hallo allemaal,
heb ik na het monteren van een beter carburateur opeens mat zwarte bougies, een te rijk mengsel dus
nu ben ik even kwijt hoe het ook weer zat met het stationairluchtbenzinemengselschroefje,
erin draaien( met de klok mee) = rijker /eruit draaien (tegen de klok in)= armer .....of was het andersom ?
Andersom natuurlijk. Als je de boel indraait (klok mee) dan doe je je m dicht, net zoals bij je kraan als je gaat douchen, om maar een stom maar duidelijk voorbeeld te noemen...
als het goed is en je draait m helemaal dicht gaat ie slechter lopen en slaat ie uiteindelijk af. Niet te vast dicht draaien want dan kan het puntje afbreken en dan is 't kapot
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Ik heb zo'n gevoel dat jet het al goed zegt. Alleen is het geen stationairluchtbenzinemengselschroefje. Dat stationair kan je weglaten. Dat stel je af met die schroef die tegen je 'gaskabelkwadrant' drukt.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Japser schrijft graag af en toe wat op het forum, alleen om maar wat te schrijven.... doorgaans slaat het nergens op
Draai het schroefke maar in zoals ik je eerder zei dan komt het wel goed
Hoi Jappie, ................ ja met mij ook....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Er zijn twee schroeven met een verschillende functie. Ze hebben wel met elkaar te maken.
De door jou genoemde schroef, waartegen het segment drukt waar de gaskabel aan vast zit is de stelschroef postitieve gasklepopening Daar kun je het stationaire toertal mee verhogen/verlagen, maar niet het mensgsel veranderen.
Met de mengselregelschroef verander je het mengsel voor een gebied bij het stationaire toerental.
Afstellen gat het best als volgt:
Laat de motor warmdraaien
- mengselstelschroeg voorzichtig geheel indraaien (rechtsom)en vervolgens weer 3 omwentelingen terugdraaien (linksom).
- start de motor weer en breng het startionaire toerental met de stelschroef positive gasklepopening op ongeveer 1100 toeren.
Zoek (met kwart-omwentelingen van de schroef) nu met de mengselstelschroef naar het moment waar hij her hardst maar stabiel loopt. Verlaag het toerental weer naar 1100 toeren met de stelschroef positive gasklepopening, en kijk of je het resultaat nog kunt verbeteren.
Daarna stel je het stationaire toerental af op het gewenst stationaire toerental (ongeveer 650 toeren /minuut).
Volgens mij wordt de mengselverhouding bij hogere toerentallen alleen bepaald door de sproeier, en daar kun je niets aan stellen. Behalve dat je door met de choke te spelen het mengsel rijker kunt maken.
kleinere sproeier dus, dat staat een beetje haaks op het verhaal van hans over het optimaliseren van de r4, daar is sprake van een grotere sproeier te monteren omdat het dan allemaal wat beter draait
Met de mengselregelschroef verander je het mengsel voor een gebied bij het stationaire toerental.
ik had dus alleen over het gebied dicht bij stationair toerental. Dit is een soort hulp carburateurtje voor het stationaire gebied. Met alleen de hoofdsproeier en de luchtklep loopt hij niet goed stationair.
Het mengsel woordt over het hele gebied geregeld door de doorlaat van de sproeier en door de choke zoals Willem schrijft.
vr gr Fons
ps 1100 toeren is de snelheid bij 30 km uur (in de vierde versnelling) als we ervan uitgaan dat bij volgas de wagen 120 rijdt en het toerental 4500 is
R4F6GTX Automaat schreef:Japser schrijft graag af en toe wat op het forum, alleen om maar wat te schrijven.... doorgaans slaat het nergens op
Draai het schroefke maar in zoals ik je eerder zei dan komt het wel goed
Hoi Jappie, ................ ja met mij ook....
Lieve brombeer
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!