ombouw naar 1400 cc + 5 bak
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Contacteer:
ombouw naar 1400 cc + 5 bak
Hallo
Heb een R11 motor (1400 cc) met de bedoeling deze in een R4 te planten.
Mijn vraag is welk inlaat/uitlaat spruitstuk moet ik gebruiken. En als we toch bezig zijn wil ik ombouwen naar een 5 bak, van welk type Renault moet ik een bak aanschaffen??
Heb gezien dat de voorbalk moet worden aangepast dat is geen probleem.
graag ombouw advies
mvrgr hans vooijs
Heb een R11 motor (1400 cc) met de bedoeling deze in een R4 te planten.
Mijn vraag is welk inlaat/uitlaat spruitstuk moet ik gebruiken. En als we toch bezig zijn wil ik ombouwen naar een 5 bak, van welk type Renault moet ik een bak aanschaffen??
Heb gezien dat de voorbalk moet worden aangepast dat is geen probleem.
graag ombouw advies
mvrgr hans vooijs
hans
5 bak voor R 4
Hoi,
Heb nog een aangepaste 5 bak van een een R5 TS met R4 deksel klaar om in te bouwen in een R4.
Deze is te koop.
Gr San
Voor hans vooijs

Heb nog een aangepaste 5 bak van een een R5 TS met R4 deksel klaar om in te bouwen in een R4.
Deze is te koop.
Gr San
Voor hans vooijs

Laatst gewijzigd door san op do mar 26, 2009 4:15 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Contacteer:
-
Heel goed Hans, het virus begint te werken. Ik heb zelf ook een 1400 motor met 5 bak in een R4F6. Die R11 motor ken ik niet (ik heb een R5 motor uit een automaat, en daaraan vast een 5-bak uit een R5 TS), maar ik vermoed dat daarbij de waterpomp, V-snaar en dynamo aan de verkeerde kant zitten? Daar zijn in het verleden mensen in geslaagd, ik dacht zelfs zonder het schutbord te verzagen.
Ik dacht dat Rino het gedaan heeft (uit de gebruikerslijst is wellicht zijn e-mail adres te achterhalen.
Verdere acties die bij mij nodig waren dus waarschijnlijk ook bij jou:
1. De motor moest ca 15 - 20 mm onder de motorsteunen opgehoogd worden omdat de stuurstang er anders niet onderdoor kon.
2. Ik had graag het bijbehorende luchtfilter van de R5 erin gehad (met thermostatische klep voor de winterstand), maar helaas, die paste niet waardoor ik naar een K&N gegaan ben. Met wat winter ellende...
3. Een retourbenzineleiding aanleggen. Een punt hierbij is: waarin voer je terug? Ik heb een aantal manieren geprobeerd; het best is om in de vulslang een metalen t-stuk te fabrieken waarop de retour kan worden aangesloten.
4. Olievuldop kwam te hoog uit, daar moest een stukje van de pijp op het kleppendeksel voor afgezaagd worden.
5. Olieafzuiging moet je misschien veranderen als je de luchtinlaat verandert (olie bleef bij mij in het aanzuigkanaal hangen en liep het luchtfilter in als ik de motor uitzette).
6. Als het spruitstuk niet uitkomt op de uitlaat kun je er misschien 1 van een 1400 uit een R5 opzetten lijkt me. Ik heb niks aan de F6 uitlaat verandert.
7. De chokekabel moest ik een andere voor zoeken. Ik kon er geen vinden met schakelaar voor het chokelampje, die heb ik met een naderingsschakelaartje gemaakt.
8. De arm van het gaspedaal in de motorruimte moest ik ca 2 cm verlengen om bij intrappen van het pedaal de volle slag te kunnen maken.
Eigenlijk allemaal redelijk overzichtelijke dingetjes, het lassen in de voorbalk is denk ik het ingrijpendst.
Ik dacht dat Rino het gedaan heeft (uit de gebruikerslijst is wellicht zijn e-mail adres te achterhalen.
Verdere acties die bij mij nodig waren dus waarschijnlijk ook bij jou:
1. De motor moest ca 15 - 20 mm onder de motorsteunen opgehoogd worden omdat de stuurstang er anders niet onderdoor kon.
2. Ik had graag het bijbehorende luchtfilter van de R5 erin gehad (met thermostatische klep voor de winterstand), maar helaas, die paste niet waardoor ik naar een K&N gegaan ben. Met wat winter ellende...
3. Een retourbenzineleiding aanleggen. Een punt hierbij is: waarin voer je terug? Ik heb een aantal manieren geprobeerd; het best is om in de vulslang een metalen t-stuk te fabrieken waarop de retour kan worden aangesloten.
4. Olievuldop kwam te hoog uit, daar moest een stukje van de pijp op het kleppendeksel voor afgezaagd worden.
5. Olieafzuiging moet je misschien veranderen als je de luchtinlaat verandert (olie bleef bij mij in het aanzuigkanaal hangen en liep het luchtfilter in als ik de motor uitzette).
6. Als het spruitstuk niet uitkomt op de uitlaat kun je er misschien 1 van een 1400 uit een R5 opzetten lijkt me. Ik heb niks aan de F6 uitlaat verandert.
7. De chokekabel moest ik een andere voor zoeken. Ik kon er geen vinden met schakelaar voor het chokelampje, die heb ik met een naderingsschakelaartje gemaakt.
8. De arm van het gaspedaal in de motorruimte moest ik ca 2 cm verlengen om bij intrappen van het pedaal de volle slag te kunnen maken.
Eigenlijk allemaal redelijk overzichtelijke dingetjes, het lassen in de voorbalk is denk ik het ingrijpendst.
5 bak voor R 4
Doe een goed bod of PM me maar.
Gr San
Gr San
-
- Contacteer:
r4 virus
Ha Willem
Ja inderdaad het r4virus heeft toegeslagen had nooit de R4 van mijn vriendin moeten lenen.
Waarom ineens een poging tot ombouw naar 1400, ik heb voor mijzelf een R4 gekocht op aardgas!!! Uit italie staat al op nederlands kenteken volgens mij de enigste klassieker in nederland die op aardgas rijdt.
Zat niet veel pit in en heb mij verdiept in de motor wat blijkt de motor is een 1400 met een 1100 kop met 28mm dell orto carburateur!
Dit is een R4 geproduceerd in italie, wat blijkt het onderblok is van een R5 alpine turbo waardoor de compressie erg laag is (speciale zuigers)
de combinatie carburateur/compressie is geen goed vooruitzicht voor een topvermogen.
Wil gaan onderzoeken op de rollenbank of er vermogensverlies optreedt met aardgas maar ga eerst een fatsoenlijk 1400tje bouwen maar met tips van jullie komt dat dik in orde!
mvrgr. hans
Ja inderdaad het r4virus heeft toegeslagen had nooit de R4 van mijn vriendin moeten lenen.
Waarom ineens een poging tot ombouw naar 1400, ik heb voor mijzelf een R4 gekocht op aardgas!!! Uit italie staat al op nederlands kenteken volgens mij de enigste klassieker in nederland die op aardgas rijdt.
Zat niet veel pit in en heb mij verdiept in de motor wat blijkt de motor is een 1400 met een 1100 kop met 28mm dell orto carburateur!
Dit is een R4 geproduceerd in italie, wat blijkt het onderblok is van een R5 alpine turbo waardoor de compressie erg laag is (speciale zuigers)
de combinatie carburateur/compressie is geen goed vooruitzicht voor een topvermogen.
Wil gaan onderzoeken op de rollenbank of er vermogensverlies optreedt met aardgas maar ga eerst een fatsoenlijk 1400tje bouwen maar met tips van jullie komt dat dik in orde!
mvrgr. hans
hans
heb nog wel een alpine turbo blok in bouwdoos staat [helemaal uit elkaar dus] in de aanbieding als je interessen hebt. incl pakking set 

R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Contacteer:
ombouw naar 1400 cc
Willem bedankt voor de uitgebreide informatie!
Heb vandaag het besluit genomen pak een complete 1108cc r4 en combineer hem met de R11 motor (deze heeft maar 10.000 km gelopen)dat betekend wel:
1 hoek r11 onderblok eraf slijpen
1 hoekje boven distributiezijde eraf slijpen
carterpan omzetten
nokkenas 1108 inbouwen ivm aandrijving waterpomp/dynamo
gebruik de 1108 cilinderkop plaats geharde klepzittingen ivm aardgas
zet de R11 kleppen om. Verhoog de compressie aanmerkelijk ook ivm aardgas.
Kan nu het originele spruitstuk van de R4 gebruiken, pas deze aan want ik ga een weber 34 mm gebruiken van VW.
Op deze manier hoop ik dat ik een pittige R4 krijg.
hans
Heb vandaag het besluit genomen pak een complete 1108cc r4 en combineer hem met de R11 motor (deze heeft maar 10.000 km gelopen)dat betekend wel:
1 hoek r11 onderblok eraf slijpen
1 hoekje boven distributiezijde eraf slijpen
carterpan omzetten
nokkenas 1108 inbouwen ivm aandrijving waterpomp/dynamo
gebruik de 1108 cilinderkop plaats geharde klepzittingen ivm aardgas
zet de R11 kleppen om. Verhoog de compressie aanmerkelijk ook ivm aardgas.
Kan nu het originele spruitstuk van de R4 gebruiken, pas deze aan want ik ga een weber 34 mm gebruiken van VW.
Op deze manier hoop ik dat ik een pittige R4 krijg.
hans
hans
-
Nou, je hoeft je even niet te vervelen. Succes met deze ombouw. Wat je nog zou kunnen overwegen: ik heb me door een zeer welingelichte bron laten vertellen dat de 1100 motor in de eerste generatie GTL's (1978 als ik het wel heb) over een beduidend pittiger nokkenas beschikten. Dus als je op zoek bent naar vermogen...
-
- Contacteer:
ombouw
hallo willem!
Ja wil graag weten over het verschil in de nokkenassen ga bekijken(meten) wat de R11 doet qua timing en ga dat vergelijken met de bestaande R4 .
mvrgr hans
Ja wil graag weten over het verschil in de nokkenassen ga bekijken(meten) wat de R11 doet qua timing en ga dat vergelijken met de bestaande R4 .
mvrgr hans
hans
heb misschien nog wel een alpine nokkenas liggen, moet even nakijken maar dacht dat iker 2 had. Laat maar weten als je interese hebt [via PM] dan duik ik wel de zolder op.
R4F4 FASA 1977
wat de A110 met de 1108cc motor betreft, gaat het om een Gordini motor en dit is absoluut geen standaard motor en ja die is gelijk aan de R8 Gordini en heeft 95 pk. Naast het feit dat deze motoren bijna onbetaalbaar zijn geworden rijd het ook voor geen meter in normaal gebruik, het betreft een vol getunde motor die pas boven 3500 toeren lekker trekt.
Een motor uit de 11 is gewoon een C motor en zou zonder al te veel aanpassen erin moeten kunnen. Dan Heb je een fatsoenlijk koppel en pk's
succes hans!
Een motor uit de 11 is gewoon een C motor en zou zonder al te veel aanpassen erin moeten kunnen. Dan Heb je een fatsoenlijk koppel en pk's
succes hans!
4 GTL 1992, 5 L 1984
-
- Contacteer:
1400 motor
Ha R4-ers
Hartelijk bedankt voor de leuke reakties fijn dat er meegedacht wordt!!
Heb eigenlijk reuze lol in het project, wat ik eigenlijk wil is een motor bouwen met standaard delen die lekker pittig is maar ook zuinig en goedkoop.
Het begon eigenlijk met de aankoop van de R11 motor bij sloperij Broekhuis in Albergen 10.000 km gelopen prijs 70 euro!!!
Ook daar een R4 1108 cc gekocht ook weer 70 euro.
Ga nu kijken of ik op een goedkope manier de motoren kan combineren zoals al eerder beschreven.
Heb een goede carburateur gevonden een weber 34mm deze ga ik met een adapterplaat plaatsen op het 1108 spruitstuk inlaat moet wel vergroot worden naar 34mm eigenlijk een makkelijk klusje.
Nu de nokkenas daar hebben we niet veel keus omdat hij ook voor de aandrijving dient van dynamo waterpomp.
Moet even nameten hoeveel de 1108 afwijkt t.o.v. bv een R11.
Lang verhaal kort ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.
Want ik ga uiteraard het vermogen en verbruik meten op de rollenbank.
mvrgr hans
Hartelijk bedankt voor de leuke reakties fijn dat er meegedacht wordt!!
Heb eigenlijk reuze lol in het project, wat ik eigenlijk wil is een motor bouwen met standaard delen die lekker pittig is maar ook zuinig en goedkoop.
Het begon eigenlijk met de aankoop van de R11 motor bij sloperij Broekhuis in Albergen 10.000 km gelopen prijs 70 euro!!!
Ook daar een R4 1108 cc gekocht ook weer 70 euro.
Ga nu kijken of ik op een goedkope manier de motoren kan combineren zoals al eerder beschreven.
Heb een goede carburateur gevonden een weber 34mm deze ga ik met een adapterplaat plaatsen op het 1108 spruitstuk inlaat moet wel vergroot worden naar 34mm eigenlijk een makkelijk klusje.
Nu de nokkenas daar hebben we niet veel keus omdat hij ook voor de aandrijving dient van dynamo waterpomp.
Moet even nameten hoeveel de 1108 afwijkt t.o.v. bv een R11.
Lang verhaal kort ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.
Want ik ga uiteraard het vermogen en verbruik meten op de rollenbank.
mvrgr hans
hans
-