voorste torsiestaven

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
R.Derkse
Berichten: 54
Lid geworden op: do mar 16, 2006 7:52 pm
Locatie: "Oppe Ruiver"

voorste torsiestaven

Bericht: # 105410Bericht R.Derkse »

hoi hoi er is wel een en en ander op het forum geschreven over de torsiestaven maar snap er nog weinig van. heb ze eruit gehaald met draagarm en al, hoe krijg ik ze uit elkaar want als ik de moer probeer los te draaien draait ook de as met schroefdraad mee [zit inkeping in] zit er dan ook schroefdraad in de as ? het gaat om gtl van 85.
Laatst gewijzigd door R.Derkse op di apr 07, 2009 7:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 105421Bericht GijSsie »

Waarom zou je hem helemaal los willen halen?

De voorste draagarm zit inderdaad aan de torsievast en je kan aan die bout draaien wat je wil maar daarmee komt die staaf er niet uit. Die zit er namelijk ingeperst/gedrukt. Als je die staaf goed vast zou zetten zou je aan de draagarm kunnen slaan met een hamer totdat die eruit komt.

Wellicht kan je ook gewoon ff in een onderdelenboek kijken daar staan hele duidelijke plaatjes in.

sterkte!

Als je de torsie op wilt spannen heb ik daar nog eens een handige methode voor bedacht... en toegepast gaat erug goed :) .
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
lesmagnacs
Berichten: 304
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
Contacteer:

Bericht: # 105423Bericht lesmagnacs »

GijSsie schreef:
Als je de torsie op wilt spannen heb ik daar nog eens een handige methode voor bedacht... en toegepast gaat erug goed :) .
Klopt, GijSsie heeft er ook een leuk knutseltekeningetje bij geplaatst.

Maar vraagje heb je niet eerst een merkje bij de torsie gezet toen je ze uit de houders onder de auto vandaan hebt gehaald ????? (met een stift of zo) Waarom wil je ze uit de draagarm hebben ????
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 105426Bericht schoapke »

heb de mijne los gehaald om alles eens goed in de verf te zetten. zal eens opzoek gaan naar merktekens. In elk geval niks op de staaf zelf :-?
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
R.Derkse
Berichten: 54
Lid geworden op: do mar 16, 2006 7:52 pm
Locatie: "Oppe Ruiver"

Bericht: # 105448Bericht R.Derkse »

welnu waarom ik de handel los wil hebben ,het chassis word gelast ,de hele zaak stralen dan poxy-primer dan lakken. maar laat tevens achteras en de hele stangenzooi ookstralen dus ook de voorstedraagarmen. in handboek minimale infoover de torsi as.maar achterop heb ik zeker gemerkt maar misschien kan ik iemand ff bellen over het loshalen?
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 105451Bericht GijSsie »

kom maar langs dan kan k t je laten zien...
Savane 1993 =D
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

achteras

Bericht: # 105508Bericht RVIER »

@R.

de torsiestaven acher zitten doorgaans erg vast. Je moet ze monteren van binnen naar buiten

Heb een persje gemaakt om de achteras demonteren en dat gaat goed.
Als je in de buurt van Eindhoven woont kom je maar een keer langs.
Als je de achteras uit elkaar haalt is het wel handig om daarna ook alle rubbers te vervangen.!

Afbeelding

met het korte persje kan ik de swingarmrubbers, en de rubbers van de voordraagarmen beschaafd monteren en demonteren
Afbeelding

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 105553Bericht Willem de Zwijger »

Schitterend Fons, dat heb je heel professioneel gedaan!!!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 105554Bericht R4F6GTX Automaat »

Het lijkt me geen goed idee om te torsiestangen te stralen. hep ns ergens gehoord dat de sterkte er dan ook nen hoop uitgestraald wordt... ?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 105557Bericht GijSsie »

Fons mooie constructie!

Het is wat Paul zegt, waarom zou je je torsieas stralen? Je kan toch veel beter ff goed schoonmaken met water dat de modder en stof eraf is. Dan drogen en als t droog is mss ff heel ligt opschuren en dan ontvetten en spuiten???
Savane 1993 =D
R.Derkse
Berichten: 54
Lid geworden op: do mar 16, 2006 7:52 pm
Locatie: "Oppe Ruiver"

Bericht: # 105574Bericht R.Derkse »

welnu wil niet de torsiestaven stralen maar wil alles dat met voorste wiel ophanging schoonmaken .daarom wil ik weten hoe het voor uit elkaar moet. en daarna tuurlijk in elkaar.
Gebruikersavatar
lesmagnacs
Berichten: 304
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
Contacteer:

Bericht: # 105635Bericht lesmagnacs »

Ik heb net de voorste draagarmen losgebout van het chassis en de torsie stangen vielen er gewoon uit. (had ik even geen rekening mee gehouden en alleen achter een merkje gezet hoe ze er in moesten....... :oops: ) Hé GijSsie weet jij een handigheidje om de spanning van de torsie te bepalen zodat hij goed staat (of iemand anders wellicht). Anders gewoon in- uit elkaar tot de auto lekkers staat....vrees ik :evil:
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
Plaats reactie