willem, de ontsteking die jij bedoeld is toch anders, bij m'n marelli-ontsteking 'zweven' de puntjes op het asje met de nokjes. ze hangen er als het ware over de nokjes.
Het armpje van de vacuumvervroeger houdt het boeltje op z'n plek.
Als je de vervroeger loswipt kun je de puntjes ook helemaal ronddraaien in het huis om het asje heen(mits de draadjes los zijn natuurlijk)
en na een paar slechte nachten begin ik mijn probleem ( de draak)
te doorgronden, in de oude puntjes is het glijlagertje wat over de nokjesas zit, aan de binnenkant ingesleten.
dit heeft tot gevolg dat het draaiende asje af en toe de puntjes wat 'meeneemt' en dus de boel onbedoelt vervroegt/verlaat.
daardoor loopt ie stationair ook al een tijdje niet zo lekker.
en ik maar sleutelen aan m'n carburateur terwijl het probleem dus in m'n ontsteking zat. de boel was dus langzaam aan vast aan het lopen.
binnenkort dus weer maar eens de boel uit elkaar trekken en controleren of het asje ook slijtageplekken heeft.
wel al gekeken of ik het glijlagertje kan vervangen voor een rollagertje of naaldlager maar de maten zijn niet hoopgevend. Het asje is 8 mm en de buitenmaat van het glijlagertje 12,5 mm, niet echt een doorsneemaatvoering, dat word uitboren.
nu kost een nieuw setje 5 euro dus kan ik er nog eens eentje aan wagen.
al bij al weer een project erbij, het houdt nooit op lijkt het wel