met een traceerbare geschiedenis zullen rond de 100 euro zijn. Mindere blokken horen echt voor een stuk minder tot gratis weg te gaan. Er gaan mooie verhalen de ronde over een renault-sloperij in Friesland die van oude blooken een omheining gemaakt schijnt te hebben!

Ik heb er ook nog twee. 1tje in een sloop F6 die ik nooit heb horen lopen. 1tje uit een auto die ik verleden jaar al uit elkaar gehaald heb. 40 per stuk 50 voor twee.
Sir, Ravel
Berichten: 92
Lid geworden op: wo jul 28, 2004 2:00 am
Locatie: Oudenburg - België

Re: Ravel's & Marijn's - 2e R4 restauratie project

Bericht: # 108605Bericht Sir, Ravel »

Ziezo,
jammergenoeg eventjes stil gelegen,

Ondertussen schiet er van de rest van de 4 niet echt meer iets over dat nog inneen steekt (behalve de motor).
En hebben we de 1100cc (in +/-3,5u tijd) uit de andere 4 gehaald.

Het chassis is net terug van het zandstralen en ziet er als volgt uit:

Afbeelding

Nu zitten we eventjes vast. Kunnen we die bodem gewoon met vlakke plaat oplassen (grote stukken inlassen) of zoeken we beter een stuk bodemplaat? (ivm keuring)

De andere roestgaten zullen we wel mooi kunnen oplassen.

cherio
Wouter
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: Ravel's & Marijn's - 2e R4 restauratie project

Bericht: # 108625Bericht ap »

met dit formaat zou ik de biede voorste hoeken vervangen door een stuk reparatieblik.
maar vlakke plaat zou voor de keuring geen verschil mogen maken.
Plaats reactie