Renault 4 op aardgas in het middelpunt van de belangstelling
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Contacteer:
Renault 4 op aardgas in het middelpunt van de belangstelling
Hallo R4-ers
Mijn bedrijf houdt zich bezig met een onderzoek naar het rijden op aardgas.
Om het rijden op aardgas te promoten maak ik sinds kort gebruik van een R4.
Vandaag naar een bijeenkomst van ondernemers gelderland geweest met de Renault, met het doel de overheid over te halen om te gaan rijden op aardgas.
De presentatie van de aardgas-R4 was een succes alleen maar enthousiaste reakties!!! het is mijn rijdende reclamebordje!!
Wat een uitstraling de R4!!
hans vooijs
Mijn bedrijf houdt zich bezig met een onderzoek naar het rijden op aardgas.
Om het rijden op aardgas te promoten maak ik sinds kort gebruik van een R4.
Vandaag naar een bijeenkomst van ondernemers gelderland geweest met de Renault, met het doel de overheid over te halen om te gaan rijden op aardgas.
De presentatie van de aardgas-R4 was een succes alleen maar enthousiaste reakties!!! het is mijn rijdende reclamebordje!!
Wat een uitstraling de R4!!
hans vooijs
hans
- Boerammetje
- Contacteer:
-
Was je bij de happening die gisteravond op het Journaal was met de mannen die wel eens even korte metten wilden maken met de gemeente Doetinchem omdat die te stroperig was? En in de Volkskrant stond dat de Achterhoek iets met Green wil in de toekomst dus daar broeit wat. Ik ben zelf geboren in de Slangenburg (op een 'steenworp' van het Gaanderen van Ruud Wind) dus volg ik dit soort berichten met meer dan gemiddelde belangstelling vanuit het westen des lands.
Maarre die R4 op aardgas....
a. waar tank je
b. hoe krijg je het erin?
c. hoeveel kun je meenemen?
d. hoe ziet dat er installatietechnisch uit?
e. hoe rijdt dat?
Maarre die R4 op aardgas....
a. waar tank je
b. hoe krijg je het erin?
c. hoeveel kun je meenemen?
d. hoe ziet dat er installatietechnisch uit?
e. hoe rijdt dat?
-
- Contacteer:
aardgas R4
ha willem
Ja ik was erbij met een green R4 op aardgas om de overheid te laten zien dat ook bestaande auto's kunnen worden omgebouwd op aardgas.
De overheid een aanbod gedaan hun wagenpark om te bouwen naar aardgas levert arbeidsplaatsen op !!!!
Had gisteren de R4 stijf voor de ingang geparkeerd alleen maar positieve reakties!!
terug naar de auto en de vragen
Ik ga tanken met een thuistap, aansluiten aan de gasleiding en tanken maar!
Thuis is een zogenaamde slowfill installatie duurt 4 a 6 uur gaat automatisch 's nachts.
Kan hier vlak over de grens tanken.
Eind van deze maand opend het eerste aardgasstation in de achterhoek
en wel in Doetinchem.
Werk samen met de eigenaar van het station om rijden op aardgas te promoten en met hulp van een Renault R4..............................
Kan 10 kg meenemen aardgas gaat in kilo's kan dan ongeveer 250 km rijden.
De aardgasinstallatie is van oorsprong uit zuid-amerika
Het rijdt zoals op benzine geen waarneembaar verschil.
mvrgr hans
Ja ik was erbij met een green R4 op aardgas om de overheid te laten zien dat ook bestaande auto's kunnen worden omgebouwd op aardgas.
De overheid een aanbod gedaan hun wagenpark om te bouwen naar aardgas levert arbeidsplaatsen op !!!!
Had gisteren de R4 stijf voor de ingang geparkeerd alleen maar positieve reakties!!
terug naar de auto en de vragen
Ik ga tanken met een thuistap, aansluiten aan de gasleiding en tanken maar!
Thuis is een zogenaamde slowfill installatie duurt 4 a 6 uur gaat automatisch 's nachts.
Kan hier vlak over de grens tanken.
Eind van deze maand opend het eerste aardgasstation in de achterhoek
en wel in Doetinchem.
Werk samen met de eigenaar van het station om rijden op aardgas te promoten en met hulp van een Renault R4..............................
Kan 10 kg meenemen aardgas gaat in kilo's kan dan ongeveer 250 km rijden.
De aardgasinstallatie is van oorsprong uit zuid-amerika
Het rijdt zoals op benzine geen waarneembaar verschil.
mvrgr hans
hans
-
Maar is aardgas wel zo schoon, geloof dat er een tijdje terug een onderzoek op tv was waarbij benzine diesel een aardgas met elkaar vergeleken werden wat de verschillende uitstoot betreft. CO2, fijnstof en NOX afzonderlijk bekeken.
De uitkomst was dat aardgas zijn groene imago niet waar maakte en het is nog steeds een fosiel product en niet net als LPG een restproduct.
Maar misschien dat deze installatie ook geschikt is voor biogas uit koeienstront en planten resten. Bij die productie komt methaan vrij en de CO2 die opgeslagen zit in de planten
De uitkomst was dat aardgas zijn groene imago niet waar maakte en het is nog steeds een fosiel product en niet net als LPG een restproduct.
linkje naar de uitzendingnieuwslichtuitzending 141-01-2009 schreef:Uit onderzoek van TNO in samenwerking met Nieuwslicht blijkt dat aardgas op het gebied van CO2 viezer is dan diesel en dat de milieuwinst op het gebied van smogvorming niet al te groot is. Dat roept de vraag op: is al dat geld voor aardgas als autobrandstof gerechtvaardigd?
Maar misschien dat deze installatie ook geschikt is voor biogas uit koeienstront en planten resten. Bij die productie komt methaan vrij en de CO2 die opgeslagen zit in de planten
linkje naar de uitzending laatste reportageuitzending Een Vandaag 29-01-2009 schreef: Friesland wil groenste provincie worden
Geen CO2 meer, minder afhankelijkheid van traditionele energie en meer groene energie. Dit zijn de plannen van de provincie Friesland. De provincie wil alle fossiele brandstoffen uit de provincie weren, waardoor Friesland uiteindelijk het meest onafhankelijke stukje Europa zal zijn als het om energie gaat
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
ja, we kunnen ons met z'n allen beter richten op elektrisch rijden, dan maar weer een andere fossiele brandstof in te voeren die blijkbaar niet veel voordelen geeft...
in utrecht rijden een heel aantal stadbussen al jaren op aardgas, en er blijft gedoe met nieuwbouwprojecten in het centrum die worden stilgelegd omdat de luchtqualiteit eigenlijk niet toelaatbaar is...
door die bussen!
in utrecht rijden een heel aantal stadbussen al jaren op aardgas, en er blijft gedoe met nieuwbouwprojecten in het centrum die worden stilgelegd omdat de luchtqualiteit eigenlijk niet toelaatbaar is...
door die bussen!
Vrrrrrroem....
-
-
- Contacteer:
aardgas R4
Aardgas blijft de schoonste vorm van verbranding , het onderzoek van TNO is weer een typisch geval van "wiens brood men eet diens woord men spreekt" .
De oliemaatschappijen betalen mee aan onderzoeken, het is voor hun niet prettig als wij niet meer afhankelijk zijn of van hun en daarmee de controle verliezen over ons.
Wij zijn bezig om de CO 2 bij aardgasverbranding verder terug te dringen, dat lukt ons nu al met de R4!!!
Het rijden op aardgas kan ook een tussenoplossing zijn maar met de zelfde installatie kan men op biogas rijden.
Elektrisch rijden is een erg leuk idee er ontbreekt echter een goede accu
blijkbaar is het allemaal niet zo makkelijk we kunnen landen op de maan maar een poweraccu kunnen we (nog) niet maken.....................
Bovendien elektriciteit pluk je niet van de boom kost ook energie om te maken en met die paar windmolentjes in nederland (met een rendement van 5%) gaan we het ook niet redden.
We zitten met de kont op een megagasbel en kopen aardolie bij de arabier !!
mvrgr hans
De oliemaatschappijen betalen mee aan onderzoeken, het is voor hun niet prettig als wij niet meer afhankelijk zijn of van hun en daarmee de controle verliezen over ons.
Wij zijn bezig om de CO 2 bij aardgasverbranding verder terug te dringen, dat lukt ons nu al met de R4!!!
Het rijden op aardgas kan ook een tussenoplossing zijn maar met de zelfde installatie kan men op biogas rijden.
Elektrisch rijden is een erg leuk idee er ontbreekt echter een goede accu
blijkbaar is het allemaal niet zo makkelijk we kunnen landen op de maan maar een poweraccu kunnen we (nog) niet maken.....................
Bovendien elektriciteit pluk je niet van de boom kost ook energie om te maken en met die paar windmolentjes in nederland (met een rendement van 5%) gaan we het ook niet redden.
We zitten met de kont op een megagasbel en kopen aardolie bij de arabier !!
mvrgr hans
hans
-
Re: aardgas R4
Die eer gaat denk ik naar waterstof. Maar qua fossiele brandstof wel, want hier heb je maar liefst 4 H-tjes per C, en meer kan niet.hans vooijs schreef:Aardgas blijft de schoonste vorm van verbranding
- Hanz
- Contacteer:
Re: aardgas R4
Valt wel mee met die megagasbel, die is naar verwachting over een jaar of 20, 30 op. Dat maken wij nog wel mee.hans vooijs schreef:We zitten met de kont op een megagasbel en kopen aardolie bij de arabier !!
er zijn tegenwoordig al heel fatsoenlijke electrische auto's (zie b.v. http://www.teslamotors.com dus da accuprobleem lijkt me redelijk achterhaald..
en met elektrisch rijden heb je in ieder geval in principe nog de keuze om groen of minder groen te rijden.. wat dacht je van zonnecelfolie op je dak om continu 'bij' te laden..
maar goed, afgezien daarvan (want over elektrisch rijden is al een andere thread.. http://www.r4club.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=10278 )
wat dachten jullie hiervan : http://www.hydrobooster.nl/
als we het dan toch over waterstof hebben, je eigen 'hydrogen-on-demand' generator in je auto om rendabeler en schoner te rijden...
vraag me alleen af of een 4tje die 20A kan leveren voor de elektrolyse.
Hoeveel amperes levert de dynamo van een 4tje? en zit daar veel verschil tussen bij een 845 of een 1100 (of 1300 of 1400) en heeft de belasting van je dynamo niet meer verbuik tot gevolg?
graag jullie mening
en met elektrisch rijden heb je in ieder geval in principe nog de keuze om groen of minder groen te rijden.. wat dacht je van zonnecelfolie op je dak om continu 'bij' te laden..
maar goed, afgezien daarvan (want over elektrisch rijden is al een andere thread.. http://www.r4club.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=10278 )
wat dachten jullie hiervan : http://www.hydrobooster.nl/
als we het dan toch over waterstof hebben, je eigen 'hydrogen-on-demand' generator in je auto om rendabeler en schoner te rijden...
vraag me alleen af of een 4tje die 20A kan leveren voor de elektrolyse.
Hoeveel amperes levert de dynamo van een 4tje? en zit daar veel verschil tussen bij een 845 of een 1100 (of 1300 of 1400) en heeft de belasting van je dynamo niet meer verbuik tot gevolg?
graag jullie mening
Vrrrrrroem....
-
Lijkt me een moeilijk verhaal die Hydrobooster, je moet die waterstof / zuurstof eerst opwekken (zeg 20A x 12 V = 240 Watt) en dan mag je blij zijn als het uiteindelijk met 50 % rendement terugkrijgt, dus dat stukje van het verhaal kost alleen maar energie. En de heilzame werking van een klein beetje waterstof / zuurstof aan een benzine / luchtmengsel: Als je motor op vol vermogen draait heeft hij een rendement van zeg 20 % en levert hij 50 kW (ik praat even over de gemiddelde auto, niet de R4). Die 50 kW is dus het resultaat van 250 kW thermisch vermogen van het benzine/ lucht mengsel. Die 240 Watt (is al 2x te hoog denk ik) is daarop dus 0.1 %.
Het zou dus een soort katalytisch effect hebben (om niet te zeggen homeopathisch). Ik kan me er weinig bij voorstellen. Laat de tests spreken zou ik zeggen.
Het zou dus een soort katalytisch effect hebben (om niet te zeggen homeopathisch). Ik kan me er weinig bij voorstellen. Laat de tests spreken zou ik zeggen.
-
- Contacteer:
brandstofbesparing
ja waterstof is de grote winnaar volgens mij nog altijd moeilijk te produceren en daardoor nog niet voorhanden.
naar mijn weten zijn er maar weinig werkende brandstofbesparende systemen op de markt.
Hydrobooster, cycloon, benzinetoevoeging, powerpiramide, ab-rocket ze vallen allemaal in de categorie TELL-SELL troep, veel geld weinig resultaat.
mvrgr hans
naar mijn weten zijn er maar weinig werkende brandstofbesparende systemen op de markt.
Hydrobooster, cycloon, benzinetoevoeging, powerpiramide, ab-rocket ze vallen allemaal in de categorie TELL-SELL troep, veel geld weinig resultaat.
mvrgr hans
hans
zelfde met belastingen en acijns. kost ook een hoop geld en weinig resultaat.
R4F4 FASA 1977